• Anonym (för mycket nu)

Hur går man tillväga om man behöver någon att prata med (psykolog etc)??

Jag har kommit fram till att jag nog skulle behöva gå och prata med nån... men vet inte vart jag ska vända mig. Efter en på många sätt tufft halvår kom det fram att min man har varit så på gränsen till otrogen man kan vara utan att det blev fysiskt... med en vän till oss båda. Jag har ingen att prata med detta om, utom med honom. Och henne. Jag vill förlåta honom och glömma och har lagt allt krut på att rädda relationen på de sätt jag kan, och varit arg på henne men inte på honom. Imorse fick jag spel på mitt barn, skällde och drog henne i armen in på sitt rum så hon började gråta. Jag tror inte jag är i balans. Har läst en bok om otrohet och blev rädd att jag inte bearbetar ordentligt.

Har inte riktigt förtroende för vår vårdcentral utan skulle vilja hitta nån psykolog/terapeut etc på annat sätt. Tror inte jag kvalar inför depressionsdiagnos alls, är mer rädd att jag går vidare utan att ha lagt bakom mig det som gnager. Men det är en uppsjö av alternativ... Var börjar man?? 

• Svar på tråden Hur går man tillväga om man behöver någon att prata med (psykolog etc)??
  • Anonym (molgan)

Googla efter terapeuter i ditt område.

• Erizajo

Finns många sätt, parterapi kanske? Eller gå via öppenpsyk där du bor.

• Anonym (L)

Tycker att du och din man ska prova par/familjeterapi. Finns privat, men också genom vissa kommuner. Om det inte känns rätt eller tillräckligt kan du senare gå vidare med en egen samtalskontakt (privat, detta verkar inte vara något för sjukvården). Lycka till!

• Anonym (för mycket nu)

Vad är det för slags terapi jag ska leta efter då, om jag inte tänker att det är parterapi för närvarande? Det finns en sån himla massa... vad kallas det??

• Anonym (molgan)

Antingen kan du välja stödjande samtal eller psykoterapi. Stödjande samtal erbjuds av många olika yrkesgrupper exempelvis kurator, socialsekreterare, psykiatrisjuksköterska etc. Det handlar om att stötta patienten, oftast under kortare tid. Lite som en kompetent kompis med tid att lyssna och ställa de rätta frågorna. Ibland kombinerat med praktiska råd. Psykoterapi utförs av legitimerade psykoterapeuter, oftast psykologer i grunden, och innebär mer djupgående samtal där man vill förstå sig själv på djupet och förändra sina tankemönster och sitt beteende.

• Anonym (vänta. . .)

Men vänta nu. . . vad är det som säger att det skulle vara nödvändigt eller ens bra med psykolog överhuvudtaget? Vad är det du ska bearbeta och varför?

Det låter lite dramatiskt om du frågar mig. Att möta motgångar i livet gör ont och de får göra ont och det finns ingen quick-fix. Man kommer ur det till slut och är en erfarenhet rikare.

Du kommer att klara det här och det finns ingen anledning att rusa till psykolog och sitta och älta. Låt det ta tid, du kommer igen!

• Blueskillen

Jag tycker att det låter som att du eller ni ska gå på samtal. Ett problem här ism måste lösas.
    Vänd er till ert VC så får ni en remis och kan välja vilken psykolog som ni vill tala med, som är godkänd. Så är det på mitt VC i alla fall. 

• Anonym (L)

OM du vill gå vidare med individuell terapi (tycker fortfarande att det rimliga här vore familjeterapi) så tror jag att IPT (interpersonell terapi) skulle kunna vara något för dig. Den terapiformen fokuserar helt på relationernas betydelse för måendet.

• Schack73

Jag tycker att du borde vara arg på mannen mest, även om båda har varit respektlösa. Jag tror att det kan vara bra med parterapi och enskilda samtal för dig. Någon att prata om dina tankar med, gråta ut lite och så. Eller så letar du upp en tråd här på FL där du kan läsa andras erfarenheter och skriva av dig.

Svar på tråden Hur går man tillväga om man behöver någon att prata med (psykolog etc)??