• brallison

Löneökning vid personalansvar

Hej!
    Jag fick personalansvaret för 2 personer som en teamledare (dvs jag är ansvarig för att fördela arbetet mellan dem, placera på rätt plats så att uppgifter är utförda med kvalité och i tid, men jag har inte nån budgetansvar för dem). Tänkte nu att be om lönehöjning, men är lite (eller väldigt) osäker gällande beloppet. Finns det nån spann över hur mycket man brukar för sånt (antingen nåt exakt belopp eller kanske i % till nuvarande lönen)?
    Tack på förhand!
    /brallison

• Svar på tråden Löneökning vid personalansvar
  • Birgitta02

Varför inte vänta till årets sedvanliga personalsamtal i vår?

• Carambolan

På mitt företag hade det också fått vänta till ordinarie lönerevision, så att de har möjlighet att utvärdera hur det går först.

• Ekonom10

Personalansvar betyder på mitt företag att man även löneförhandlar med dessa personer, håller utvecklingssamatal och ser över deras utveckling i firman. Du är även ansvarig t ex att dra igång rehabkedjor vid sjukdom etc och utvärdera deras insatser på olika sätt. Ingår även detta i jobbet?

• brallison
    Birgitta02 skrev 2016-08-21 16:40:40 följande:

Att börja med för att vi är ett litet bolag och har inte sånt överhuvudtagetSkrattande
  • brallison
    Carambolan skrev 2016-08-21 16:48:52 följande:

På mitt företag hade det också fått vänta till ordinarie lönerevision, så att de har möjlighet att utvärdera hur det går först.

Egentligen lönesamtal och lönerevision har inte så mycket med varandra att göra (förutom att båda handlar om löner). Lönesamtal bokar man själv med sin chef när man tycker att man har antingen fått nya arbetsuppgifter eller presterat så pass mycket att en tycker att man förtjänar att omförhandla sin lön.
  • brallison
    Ekonom10 skrev 2016-08-21 17:00:46 följande:

Personalansvar betyder på mitt företag att man även löneförhandlar med dessa personer, håller utvecklingssamatal och ser över deras utveckling i firman. Du är även ansvarig t ex att dra igång rehabkedjor vid sjukdom etc och utvärdera deras insatser på olika sätt. Ingår även detta i jobbet?

Nej, det har jag inte - som sagt, det är mera som teamledare. Jag ansvarar för att arbetet ska vara gjort på rätt sätt och i tid och till det har jag att "disponera" två personer för att få det gjort på det mest effektiva sättet. Därför är det inte riktigt chefs nivå, utan teamledaransvar. Och just därför är det svårt för mig att avgöra vilken lönehöjning det borde medföra.
  • gahadas

Skulle gissa på ett par-tre tusen.

Birgitta02 skrev 2016-08-21 16:40:40 följande:

Alla använder inte såna system. När jag vill ha högre lön så går jag och säger det.

• Carambolan
    brallison skrev 2016-08-21 17:54:54 följande:

Egentligen lönesamtal och lönerevision har inte så mycket med varandra att göra (förutom att båda handlar om löner). Lönesamtal bokar man själv med sin chef när man tycker att man har antingen fått nya arbetsuppgifter eller presterat så pass mycket att en tycker att man förtjänar att omförhandla sin lön.

Ok, ja i så fall är det väl bara att boka ett samtal :)
  • Carambolan

När jag blev manager (arbetsledare och kvalitetsansvarig, men inte personal-/budgetansvarig) för 4-6 underkonsulter så fick jag en höjning på 6000 ungefär.

• Illusion
    gahadas skrev 2016-08-21 17:57:28 följande:

Skulle gissa på ett par-tre tusen.

Alla använder inte såna system. När jag vill ha högre lön så går jag och säger det.

Det ska jag ta med mig till min arbetsgivare. Jag leder 13 st och inte ser jag några tusenlappar i höjning. 
    I don't trust words. I trust actions.
  • Wolfclaw
    brallison skrev 2016-08-21 17:56:55 följande:
    Nej, det har jag inte - som sagt, det är mera som teamledare. Jag ansvarar för att arbetet ska vara gjort på rätt sätt och i tid och till det har jag att "disponera" två personer för att få det gjort på det mest effektiva sättet. Därför är det inte riktigt chefs nivå, utan teamledaransvar. Och just därför är det svårt för mig att avgöra vilken lönehöjning det borde medföra.
    Begreppet personalansvar kan vara lite flytande och diffust beroende på arbetsplats. Där jag jobbar (statlig myndighet) skulle det du beskriver inte vara personalansvar utan ett arbetsledningsansvar.

Normalt innebär personalansvar betydligt mer eftersom du förutom arbetsledning skall ansvara för t ex
    - arbetsmiljö (fysisk och psykisk)
    - arbetstidsplanering
    - rehabilitering
    - utveckling av medarbetare

Man kan ju tycka att du i och med ditt nya ansvar även skulle bli erbjuden ett lönepåslag för du har ju faktiskt fått ett större ansvar och förmodligen förändrade arbetsuppgifter. Tycker du gott och väl kan fråga hur mycket de tänkt ge dig i löneökning och om de inte kan eller vill svara ska du ta det med facket.

Exakta beloppet är svårt att sia om men räkna inte med lika mycket som en chef som har det ansvar som jag och andra listat.
Svar på tråden Löneökning vid personalansvar