• Anonym (vatten)

Hur mycket vatten använder ni?

Hej

Vi har hittat en bostad vi vill köpa, en bostadsrätt där vatten inte ingår. Det oroar mig lite för jag tror vi använder ganska mycket vatten. 4, ibland 5 personer som duschar, går på toa och allt annat man använder vatten till. Två i familjen gillar också att bada och då går det ju en massa vatten.

Så, min fråga är hur mycket vatten gör ni av med ungefär och vad kostar det? Jag vet att det kan vara olika priser, men jag vill bara ha ett hum.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur mycket vatten använder ni?
  • Anonym (Vattenbrist)

Ingen aning men vi har begränsad tillgång till vattenoch tillämpar alltid "sjömansdusch". Skölj kroppen, stäng vattenkranen. Schampo+tvål. Sätt på kranen, skölj av. Vid balsam eller upprepad schampotvätt, gör om momentet. Vi skulle aldrig kunna unna oss bad el långa duschar. Ni får bli försiktiga med vatten. Det kommer helt klart märkas på räkningen

• Anonym (xyz)

Innan de äldsta barnen flyttade förbrukade vi ca 180 kubikmeter/år, nu är det betydligt lägre. En kubikmeter vatten kostar oss ca 25 kronor, men varmvatten kostar ungefär lika mycket till i uppvärmning med eldriven varmvattenberedare.

Exempel, dusch med varmvatten 10 minuter, 15 liter/minut = 150 liter.
    kostar ca 7.50 (vattenkostnad + uppvärmning i varmvattenberedare).
    Bad i badkar 300 liter, kostnad ca 15 kronor.

Har man t.ex bergvärme för uppvärmning av varmvatten kostar uppvärmningen troligen strax under 10 kronor per kubikmeter.

• Anonym (vatten)

Elvärme här tyvärr.

Och dyrt vatten, tror det kostar strax över 30 kr/kubik. Sjömansdusch får alla praktisera men både jag och en till i familjen älskar att bada, det är vår 'lyx', en till i familjen badar ibland, den fjärde aldrig. Där är det dusch som gäller.

Tre av oss har tjock, riktigt, riktigt tjockt hår och för den ena tar det tio min bara för att tvätta håret Ingen av oss duschar/badar varje dag hemma men det lär ju bli en summa ändå varje månad.
    Tidigare ägare har uppgivit 880 kr per månad i vattenkostnad men jag har inte fått svar på hur många de är än.

Tack för svar!

• Anonym (E)
    Anonym (vatten) skrev 2016-08-22 07:02:14 följande:

Elvärme här tyvärr.

Och dyrt vatten, tror det kostar strax över 30 kr/kubik. Sjömansdusch får alla praktisera men både jag och en till i familjen älskar att bada, det är vår 'lyx', en till i familjen badar ibland, den fjärde aldrig. Där är det dusch som gäller.

Tre av oss har tjock, riktigt, riktigt tjockt hår och för den ena tar det tio min bara för att tvätta håret Ingen av oss duschar/badar varje dag hemma men det lär ju bli en summa ändå varje månad.

Tidigare ägare har uppgivit 880 kr per månad i vattenkostnad men jag har inte fått svar på hur många de är än.

Tack för svar!

I min hyresrätt ska de göra en ändring så att vattnet inte kommer ingå. Jag har ju inte haft det än så vet ju inte exakt med räknat ut med hjälp av olika tabeller statistik mm och kommit fram till att en normal men kortare dusch (dock ej så superkort som beskrivs ovan) kostar 4-5 kr och ett bad 9 kr med våra priser.
Svar på tråden Hur mycket vatten använder ni?