• Anonym (Trög.)

Laktulos - Dosering till barn??

Barn: Behandlingen av barn bör endast ske efter förskrivning av läkare står det om Laktulos på fass.

Men någon måste väl veta hur man ska dosera?

Barnet är 3 år och väger 17 kg.

• Svar på tråden Laktulos - Dosering till barn??
  • Anonya

När det står så i anvisningarna för en medicin betyder det att det inte är säkert att det är bra för barn att få medicinen. Kanske måste man ta hänsyn till olika faktorer, väga in dem i beslutet om barnet alls kan få läkemedlet eller att de påverkar hur stor dosen ska vara. Det är möjligt att man vet att barn får mer biverkningar av medicinen och att man därför måste väga för- och nackdelar. Det kan också hända att det finns risker vid användningen av preparatet för barn och därför är det viktigt att en läkare tar ställning till om just ditt barn ska få läkemedlet eller inte. 

• Lowika

Var och varannat barn i min omgivning får lactulos utan läkare. Även från <1 år. Bara på inrådan av BVC.

Min dotter är drygt 2år och väger 13 kg och får 5-10ml på kvällen. Plus katrinplommon ibland.

• Anonym (.)

Vi ger vår 3-åring 10 ml per dag, men det är individuellt hur mycket som behövs och kan behöva justeras upp och ner. De första dagarna kan man som biverkan få lite extra gaser, och magknip av det, men det brukar gå över.
    I FASS för vårdpersonal står :

Barn, daglig dos:

under 1 år: 3 g (5 ml) pulver eller 5 ml lösning

1-6 år: 5-10 g (7,5-15 ml) pulver eller 10-15 ml lösning

7-14 år: 10 g (15 ml) pulver eller 15 ml lösning

• mammalovis

Vår läkare har räknat doseringen efter kroppsvikt. Vi har fått börja på en lägre dos och sedan fått en maxdos angiven om det inte funkar efter några dagar.

Min äldsta fick mycket större bekymmer med illaluktande gaser och hade ont i magen precis innan bajsning, så vi fick sluta. På 2-åringen fungerade det inte heller så hon har ett receptbelagt medel. Maxdosen vi fick är högre än vad som rekommenderas där, så jag passar på frågan för säkerhets skull.

Vi har samtidigt fått kostråd som katrinplommon till gröten på morgonen, minst 9 dl vätska varav max 5 dl mjölk, kokta grönsaker som blomkål och broccoli, mycket lösande frukt som mogna päron och kiwi, fiberrikt bröd och pasta, variera maten så färre dagar med pasta och ris som är stoppande, morötter, majs och bananer högst en gång per vecka. Ja, allt lyckas vi inte följa med en envis 3-åring, men vissa saker är vi bättre på. 

Svar på tråden Laktulos - Dosering till barn??