• blue raul

Narkos vid konisering?

Jag har måttliga cellförändringar och ska göra en konisering.

Jag har fått info om att det ska göras under lokalbedövning men när jag var hos gynläkaren sist nämnde hon att man kan få bli sövd.

Jag undrar nu vad ni tycker som har gjort detta ingrepp. Jag tyckte det var otroligt obehagligt när jag var där och lämnade prov för att se hur mycket cellförändringar jag hade. (Då när dom knipsar av en bit.) Jag blev snurrig och var rädd att kräkas. Är detta samma sak? Behöver jag sövas tror ni?

• Svar på tråden Narkos vid konisering?
  • Jess123

Jag har gjort en konisering med lokalbedövning, det enda som gör lite ont är själva sprutan, ingreppet känns inte. Jag var också nervös innan och förklarade att jag var orolig och fick då lite lugnande före. Då kändes det mycket bättre, det kanske är ett alternativ.

• Anonym (narkos-ssk)

Vid koniseringar brukar man sövas eftersom patienten behöver smärtlindring och behöver ligga still. Ibland kan ingreppet ta 20 min, och det kan vara jobbigt. Olika kliniker gör olika, men görs det på sjukhus (och inte mindre mottagning), så finns övningsmöjlighet. 

• blue raul

Min läkare sa att det brukar göras under lokalbedövning. Det är på ett stort sjukhus.

Anonym (narkos-ssk) skrev 2016-08-22 11:54:02 följande:

Vid koniseringar brukar man sövas eftersom patienten behöver smärtlindring och behöver ligga still. Ibland kan ingreppet ta 20 min, och det kan vara jobbigt. Olika kliniker gör olika, men görs det på sjukhus (och inte mindre mottagning), så finns övningsmöjlighet. 

• Anonym (narkos-ssk)
    blue raul skrev 2016-08-22 12:08:06 följande:

Min läkare sa att det brukar göras under lokalbedövning. Det är på ett stort sjukhus.

Det läggs alltid lokalbedövning, men frågan är om det finns narkospersonal närvarande. Gör det det, då kan man bli sederad, alltså få så mkt lugnande medel att man inte störs. 
  • LiaSthlm

När jag gjorde det sa de att man gjorde med lokalbedövning. Men eftersom jag svimmade av bara undersökningen där cellförändringarna upptäcktes så bad jag om att bli sövd.

Det var inga problem och det var på ett stort sjukhus.

Svar på tråden Narkos vid konisering?