• Systerstrul

Försörjningsansvar-kläder/fritidsintressen/medicin etc

Ursäkta om samma fråga redan finns men jag hittade inte. Jag undrar vad för skyldigheter man har som vv-förälder att betala för sitt barn. Sånt som rör barnet då det befinner sig hos vardera förälder. Ytterkläder? Utrustningar? Mediciner?

Jag har en 7 o 9-åring o är separerad sedan 2012. Jag har sedan dom föddes stått för ALLT förutom ett par vinterskor 2013. Jag har försökt kräva pengar, jag gör ju en tjänst bara att handla. Han betalar inte, åker inte på semester med barnen, lägger inte en spänn på dom. Om jag inte skaffar ytterkläder, stövlar osv så får dom vara utan på hans veckor, eller gå utan jacka eller vinterskor på sommarn. Jag har provat att inte köpa o en normal människa köper väl nåt då men inte han. Jag vet att jag inte kan förändra honom så att hota o tjata är bara att stånga huvet i väggen. Han vet att han kommer undan, för jag klarar inte att mina barn går med byxor upp till vaden o håliga stövlar i regn.

Vad kan jag göra? Vi ska mötas på ett samarbetssamtal snart på familjerätten, kan dom hjälpa barnen på nåt sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-23 13:57
    Alltså jag måste klargöra. Detta handlar inte om att jag ska få pengar i underhåll som vissa tänker, jag undrar vad man har för skyldighet som föräldrar att betala för. Kan ju knappast vara så att en ska stå för rubbet? Det är det som kallas "försörjningsansvar" enligt familjerätten, allt som rör barnet. Kläder, fritidsintressen osv. Om en bara skiter i allt och ändå har barnen halvtid, hur gör man?

• Svar på tråden Försörjningsansvar-kläder/fritidsintressen/medicin etc
  • Kvinna30plus
    Systerstrul skrev 2016-08-23 08:00:24 följande:

Ursäkta om samma fråga redan finns men jag hittade inte. Jag undrar vad för skyldigheter man har som vv-förälder att betala för sitt barn. Sånt som rör barnet då det befinner sig hos vardera förälder. Ytterkläder? Utrustningar? Mediciner?

Jag har en 7 o 9-åring o är separerad sedan 2012. Jag har sedan dom föddes stått för ALLT förutom ett par vinterskor 2013. Jag har försökt kräva pengar, jag gör ju en tjänst bara att handla. Han betalar inte, åker inte på semester med barnen, lägger inte en spänn på dom. Om jag inte skaffar ytterkläder, stövlar osv så får dom vara utan på hans veckor, eller gå utan jacka eller vinterskor på sommarn. Jag har provat att inte köpa o en normal människa köper väl nåt då men inte han. Jag vet att jag inte kan förändra honom så att hota o tjata är bara att stånga huvet i väggen. Han vet att han kommer undan, för jag klarar inte att mina barn går med byxor upp till vaden o håliga stövlar i regn.

Vad kan jag göra? Vi ska mötas på ett samarbetssamtal snart på familjerätten, kan dom hjälpa barnen på nåt sätt?

Delar ni på barnbidraget? Har du väldigt litet överskott (alla dina inkomster in minus dina kostnader)å han mycket mer kan han bli skyldig underhåll även om ni har varannan vecka om du tar det till TR å får dom på det. Ni kan kanske få hjälp att räkna ut det på familjerätten men han kan ju skita i att följa det då än om du har en dom på det.
  • alexias mamma

Hade kunnat vara jag som skrev detta, jag har i perioder också haft dom flera veckor i sträck. Alla somrar har jag tagit (uppemot 7-8 veckor i stöten) han har aldrig bidragit med någonting dessutom delar vi på barnbidraget alltid, oavsett om jag har dom jämt som nu när jag haft dom hos mig i 11 veckor tex. Mina barns pappa tror dock inte att jag betalar någonting för barnen, han tror också att barnen gick gratis på dagis i 2 år trots att jag visat alla dragningar på kontot för dagisavgiften. Jag orkar inte bråka så jag betalar bara, men visst är det lite surt och speciellt synd om barnen som inte kan få allt dom behöver i tid för att jag helt enkelt måste vänta in nästa lön och så :/

• Systerstrul
    Kvinna30plus skrev 2016-08-23 08:06:57 följande:

Delar ni på barnbidraget? Har du väldigt litet överskott (alla dina inkomster in minus dina kostnader)å han mycket mer kan han bli skyldig underhåll även om ni har varannan vecka om du tar det till TR å får dom på det. Ni kan kanske få hjälp att räkna ut det på familjerätten men han kan ju skita i att följa det då än om du har en dom på det.

Han har halva barnbidraget. Jag bad nu om att få halva summan för fotbollskola. Han sa att han inte ska betala, han skyllde på att hans barnförsäkringar kostar så mkt.
  • Systerstrul
    Kvinna30plus skrev 2016-08-23 08:06:57 följande:

Vi tjänar nog samma när jag jobbar, nu är jag föräldraledig. Tänkte om familjerätten kan hjälpa på nåt sätt, att man skriver avtal att han ska stå för hälften osv. Jag har kvar kvitton på massor, tänkte ta med på mötet.
  • Carambolan

Kan ni göra upp en gemensam årsbudget för barnen? Alltså hitta en gemensam lägstanivå för vad det är rimligt att de får i form av försäkringar, kläder, mobiler, fritidsaktiviteter, etc. så att ni har en tydlig grund och förståelse för vad båda betalar idag och vad ni borde dela lika på.

• Systerstrul
    alexias mamma skrev 2016-08-23 08:22:23 följande:

Hade kunnat vara jag som skrev detta, jag har i perioder också haft dom flera veckor i sträck. Alla somrar har jag tagit (uppemot 7-8 veckor i stöten) han har aldrig bidragit med någonting dessutom delar vi på barnbidraget alltid, oavsett om jag har dom jämt som nu när jag haft dom hos mig i 11 veckor tex. Mina barns pappa tror dock inte att jag betalar någonting för barnen, han tror också att barnen gick gratis på dagis i 2 år trots att jag visat alla dragningar på kontot för dagisavgiften. Jag orkar inte bråka så jag betalar bara, men visst är det lite surt och speciellt synd om barnen som inte kan få allt dom behöver i tid för att jag helt enkelt måste vänta in nästa lön och så :/

Så tråkigt att läsa att du är i samma sits :( å det jobbigaste är att ens närmsta inte förstår. Många säger "skit i att köpa nåt" "behåll det du betalar" "du curlar honom" etc etc. Det hade vart befogat om resultatet hade blivit att han köper nåt men han skiter i om barnen fryser.
  • Systerstrul
    Carambolan skrev 2016-08-23 08:49:21 följande:

Kan ni göra upp en gemensam årsbudget för barnen? Alltså hitta en gemensam lägstanivå för vad det är rimligt att de får i form av försäkringar, kläder, mobiler, fritidsaktiviteter, etc. så att ni har en tydlig grund och förståelse för vad båda betalar idag och vad ni borde dela lika på.

Nej, han säger att han inte är intresserad av hockey o då ska han varken betala nåt eller köra på träningar. Barnen får träna varannan vecka :( å detta säger han på soc. Så min dotter tränar slalom 2 ggr i månaden o jag betalar utrustning. Dehär med barnkonventionens punkt att varje barn har rätt till en aktiv fritid är bara ord, med rättighet kommer skyldighet o han har inga skyldigheter. Han säger nej till att betala nya cykelhjälmar (pojkens sprack på hans vecka), jag köper ny på rea, jag värnar pm hans säkerhet. Pappan kommer undan. Han ska inte betala. Punkt.
  • Systerstrul

Jag känner mig så sviken av samhället så jag går som på nålar och är rädd att behöva sitta på dessa orosanmälan-möten, som handlar om hans oförmåga att ta hand om dom, och bli förnedrad. Jag vågar inte starta en vårdnadstvist, rädd att samhället försvarar honom. Jag har inget att vara rädd för som gäller brister i mitt umgänge med barnen, men jag har gått från dessa socmöten som en blöt fläck, förnedrad.

• Kvinna30plus
    Systerstrul skrev 2016-08-23 08:48:48 följande:
    Vi tjänar nog samma när jag jobbar, nu är jag föräldraledig. Tänkte om familjerätten kan hjälpa på nåt sätt, att man skriver avtal att han ska stå för hälften osv. Jag har kvar kvitton på massor, tänkte ta med på mötet.
    Är du föräldraledig med ett barn som inte är hans tar dom inte hänsyn till det tyvärr utan räknar på din lön. Iaf tog dom inte hänsyn här till det då det "är en kort period" jo visst så kan man ju också se det...men helt krasst ska ju pappan till dina äldre inte drabbas för att du skaffar fler barn å därmed inte stå för mer utgifter för era barn just för att du skaffar fler barn, med du får göra ett avdrag, ett förbehållsbelopp för andra barn med 1600 kr per barn vid uträkning av era överskott. Men han måste ju betala för barnen när han har dem varannan vecka??. Är det bara han som står för deras försäkringar? Eller har ni varsina barnförsäkringar??

Svar på tråden Försörjningsansvar-kläder/fritidsintressen/medicin etc