brallison skrev 2016-08-21 17:56:55 följande:
Nej, det har jag inte - som sagt, det är mera som teamledare. Jag ansvarar för att arbetet ska vara gjort på rätt sätt och i tid och till det har jag att "disponera" två personer för att få det gjort på det mest effektiva sättet. Därför är det inte riktigt chefs nivå, utan teamledaransvar. Och just därför är det svårt för mig att avgöra vilken lönehöjning det borde medföra.
Begreppet personalansvar kan vara lite flytande och diffust beroende på arbetsplats. Där jag jobbar (statlig myndighet) skulle det du beskriver inte vara personalansvar utan ett arbetsledningsansvar.
Normalt innebär personalansvar betydligt mer eftersom du förutom arbetsledning skall ansvara för t ex
- arbetsmiljö (fysisk och psykisk)
- arbetstidsplanering
- rehabilitering
- utveckling av medarbetare
Man kan ju tycka att du i och med ditt nya ansvar även skulle bli erbjuden ett lönepåslag för du har ju faktiskt fått ett större ansvar och förmodligen förändrade arbetsuppgifter. Tycker du gott och väl kan fråga hur mycket de tänkt ge dig i löneökning och om de inte kan eller vill svara ska du ta det med facket.
Exakta beloppet är svårt att sia om men räkna inte med lika mycket som en chef som har det ansvar som jag och andra listat.