hyresvärd - tvättmaskin
Behöver man hyresvärdens tillstånd för att installera tvättmaskin? Har hyresvärden rätt att neka till det?
Behöver man hyresvärdens tillstånd för att installera tvättmaskin? Har hyresvärden rätt att neka till det?
Så länge den installeras korrekt kan hyresvärden inte säga nåt.
Så länge den installeras korrekt kan hyresvärden inte säga nåt.
Behöver man ansöka om tillstånd?
Nej, inte om du har färdiga uttag för tvättmaskin. Har du inte det och det saknas ballofix i din lägenhet så måste du ha hjälp av värden att stänga av vattnet i huset först.
Vad är ballofix? Brukar det finnas? Brukar de bevilja avstängning för vatten?
Finns inga uttag för eloch vatten i badrummet. Har svått att tänka mig att min snåla och lata hyresvärd skulle installera det själv. Svårt att se att de ens skulle godkänna min ansökan. Känns de slentrianmässigt säger nej till allt.
Behöver jag hyresvärdens tillstånd att själv installera uttag för tvättmaskin? Alltså om jag anlitar en fackman som gör det åt mig?
Jag installerade nyss tvättmaskin i mitt badrum. Hade inget eluttag så det var tvungen att fixas. Hyresvärden (Riksbyggen) gjorde det och installerade tvättmaskinen åt mig, kostade 2300:- så nästan lika mycket som maskinen, men fick ju bekosta det själv. Men så värt det, bor i ett hus med 30 lägenheter som delar på en tvättstuga och har man då barn så funkar det inte att vänta en vecka på tid ibland.
Du får absolut inte göra elinstallationer i ett badrum utan hyresvärdens tillstånd. Vissa hyresvärdar anser det är helt ok, andra inte. Vissa hyresvärdar kan säga att du måste återställa det efteråt (ta bort hela elinstallationen) och åter andra tycker inte det behövs.
Så fråga din hyresvärd.