• Äldre 22 Aug 19:26
    21262 visningar
    6 svar
    6
    21262

    neocate, pepticate eller althera?

    Har en bebis på 2,5 månad som precis börjat äta mjölkproteinfri ersättning. Läkaren misstänker allergi och vi fick althera utskrivet eftersom jag inte ville ha nutramigen tidigare negativ erfarenhet som slutade med matvägran).

    Han blir jättegasig i magen, får magknip och gråtattacker sedan vi började med althera. vi blandar i en tsk vaniljsocker annars är det omöjligt. Han kräks också¨mycket, både mitt i och efter måltid och han ryser av kräksmaken och blir ledsen.

    Fick Pepticate av bvc som vi provat två mål hittills.den tar han med 1/2 kryddmått vaniljsocjker helt okej. han kräks även av den och är gasig men ryser inte av eftersmaken vid kräk. Pepticate går alltså bättre än altheran.

    hade Neocate till min andra son som vi upplevde som ok smak. Det var  11 år sedan så jag minns inte riktigt.  ringde barnmedicin idag för att be om Neocate och de skulle återkomma imorgon. Efter det fick jag tag i Pepticate- burken.

    Ni som har provat olika mjölkproteinffria ersättningar, vilken upplevde ni bäst för ert barn?

  • Svar på tråden neocate, pepticate eller althera?
  • Äldre 22 Aug 19:36
    #1

    Althera är helt klart godast, däremot finns det vissa väldigt känsliga barn som reagerar mot altheran då det finns vassle i.

  • isaswe
    Äldre 22 Aug 19:42
    #2

    Althera och Pepticate är i stort sett samma sak; olika tillverkare, men innehåller båda sönderslaget vassleprotein som inte alla klarar.

    Neocate är majsbaserad och alltså helt mjölkfri. Alfamino är också helt mjölkfri och baserad på potatis.

    Dottern klarade Althera tills hon blev 11 månader, sedan ändrades Althera (i början på sommaren) och då gick det inte längre.

    Funkar inte Althera eller Pepticate, be om ex Neocate.

    Det kan också vara så att barnet är en kräkbebis i kombination med mp-allergi, därav kräkningarna men det är inte normalt med magont pga ersättningen.

  • Äldre 22 Aug 20:04
    #3

    Tack för svaren!
    känner heller ingen större skillnad på pepticate och althera, så föredrar den han äter med minst socker då.

    Funderar på hur neocaten smakar eftersom innehållet skiljer sig från övriga nämnda ersättnigar och den är helt mjölkfri. den borde smaka annorlunda, men frågan är om det är lika med bättre smak. vill ju att han ska njuta när han äter, inte må dåligt av smaken. konstigt nog så visade han inga symtom av magont när han åt mjölkprotein. Enda symtomet är förstoppning. Bajsar inte alls utan lavemang.

    vet inte varför han får magknip av dem... 

  • isaswe
    Äldre 22 Aug 20:17
    #4

    Neocate smakar bra jämfört med Althera, inte alls lika surt. Dottern älskade sin ersättning oavsett vilken det var :)

    Men klara inte heller Neocate av någon besynnerlig anledning.

    Misstänkte läkaren mp-allergi pga förstoppning? Det behöver ju faktiskt inte vara allergi då utan många barn blir förstoppade av ersättning oavsett vilken det är.

    Dotten kaskadkräktes och hade utslag över hela kroppen som liten.

  • Äldre 22 Aug 21:37
    #5

    Enda symtomet förstoppning. jag blev förvånad för jag trodde att det visade sig med magont också, i kombination med eventuellt utslag.

    Han bajsar inte alls utan lavemang . Nu har han ju iof bara ätit mjölkfritt sen i torsdags men i lördags fick jag ge lavemang för han mådde dåligt och försökte bajsa gång på gång hela dagen.

    Sista gången med vanligt ersättning väntade vi i 7 dagar och det hände ingenting fast han kämpade och försökte. Då gav vi lavemang på råd av barnmottagningen.

    Vi har provat laktulos i vanlig ersättning (Har provat alla ersättningar i vanlig affär ex. lemolac och  nan sensitive). Provat sempers magdroppar och att ha olja i ersättningen. inget som hjälpte.

    Ikväll provade jag utan lactulos i ersättningen för att se om det är han skulle skrika mindre men han skrek ändå mer än vanligt till och med.

    Pepticaten verkar ge mer magknip än atheran, Efter att ha provat fler måltider i rad. kanske är det för kort tid som gått. Det är svårt att veta vad som är vad med de små fina bebisarna.

  • Pkb
    Äldre 23 Aug 01:02
    #6

    Jag provade pepticate först, gaserna och magknipet försvann, Förstoppningen blev också lite bättre. Men en dag fick jag en gratis burk althera, den fick han ont i magen och eksem/utslag av men sen när jag skulle byta tillbaka till pepticaten så tålde min son inte den heller längre. Fick neocate, han Pruttar ganska mycket och verkar ha lite ont i magen fortfarande. Det kommer inte ut riktigt bajs utan bara bajsvätska när han "bajsar" men han verkar inte ha ont pga Förstoppning. Det tar väl ett tag innan bebisars mage vänjer sig vid ersättning.

    Lactulos har jag också provat och jag tycker den verkar reta hans mage men läkaren ville inte skriva ut något annat, hon sa att de andra grejerna är för starka för små barn. Men en känd biverkning är tydligen gaser. Kanske reagerar vissa barn på laktoset i den.

    Neocaten är ju helt Mjölkfri, efter den rekommenderar jag Nutramigen, sen pepticate och sist althera. Det är inte lika många som reagerar på Nutramigen som på de två andra som är vasslebaserade vilket inte Nutramigen är. Har dock hört att pepticaten är mer "sönderbruten" än altheran och att vissa bebisar därför reagerar på altheran.

    Neocate luktar blöt hund men verkar smaka bättre än Nutramigen. Bajset blir dock mörkgrönt av neocaten.

Svar på tråden neocate, pepticate eller althera?