• Anonym (Ont!!!)

panik, akut tandvärk

Det gör så förbannat ont, upp i örat och ner i halsen. Tog två alvedon och 1 Ipren för två timmar sen och det hjälper inte.
    Bor i Malmö men här finns ingenstans att gå nu förutom vanliga akuten

Vad gör jag?
    Kan man få hjälp på akuten?

• Svar på tråden panik, akut tandvärk
  • Jenna Eriksdotter

Det måste finnas akut tandvård? Du får ju inte välja var du får tid men det är klart att det finns! Vet inte hur det ser ut på nätterna och helgerna såhär men på dagarna finns det även i Malmö.Sök på akuttandvård  Men ring så tidigt som möjligt för man kan bara få tid samma dag man ringer. Så väntar du så kanske det inte finns några tider kvar. Då får du vänta till nästa dag och ringa igen. Jag hoppas du slipper lida allt för mycket =(

• Jenna Eriksdotter

Jag menar att det måste finnas akut tandvård även så här dags, men problemet är bokningen. Så den akuta sjukvård du kan hoppas på runt den här tiden är ju akuten och i så fall bedövning tills du kan boka tid tandvård på morgonen. Sorry att jag var otydlig i förra inlägget.

• Anonym (Ont!!!)

Verkar som värken släpper lite nu, men när kan jag ta tabletter igen? Vet att alvedon ska man vänta i 4-6 timmar och Ipren Max tre om dagen, men jag måste ta innan värken blir ett helvete igen, och det lär det bli väldigt snart.
    Normalt tar jag i stort sett aldrig tabletter.

• Voluptuous Shalimar

Bor nära Malmö/Lund. Har fått åka till akuten i Lund med tandvärk, då var jag gravid men fick starkare smärtstillande så jag klarade natten. När jag kom dit var jag i sånt skick att jag dreglade av smärta (sant!) men fick citodon, vilket man kan ta som gravid om det inte är för nära bf. Är du inte gravid så finns ju starkare smärtstillande än vanlig receptfri paracetamol/ibumetin. Tänk dock på att man måste vänta minst 6 h innan man kan ta tex citodon om man tagit ett paracetamolpreparat (kolla upp vad det är om du inte vet) eftersom även citodon innehållet paracetamol och det är farligt att överdosera.

Mitt tips: ring närmaste vanliga akutmottagning om du inte tror du klarar natten. Ta inga fler smärtstillande hemma, om du åker in är det ju bra om du så snart som möjligt kan få smärtlindring (och har du tagit ngt svagare - Alvedon, Ipren osv - hemma så måste du ju vänta).

• Voluptuous Shalimar

Har du tagit 2 Alvedon så måste du vänta 6 h. Åk till akuten och be att få ngt starkare. Bättre att ta citodon men mer sällan, eftersom Alvedon (paracetamol) vid överdoser kan skada levern så pass att det kan gå riktigt illa om man har otur (en plågsam död).

• Jenna Eriksdotter
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-08-23 00:10:13 följande:

Har du tagit 2 Alvedon så måste du vänta 6 h. Åk till akuten och be att få ngt starkare. Bättre att ta citodon men mer sällan, eftersom Alvedon (paracetamol) vid överdoser kan skada levern så pass att det kan gå riktigt illa om man har otur (en plågsam död).

Det är ju överdrivet. Skulle du ta 4 Alvedon på en gång, så skulle du må varken dåligt eller ta skada av det.  Men eftersom ingen kan kontrollera att man inte tar tabletter dagligen så överdrivs doseringen. Det är inga budord. Man man naturligt vis ta fler utan problem. Särskilt om man vanligt vis inte tar tabletter så ofta.
  • Anonym (Fy för tandvärk!)

När jag fick akut tandvärk och var beredd att kasta mig ut genom fönstret kom jag i kontakt med en tandsköterska. Hon sa att jag skulle ta Ipren. Det är det enda som hjälper mot tandvärk.  (Alvedon hjälper inte mot tandvärk! ) Inom en kort stund försvann tandvärken, och jag tackade Gud. Alla jag rekommenderat Ipren till vid tandvärk, har blivit hjälpta av det.

• Anonym (Dr. Midnite)

Vad jobbigt med sådan smärtsam tandvärk!
    Kan berätta att jag för några år sedan drabbades av brutal tandvärk efter att en kindtand helt sonika spruckit. Jag är ingen som sjåpar mig för minsta grej, men det här var fruktansvärt.

Vad göra då det blev värre och värre och det var efter midnatt? Jag ringde Sjukvårdsupplysningen och de ordnade, så att jag under natten kunde få komma upp till en avdelning på ett av landets största sjukhus och där i en halvskum korridor fick ett litet kuvert Tradolan (morfinliknande smärtstillande) av en läkare. Lite Kafka-varning på det hela faktiskt. Tradolanet gjorde slut på värken och jag kunde sova till kommande dag, då tid bokades för akuttandvård. Så ta kontakt med Sjukvårdsupplysningen och berätta hur det ligger till.

Hoppas du skall få kraftigt smärtstillande + en tid för akuttandvård snarast. Sådär kan du inte ha det!

• Voluptuous Shalimar
    Jenna Eriksdotter skrev 2016-08-23 00:53:36 följande:

Det är ju överdrivet. Skulle du ta 4 Alvedon på en gång, så skulle du må varken dåligt eller ta skada av det.  Men eftersom ingen kan kontrollera att man inte tar tabletter dagligen så överdrivs doseringen. Det är inga budord. Man man naturligt vis ta fler utan problem. Särskilt om man vanligt vis inte tar tabletter så ofta.

Jo men det är ju sant förstås. Jag var ju gravid så var väl extra orolig. Dock tror jag inte de låter en ta tex citodon om man berättar att man nyligen tagit ngt med paracetamol. Det är väl om man får med sig tabletter hem isf.
  • Anonym (Ont!!!)

Tack för svar.

Normalt tar jag inte värktabletter så tänker att det inte är så farligt att ta igen efter 4-5 timmar. Nu tog jag inte fler ändå.
    Men det lugnade sig så pass att jag fick sova några timmar sittandes.
    Har fortfarande smärta och känns nästan som öroninflammation men den reder jag utan värktabletter.
    Har fått en tid till tandläkare idag så samlar mod till att gå dit.
    Har lite tandläkarskräck efter att en tandläkare inte bedövade tillräckligt men ändå fortsatte.

• Anonym (Dr. Midnite)
    Anonym (Ont!!!) skrev 2016-08-23 09:36:45 följande:

Tack för svar.

Normalt tar jag inte värktabletter så tänker att det inte är så farligt att ta igen efter 4-5 timmar. Nu tog jag inte fler ändå.
    Men det lugnade sig så pass att jag fick sova några timmar sittandes.
    Har fortfarande smärta och känns nästan som öroninflammation men den reder jag utan värktabletter.
    Har fått en tid till tandläkare idag så samlar mod till att gå dit.
    Har lite tandläkarskräck efter att en tandläkare inte bedövade tillräckligt men ändå fortsatte.

Låter fint! Du skall se det blir bra med tandläkarbesöket. Bara för att du hade otur med tandläkare en gång, innebär det inte att det kommer bli så nu. Se den där trista upplevelsen som ett undantag, och försök i stället tänka på att i dag skall du få hjälp ta bort den eländiga tandvärken.

Lycka till!
Svar på tråden panik, akut tandvärk