• SarahEmely

Tillväxthämmande bebis trots TUL

Hej!

Jag skriver detta just på grund av slla miljoner frågor jag har i huvudet just nu.

Och oron som kommer med det. Jag vill egentligen bara veta om det finns någon där ute med liknande erfarenheter.

Min graviditet blev väl inte som tänkt, jag har haft blödningar till och från vecka 30 och varit på otaliga ctg och ul för att säkerställa att allt var ok. Jag fick även ett tillväxtul pga för litet SF mått i vecka 32-33. TULet visade på ett "normalstort" barn, dvs 3000-3500 gram vid Bf.

Nu födde vi en kille vecka 39+3, endast 2606 gram och 46 cm. Sedan födseln har han ätit som en häst och ligger nu fyra månader efter nedkomst på över medel både på lång och vikt.

Jag har inte fått något svar alls på BB el förlossning el alla 22 personer som jag varit i kontakt med om varför det har blivit som det blivit. enda svaret jag fått har varit att jag är liten och därför har jag fött ett litet barn (158 lång 55 kg) men då hade han väl inte ätit ikapp sig förbi tre kurvor så som han gjorde och ftf gör?

Och hur kunde detta missas? Borde jag göra en lex Maria av detta? Jag får inga svar, det enda jag fått som svar har varit en utsvultet barn som inte sov de första 10 veckorna utan åt dygnet runt.

Hoppas någon har råd el tips på vad jag ska göra. Som det ser ut nu kommer jag inte skaffa fler barn pga oron. :(

Vänligen, en trött och orolig mamma.

• Svar på tråden Tillväxthämmande bebis trots TUL
  • Anonym (F)

Anmäla? VAD? Blir riktigt trött på denna anmälningshysteri. Du fick ett litet barn men som är helt inom normalspannet. Han är bra på att äta! Va bra! Hade han INTE ätit hade jag varit orolig men du har en unge som ligger över medel på vikten nu.

Tillväxtul är inte alltid tillförlitliga. Hade det kommit ut en 2-kilos sjuk bebis hade det varit en annan sak.

Och hade ditt barn varit utsvultet så hade det varit klent och inte orkat äta.

Min ena vägde också 2,6 i v 39. Har också alltid ätit som en häst och blev snabbt störst i föräldragruppen. Barn är olika.

Njut av din unge istället för att vara orolig. Du har inget att vara orolig för och definitivt inte något att anmäla.

• Birgitta02

Lex Maria är en anmälan som görs av vårdgivaren. Inte av dig.. Och vad hade du tänkt anmäla?

• malle88

Vad vill du anmäla?

TUL är inte särskilt tillförlitligt och barnen växer i olika takt men jag antar att de konstaterat att han fick näring i magen.

Han äter bra, utvecklas som han ska och mår bra. Det tar ett tag innan barnen lägger sig på rätt kurva (min dotter dippade flera steg), de flesta spädbarn äter dygnet runt för de har väldigt liten matsäck. Jag har lite svårt att se något problem och absolut inget som bör Lex Mariaanmälas (vilket för övrig görs av vårdgivaren)

• v i r r a

Oj. Anmäla? Vad och varför?

Jag tycker det snarare låter som att du behöver någon form av hjälp med din oro och för att släppa detta. Kan du ha fått en förlossningsdepression?

Både min dotter och min son beräknades vid tul vara större än de visade sig vara. Sonen var 49 cm och vägde 2,8, dottern 48 cm och vägde 2,7. De har växt ikapp med råge. En del får små bebisar helt enkelt.

• Carambolan

Var det något fel eller några komplikationer annat än att han var lite mindre än beräknat?

• fjanten

Du visste alltså inte innan tillväxtultraljudet att det inte rörde sig om exakta beräkningar?

• Barnmorska i Skåne

Hej!
    Vad tråkigt att du inte fått tillfredställande svar från sjukvården även om orsaken till varför din lille kille inte var större när han föddes kan vara svår att veta helt säkert. Kanske berodde det på de upprepade blödningarna du hade eller så var det något helt annat. Tyvärr är tillväxtultraljud inte helt tillförlitligt, men det är den säkraste metoden som vi har för att uppskatta hur stort barnet är. Sedan är ju ett ultraljud en ögonblicksbild på hur det är just när man gör ultraljudet. Tillväxten kan ha avtagit de sista veckorna i graviditeten, vilket inte är helt ovanligt. 
    Din lille kille var mindre än förväntat men ändå inte så mycket mindre än normalvariationen. Och han var absolut inte så liten att du behöver oroa dig så mycket. Han verkar ju pigg och har ätit upp sig ordentligt. Hans beteende att vilja äta dygnet runt är vanligt även bland bebisar som räknas som "normalviktiga" under de första månaderna. Bebisar vill ju vara nära och sugbehovet är olika starkt, så det handlar inte bara om mat.
    Jag tycker du ska i första hand kontakta barnmorskan som du gick hos under graviditeten och prata med henne om din upplevelse och oro som du känner. Jag ser inte i din berättelse att någon har "gjort" fel och att det finns någon anledning för en anmälan.
    Vid en eventuell framtida graviditet så bedömer man om det som har hänt i tidigare graviditeter innebär att det behöver göras utökade kontroller. Det finns ingen anledning att välja att avstå från en ny graviditet i framtiden pga det som hänt.

Ha det så bra nu! Jag hoppas att det snart vänder för dig och att glädjen tar över oron så du kan njuta av din lille kille fullt ut. Hjärta

Svar på tråden Tillväxthämmande bebis trots TUL