• hejigen2

    Lägenhet deserveandrent

    Hej! 


    Jag hittade en lägenhet via blocket och har nu fått erbjudande att hyra den. Personen som hyr ut den vill använda sig av ett företag som heter Deserveandrent, då han säger sig bo utomlands. Detta skulle innebära att jag ska betala två månadshyror i förskott innan jag sett lägenheten men att jag sen skulle ha 10 dagar på mig att bestämma om jag vill ha lägenheten eller inte. Deserveandrent skulle ha hand om pengarna under dessa 10 dagar. 


     


    Är det någon som har erfarenhet av liknande företag eller har använt sig av Deserveandrent tidigare? Är kritisk till detta.


    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Lägenhet deserveandrent
  • Kerubmamman

    Jag drar öronen åt mig kvickt. Får du fram nån information om det där företaget? Det är det viktiga. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Chianti

    Jag har hört aldrig hört talas om ett företag i Sverige som utför såna tjänster på riktigt, men sett konceptet åtskilliga gånger i forum där folk beskriver hur de blivit scammade.

    Varför skulle du betala två hyror medan du funderar? Jag har hyrt ut lägenhet säkert 20 ggr. Antingen har man flera intresserade hyresgäster och då tar man den som först säger ja och är seriös. Eller så har man bara nån enstaka som är intresserad och då tar man den. Finns inget mellanting i att hålla i nåns pengar. Det är ju bara extrajobb för företaget, ta emot pengar, registrera dem, få veta att du inte vill ha lägenheten, behöva göra en utbetalning. Aldrig att det är rimligt.


  • ostpaj

    Älskar hur inte texterna inte passar bilderna. "On the Ground floor" står det under en bild på en balkong med värsta utsikten :D

  • sportpappa

    Börja med att kontakta hyresvärden/föreningen och se om uthyrningen är godkänd där.

    Jag sökte lite och det finns några som är nöjda, men inga nya diskussioner. Det är försvinnande få träffar på Google.

    När jag kikar på webbplatsen www.deserveandrent.com/ så är den ganska märklig. Man bara länkas till andra webbplatser och där hittar jag inte några lägenheter i Sverige.
    Domännamnet skaffades idag! Sånt är alltid lurigt. Är det en tjänst som har lagt ner och sen har någon startat upp den på nytt för att lura folk?
    Tripadvisor ska tydligen ha satt "Excellent" som rating, men om man söker på tripadvisor och deserveandrent tillsammans så är det inte mycket som dyker upp. Samma sak med flipkey.

    Jag kikade på en lägenhet som påstås vara i Stockholm, men det ser verkligen inte ut som ett svenskt hem:
    www.deserveandrent.com/ap/294.html
    Kolla i köket. Tvättmaskinen är placerad där. Hela inredningen känns märklig. Jag kan ha fel, men jag blir misstänksam.

  • ostpaj

    Jag tänkte rent spontant, vad skulle ett sånt företag göra för vinst? "Okej, vi håller i dina pengar i tio dagar medan du tänker. Nej, okej, här är dina pengar." Ännu en dag med noll i vinst och alla måste arbeta... gratis? Mjaaa... something fishy going on.

  • Aniiee
    ostpaj skrev 2016-08-23 23:11:12 följande:

    Jag tänkte rent spontant, vad skulle ett sånt företag göra för vinst? "Okej, vi håller i dina pengar i tio dagar medan du tänker. Nej, okej, här är dina pengar." Ännu en dag med noll i vinst och alla måste arbeta... gratis? Mjaaa... something fishy going on.


    För att man får tillbaka pengarna är såååååå troligt =P
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • sportpappa
    ostpaj skrev 2016-08-23 23:11:12 följande:
    Jag tänkte rent spontant, vad skulle ett sånt företag göra för vinst? "Okej, vi håller i dina pengar i tio dagar medan du tänker. Nej, okej, här är dina pengar." Ännu en dag med noll i vinst och alla måste arbeta... gratis? Mjaaa... something fishy going on.
    Företagsidén är inte dålig. De tjänar pengar på uthyrda lägenheter. De tar procent på hyran som betalas in. Det finns många företag som sysslar med den här typen av uthyrning. Det är väldigt vanligt när det gäller skidstugor och andra fritidshus.

    I det här fallet verkar det däremot vara något lurt.
  • Förvirradkille

    Hej! Fick precis samma sak, vart är lägenheten du var intresserad av? Från vem kom mailet? 

    Lägenheten jag hitta var en i Luleå av en kille som hette Olof Daniel Nilsson som hade en engelsk pappa och svensk mamma men skrev allt på engelska. Något liknande du fått? Fick mail imorse att vi var den perfekta hyresvärdarna av lägenheten och han skicka olika steg för att få kika på lägenheten osv. 

  • Acrobatic

    Kontaktade en man på blocket igår också och fick fram denna lägenheten genom ett par mail med "ägaren" deserveandrent.com/ap/741.html. Jag är för tillfället väldigt tveksam på att detta är något som är äkta. Då han svarar med automatiserade mail, han går inte in specifikt på vad jag frågar/säger. Han berättar att han bara talar Engelska och att han vill hyra ut denna bostad. Det ser för bra ut för att vara sant. Sen att en "professionell" hemsida gör stavfel gör inte saken bättre.

Svar på tråden Lägenhet deserveandrent