• Anonym (A)

Klimakteriet? En fråga

Känns svårt att orka med detta med klimakteriet ännu längre till, kan man förkorta det på nåt sätt? Jag menar ju fortare man kommer ur det, desto bättre. Står inte ut med det psykiskt jobbiga ibland, känns för tungt. 

Om det finns nåt särskilt vitamin, speciellt preparat eller nåt man kan ta som lindrar? Tacksam för input. 

• Svar på tråden Klimakteriet? En fråga
  • Anonym (A)
    NKmamma skrev 2016-08-22 23:14:51 följande:

Jag åt progynon, och den lindrade mina besvär. 

Ok, tack för svar. Problemet är bara att min mens inte har upphört, o då kan man väl inte ta det? Blöder fortfarande, o tar Primolut nor.

Ska man ha det så här i flera år till, vad kan man förvänta sig?
  • Anonym (AA)

Jag har varit i klimakteriet (för tidigt sådant) sen 2008. Äter östrogenet Indivina och det hjälper, men i omgångar får jag kraftiga nattliga svettningar, svullna ömma bröst och blödningar. Jag har absolut ingen lust att ha det så här i 10 år till, jag är bara 41. Fruktansvärt jobbigt, men jag tror inte det finns så mycket mer att göra.

• Anonym (A)
    Anonym (AA) skrev 2016-08-23 10:13:47 följande:

Jag har varit i klimakteriet (för tidigt sådant) sen 2008. Äter östrogenet Indivina och det hjälper, men i omgångar får jag kraftiga nattliga svettningar, svullna ömma bröst och blödningar. Jag har absolut ingen lust att ha det så här i 10 år till, jag är bara 41. Fruktansvärt jobbigt, men jag tror inte det finns så mycket mer att göra.

Usch vad jobbigt, lider med dig. Att ha haft det så här i åtta års tid! Själv har jag "bara" varit i klimakteriet (menopausen?) i tre år, med blödningar som kommer i tid tack vare Primolut. Annars smådroppar det av o till hela tiden. 

Dom psykiska symtomen med deppighet, humörsvängningar osv skulle jag hemskt gärna minska på, om det nu finns nåt sätt?
  • Anonym (AA)

Jag har inte lidit av de symptomen nåt nämnvärt alls. Däremot minskad sexlust och vad jag tror är klimo-orienterat, (läst att det kan bli så) lite svårt att hålla tätt när jag blir riktigt kissnödig. På det måste jag äta kalk då jag riskerar benskörhet iom detta också.

• Anonym (A)
    Anonym (AA) skrev 2016-08-23 12:06:03 följande:

Jag har inte lidit av de symptomen nåt nämnvärt alls. Däremot minskad sexlust och vad jag tror är klimo-orienterat, (läst att det kan bli så) lite svårt att hålla tätt när jag blir riktigt kissnödig. På det måste jag äta kalk då jag riskerar benskörhet iom detta också.

Och jag har märkt att lite svårt hålla tätt när jag nyser (men bara ibland)! Hur vet man om man måste äta kalk e dyl? Tänkte om det finns några särskilda kännetecken, om man måste ta några prover eller så.
  • Anonym (AA)

Iom att jag var så ung halkade jag in på en undersökning om just detta på Ks. Går sedan dess hos den professorn som gör mätningar av min bentäthet osv. Detta är för att jag var så ung. Är man i ett normalt åldersrelaterat klimakterie är det säkert helt annat som gäller. Du kan fråga din gyn nästa gång kanske. Skadar säkert inte att äta kalcium (jag skrev kalk, det var inte helt korrekt).

• Anonym (Marie)

Tyvärr finns det ingen hjälp förutom att ta HRT men det medför ju vissa otrevliga risker. Men ibland kan det vara värt det när livet blir outhärdligt. Tro mig, jag vet, jag genomgick en våldsam klimakterie pga en helt onödig hysterektomi och borttagning av en äggstock för en löjlig ofarlig cystas skull.

Mår piss än idag fast det nu var flera år sen, jag har helt förändrats som människa och person.

Det jag kan rekommendera mot svettningar/nattvettningar/vallningar är att ha en liten sprayflaska med kallt vatten nära till hands. När överhettningarna kommer så spraya vatten i ansiktet och överkroppen.

När mina vallningar var som värst så kom dom liksom precis under brösten först, huden blev stekhet, de varade någon minut och det kändes alltid som om jag föll från hög höjd när de pågick, jag blev både yr, svimfärdig och även illamående. (Och de kom ca 6-8 ggr/timmen, 24 Hr/dygnet. I nära ett år, tills de sakta ebbade ut.) När de var över var jag sjöblöt, även så långt ner som på smalbenen. När jag sen "upptäckte" sprayflaskan så var det en viss lättnad.

• Anonym (tips)

Salviate är bra mot klimakteriebesvär och johannesört är bra  mot nervositet,oro.

• Anonym (AA)

(Marie) jag vet inte vad hrt är? Mina svettningar kommer endast under natten och är sängen redan sjöblöt när jag vaknar.

• Anonym (Marie)
    Anonym (AA) skrev 2016-08-23 18:50:14 följande:

(Marie) jag vet inte vad hrt är? Mina svettningar kommer endast under natten och är sängen redan sjöblöt när jag vaknar.

HRT står för "hormone replacement therapy" (sorry, bor i ett engelsktaligt land) Det är östrogenersättning. Även ett minipiller skulle kunna hjälpa. Det är förvisso ingen garanti, man får prova sig fram.
  • Anonym (AA)

Ah, östrogen får jag utskrivet.

Svar på tråden Klimakteriet? En fråga