• puman76

    problem med 5månaders

    Jag har en fem månader gammal son som sedan födseln varit som en klocka när det gäller nattsömn och mat under natten. Han har sovit jättebra och ätit två ggr under natten.
    Nu senaste veckorna har han börjat vilja ha mat nästan varannan timme, fyra ggr per natt och vaknar vid 5-6 och är jättepigg och vägrar somna om.
    Gissar att det har att göra med byte av utvecklingsfas eller något, men finns det några tips på hur man får honom att trappa ner maten på natten.
    Har provat att ge havregröt innan läggdax men det har inte gjort någon skillnad. BVC säger att han absolut inte behöver äta på natten med tanke på att hans kurva följs fint. På dagen kan han gå 4-5 timmar mellan målen... Tips och tankar?

  • Svar på tråden problem med 5månaders
  • MyDestiny

    Ge mat oftare på dagen, mer sällan på natten. Låter som han vant sig vid att äta på natten/mindre på dagen.

  • junibarn19

    Vi har haft det precis likadant med vår son när han blev 5mån. Han sov en natt med min mamma och pappa och efter det blev det bättre. Det var som att en förändring var tvungen att ske för att bryta mönstret.

    Vi började också att ge mer mat på dagarna, banangröt på ris och hemmagjorda puréer av sötpotatis, potatis och morot, efter det blev det mycket bättre. Vår son gillar tyvärr inte välling eller havregröt (äter väldigt lite då)

    Han vaknar numera en gång per natt och vill ha ersättning, precis som han gjorde när han var bebis, han är strax över 6 mån.

    Hoppas det snart vänder, vet precis hur trött och hjälplös man känner sig!

    Lycka till :)

  • amalie79

    Mer mat på dagen tror jag också på. 5 timmar är ju jättelänge mellan målen, här satsar vi på var tredje timme. Vår äter ingenting mellan 22-05-ish, han är iof 7 månader men så här har det sett ut ett tag

  • puman76

    Svårt... Har försökt ge mer mat på dagen men han är inte intresserad. Bara leker med flaskan och sprutar ut gröten med små pruttljud. Nya tag i natt :)

Svar på tråden problem med 5månaders