• Anonym (Kaffedraken)

    Har en bakmaskin men inga recept så hur gör jag nu?

    Jag hittade min gamla bröd/bakmaskin, vad den apparaten nu heter, som man hivar i alla ingredienser i och sen får man nybakat bröd. Har du några recept att dela med dig av? Jag skulle hemskt gärna vilja börja använda den igen nämligen.

  • Svar på tråden Har en bakmaskin men inga recept så hur gör jag nu?
  • Anonym (Kaffedraken)

    ta fram en kokbok, vilken som helst och ta recept därifrån. Vilket recept som helst funkar. Jag gör jättegod rågsiktslimpa, julvört och hälsobröd i min, bland annat. Recepten kommer från min mammas gamla receptlåda.


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Aniiee skrev 2016-08-23 21:30:13 följande:
    ta fram en kokbok, vilken som helst och ta recept därifrån. Vilket recept som helst funkar. Jag gör jättegod rågsiktslimpa, julvört och hälsobröd i min, bland annat. Recepten kommer från min mammas gamla receptlåda.
    Funkar det? Jag trodde man behövde speciella recept för att bunken är så liten. Hur vet jag hur lång tid jag ska sätta den på?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tihi skrev 2016-08-23 21:32:16 följande:
    Funkar det? Jag trodde man behövde speciella recept för att bunken är så liten. Hur vet jag hur lång tid jag ska sätta den på?
    Du får naturligtvis dela på recepten så de passar just din maskin. Min gör bröd på 750 och 900g, vilket gör att jag måste omvandla recepten så de är på 250 eller 300 - 330g vätska (bästa måttet är att vätskan, i min erfarenhet).

    Min maskin har program som jag sätter den på. Tiden är då automatisk. Kolla i manualen. Har du inte den kvar så kolla på maskinen om den har fusklapp där programmen står, så kan vi lista ut vilket som är vilket. 
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
Svar på tråden Har en bakmaskin men inga recept så hur gör jag nu?