Försörjningsansvar-kläder/fritidsintressen/medicin etc
Ursäkta om samma fråga redan finns men jag hittade inte. Jag undrar vad för skyldigheter man har som vv-förälder att betala för sitt barn. Sånt som rör barnet då det befinner sig hos vardera förälder. Ytterkläder? Utrustningar? Mediciner?
Jag har en 7 o 9-åring o är separerad sedan 2012. Jag har sedan dom föddes stått för ALLT förutom ett par vinterskor 2013. Jag har försökt kräva pengar, jag gör ju en tjänst bara att handla. Han betalar inte, åker inte på semester med barnen, lägger inte en spänn på dom. Om jag inte skaffar ytterkläder, stövlar osv så får dom vara utan på hans veckor, eller gå utan jacka eller vinterskor på sommarn. Jag har provat att inte köpa o en normal människa köper väl nåt då men inte han. Jag vet att jag inte kan förändra honom så att hota o tjata är bara att stånga huvet i väggen. Han vet att han kommer undan, för jag klarar inte att mina barn går med byxor upp till vaden o håliga stövlar i regn.
Vad kan jag göra? Vi ska mötas på ett samarbetssamtal snart på familjerätten, kan dom hjälpa barnen på nåt sätt?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-23 13:57
Alltså jag måste klargöra. Detta handlar inte om att jag ska få pengar i underhåll som vissa tänker, jag undrar vad man har för skyldighet som föräldrar att betala för. Kan ju knappast vara så att en ska stå för rubbet? Det är det som kallas "försörjningsansvar" enligt familjerätten, allt som rör barnet. Kläder, fritidsintressen osv. Om en bara skiter i allt och ändå har barnen halvtid, hur gör man?