• Tokgurkan

MVC Liljeholmen eller Mamamia Söder?

Hej!

Plussade i dagarna och försöker bestämma vilken MVC jag ska skriva in mig på.
    Vilken av dessa två kan ni rekommendera? Läst mycket bra om Mamamia Söder och lite blandat om Liljeholmen.

Fördelen med Liljeholmen för mig är att det är närmast där jag både bor och jobbar. Däremot har jag läst några som skrivit att på Liljeholmen har det varit stressigt, tidsbrist och att dom skickar vidare en till sjukhusen för minsta lilla eftersom dom har dåligt med utrustning. Det har dock varit lite äldre trådar så jag vet inte hur pass det stämmer idag?

Mamamia Söder har jag läst riktigt mycket gott om, men det är lite längre för mig att åka.. dock inte speciellt långt (ca 20min jämfört med liljeholmen ca 5-10min).
    Har läst att Mamamia har mycket utrustning att själva genomföra olika undersökningar på plats, och dom känns väldigt välkomnande och varma, inte så "sjukhus"-aktiga.

Det här är så svårt!

• Svar på tråden MVC Liljeholmen eller Mamamia Söder?
  • Rolls

Mama Mia på söder är fantastiskt bra, i alla fall har den BM jag haft varit underbar. Jag har åkt över hela stan för att gå till henne (bor vid Odenplan). Totalt värt det, känns viktigt med en fin BM kontakt.

• Tokgurkan
    Rolls skrev 2016-08-24 12:49:28 följande:

Mama Mia på söder är fantastiskt bra, i alla fall har den BM jag haft varit underbar. Jag har åkt över hela stan för att gå till henne (bor vid Odenplan). Totalt värt det, känns viktigt med en fin BM kontakt.

Åh tack för ditt svar! Det lutar åt Mamamia faktiskt, och idag såg jag att deras MVC ligger på Götgatan och inte Söderhallarna som jag först trodde så det tar mig bars 10-15min dit. Vad hette din BM där? :- ) känns superviktigt för mig att jag får en varm, positiv och trevlig BM..
  • IfallTjej

Välj MamaMia!

Var inskriven på Liljeholmen under min graviditet förra året. Fick under min tid där träffa 5 olika barnmorskor (obs, endast räknat rutinbesöken). Ultraljud görs hos Ultraljudsbarnmorskorna där allting kändes väldigt opersonligt. Skulle lämna ett större blodprov och blev hänvisad ner till vårdcentralen i samma hus. De kunde ej hitta min remiss och provsvaren blandades ihop med andras så jag fick felaktiga svar. Fick vänta fyra veckor på att få en läkartid när jag hade sådan foglossning att jag behövde sjukskrivas.

Alla jag träffade på själva mvc var supergulliga, proffsiga och jättetrevliga, känns däremot som att de har svåra problem med verksamheten och att få allting att fungera enhetligt.

• NollÅtta

Har gått på Mama Mia söder med alla 3 barnen. Tycker dom är jättebra

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • NollÅtta

"Min" bm där är tyvärr tjänstledig nu 1 år men jag fick en ny som heter Monika Mildh och hon är jättegullig, lugn och positiv

• Rolls

Jag vet inte om jag ska skriva namn här, men hon är deras amningsexpert (ledtråd). Jag väljer att inte amma och har ändå henne som favorit! Hon är som sagt fantastiskt bra, tycker jag i alla fall!

• Tokgurkan

Tack så mycket för era svar! Nu har jag bokat in mig för inskrivning på Mama Mia söder, känns mest rätt då dom får så bra betyg av dom flesta.

Hade ni med er partner på inskrivningen eller ska man gå själv på den?

• Rolls

Jag och min man gick tillsammans på BM träffar med första barnet. Med andra så är mannen hemma och passar första, så då har jag gått själv.

Jag tycker att det går väldigt bra att göra besöken själv, dock tror jag att det kan vara viktigt att mannen är med när/om han kan så att graviditeten tydligt handlar om er som familj. Annars blir du den enda som får all information först och får förstå och komma ihåg allt. Få honom rejält involverad på en gång tycker jag, han ska ju också få barn och förstå sig på vad en graviditet innebär!

• Tokgurkan
    Rolls skrev 2016-08-25 12:17:04 följande:

Jag och min man gick tillsammans på BM träffar med första barnet. Med andra så är mannen hemma och passar första, så då har jag gått själv.

Jag tycker att det går väldigt bra att göra besöken själv, dock tror jag att det kan vara viktigt att mannen är med när/om han kan så att graviditeten tydligt handlar om er som familj. Annars blir du den enda som får all information först och får förstå och komma ihåg allt. Få honom rejält involverad på en gång tycker jag, han ska ju också få barn och förstå sig på vad en graviditet innebär!

Ja, min man ska följa med men sen tänkte jag att dom kanske vill att man kommer själv eller så. Men då kommer han följa med, känns bäst så då det är första barnet för oss båda så det är helt nytt och båda vi är lite lost hehe..
  • NollÅtta

Min sambo följde med på alla besöken med första barnet. Med andra och nu tredje så går jag själv och mannen är på jobbet eller med de andra barnen. Han har dock varit med på rutin-ultraljudet varje gång

Svar på tråden MVC Liljeholmen eller Mamamia Söder?