• mickaela94

Personligt brev, personlig assistent

Vad bör jag tänka på att få med i ett personligt brev som personlig assistent?

Detta har jag skrivit just nu men känns inte ett dugg personligt enligt mig själv:

PERSONLIGT BREV

X X                                                                                                      

Mobil: x

E-mail: x

Personlig assistent till femårig pojke i X

Annons-ID: x

Jag läste på er hemsida att ni söker personlig assistent till en pojke och jag kände att det är ett jobb för mig som vill arbeta med barn. Jag älskar att busa och hitta på aktiviteter och göra utflykter.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av er verksamhet men jag har sedan länge varit intresserad av att arbeta med människor och jag är säker på att jag hade trivts hos er.

Som medarbetare och person är jag glad, lugn, flexibel, ansvarsfull, lättlärd och anpassar mig snabbt till nya situationer.

Om ni undrar något mer så får ni mer än gärna kontakta mig.

Jag ser fram emot att höra från er.

Med vänliga hälsningar

X X

• Svar på tråden Personligt brev, personlig assistent
  • Carambolan

Tona ner att du inte har tidigare erfarenhet, annars sållar de ut dig direkt. Du kan skriva det på ett mer diskret sätt.

Skriv mer om dig som person och dina intressen. Vad för bus och aktiviteter gillar du? När det gäller personliga assistenter har brukaren (eller dennes föräldrar) oftast det avgörande valet så det är dem du ska sälja in dig hos.

• Emil

Jag håller med föregående talare. Fokusera mer på vad du gillar och är duktig på. Du behöver inte vara övertydlig med att du inte har någon erfarenhet av yrket, det kommer framgå ändå.

• malle88

Du måste sälja dig bättre. Varför ska de välja dig? Vad du kan bidra med? Vad vill du åstadkomma?

T ex: Jag är vän av ordning och struktur i vardagen. Jag älskar att busa och är mästare på att komma på roliga lekar. Dessa egenskaper tror jag är användbara för att åstadkomma en meningsfull och rolig vardag för XX.

(Dåligt exempel men kommer inte på något annat, hoppas du fattar :) )

Ang. din brist på erfarenhet så kommer de se det på ditt cv. Försök vända det till något bra när du nämner det i brevet ( t ex att du kommer in i verksamheten med öppna ögon, eller liknande).

Hoppas tipsen hjälper något. Ett bra personligt brev är jättebra :)

• FrozenGarden

Jag arbetar som personlig assistent och erfarenhet är sällan ett krav. Handlar mycket mer om personkemi och vem man är. Berätta vem du är och vad du går för. Alla positiva sidor och hur du vill jobba. Allt det andra lär man sig på plats.

Svar på tråden Personligt brev, personlig assistent