• Anonym (Lurad)

Chefen lurar mig och tar min lön!!

jag har fast tjänst med fast lön! Min arbetsgivare får bidrag från ams för att ha mig där och dom får hela 80procent!! Så de betalar bara ut en liten summa för mig i lön!!

Ialla fall, chefen sa innan semester att jag ligger minus 70 timmar och at jag måste betala tillbaka. Hur fan kan det bli 70 timmar?? Men det hör inte hit!

Så då skrev hon att (vi kan dra lite från dina löner och semesterersättning.) jag sa då att jag inte kan dra mycket varje gång då jag har höga kostnader! Det är fan hon som ska kolla varje månad om man ligger minus och då dra direkt från lönen!!! Men nej så kan man inte göra säger hon! Så nu förvänta jag mig en semesterersättning!! Men till min chock får jag bara 5000 kr!!!! Jag grät och grät! Hyra på 6.500, el, hund, och allt! Hur fan ska jag ha råd!

FÅR DOM ENS TA FRÅN MIN SEMESTERERSÄTTNING???? Jag skulle fått ut 16.000!!!!!!!! Snälla hjälp mig någon!! Hon har fulat sig så mycket mot mig förut och jag är så korkad så man kan lura mig så lätt!

• Svar på tråden Chefen lurar mig och tar min lön!!
  • Carambolan

Hur mycket minus får du ligga då? Har ni en timbank där det är ok att ligga lite minus, men inte 70 timmar? I så fall kan jag förstå att det inte har dragits på lönen förrän nu, men då borde de bara dra av de timmar som krävs för att komma ner till minustaket igen.

Har du någon plan för hur du ska arbeta igen alla de här timmarna? Kanske kan din arbetsgivare gå med på en uppgörelse om att du arbetar en timme mer om dagen de närmaste två månaderna?

• Anonym (lönebidrag)

Nej, det får hon inte. Jag tycker du skall ta kontakt med arbetsförmedlingen. Det finns hur mycket snårskog som helst vad gäller lönebidrag. Och den här arbetsgivaren utnyttjar dig å det grövsta.

Maila arbetsförmedlingen, till din kontakt där. Beskriv vad som händer och att du behöver hjälp.

• Anonym (lönebidrag)

Företaget får 80% i lönebidrag för dig säger du. Det är ca 16 000 - 17 000 kr. Över det kan hon ge dig mer, och BÖR göra det. Du ska ha avtalsenlig lön. Kolla med facket. Detta är ett bidrag till arbetsgivaren. Det är inte meningen att det bidraget skall utgöra hela din bruttolön. Att sen börja fiffla med din lön och din semesterersättning och semesterlön är bedrägeri. Hon är inte ensam om att lura staten och jävlas med sina arbetstagare för att få in dessa lönebidrag. jag tycker du skall byta jobb. Det är inte helt omöjligt eftersom en blivande arbetsgivare inte behöver stå för hela lönen.

Lönebidraget är bundet till DIG. Inte till företaget. Så om du går så blir det kanske lite besvärligt för den här kvinnan att få in en ny eftersom hon missbrukar det här bidraget.

Kontakta arbetsförmedlingen!!!

• Anonym (räknenisse)
    Anonym (Lurad) skrev 2016-08-24 10:51:08 följande:

jag har fast tjänst med fast lön! Min arbetsgivare får bidrag från ams för att ha mig där och dom får hela 80procent!! Så de betalar bara ut en liten summa för mig i lön!!

Ialla fall, chefen sa innan semester att jag ligger minus 70 timmar och at jag måste betala tillbaka. Hur fan kan det bli 70 timmar?? Men det hör inte hit!

Så då skrev hon att (vi kan dra lite från dina löner och semesterersättning.) jag sa då att jag inte kan dra mycket varje gång då jag har höga kostnader! Det är fan hon som ska kolla varje månad om man ligger minus och då dra direkt från lönen!!! Men nej så kan man inte göra säger hon! Så nu förvänta jag mig en semesterersättning!! Men till min chock får jag bara 5000 kr!!!! Jag grät och grät! Hyra på 6.500, el, hund, och allt! Hur fan ska jag ha råd!

FÅR DOM ENS TA FRÅN MIN SEMESTERERSÄTTNING???? Jag skulle fått ut 16.000!!!!!!!! Snälla hjälp mig någon!! Hon har fulat sig så mycket mot mig förut och jag är så korkad så man kan lura mig så lätt!

Nu får du bena upp detta lite.

1 Om arbetsgivaren får 80% av din lön så innebär det att du på en heltid inte har mer än ungefär 13.500 i bruttolön dvs på dina 75% så skulle lönen före skatt ligga på 10,125.  Eftersom den siffran är orimlig ställt till vad du säger att du skulle haft i semesterersättning så utgår jag från att du inte vet hur bidraget från AMS beräknas. Det finns ett takbelopp så att säga 80% är ju en sanning med stor modifikation eftersom facket ska godkänna anställningen och de knappat godkänner en lönenivå på 13.000 för en heltid.

Hur länge har du jobbat? Är det så att du har tagit full semester men bara tjänat in en del av den så att det är där ditt minus kommer ifrån? Om du haft semester så ersätter ju semesterersättningen den lön du skulle haft om du jobbat den kommer inte extra ovanpå den vanliga lönen. Ett litet extra påslag får man för varje intjänad semesterdag men det rör sig om ungefär 150 kr om dagen om din lön ligger i spannet mellan 18.000 och 20.000.
  • Anonym (lönebidrag)
    Anonym (räknenisse) skrev 2016-08-24 14:35:17 följande:
    Nu får du bena upp detta lite.

1 Om arbetsgivaren får 80% av din lön så innebär det att du på en heltid inte har mer än ungefär 13.500 i bruttolön dvs på dina 75% så skulle lönen före skatt ligga på 10,125.  Eftersom den siffran är orimlig ställt till vad du säger att du skulle haft i semesterersättning så utgår jag från att du inte vet hur bidraget från AMS beräknas. Det finns ett takbelopp så att säga 80% är ju en sanning med stor modifikation eftersom facket ska godkänna anställningen och de knappat godkänner en lönenivå på 13.000 för en heltid.

Hur länge har du jobbat? Är det så att du har tagit full semester men bara tjänat in en del av den så att det är där ditt minus kommer ifrån? Om du haft semester så ersätter ju semesterersättningen den lön du skulle haft om du jobbat den kommer inte extra ovanpå den vanliga lönen. Ett litet extra påslag får man för varje intjänad semesterdag men det rör sig om ungefär 150 kr om dagen om din lön ligger i spannet mellan 18.000 och 20.000.
    Det funkar inte riktigt så. Det finns ett statligt lönebidrag som är max 20 000 ca som betalas ut av arbetsförmedlingen. (Summan har ändrats lite sista 10 åren). Detta är ett bidrag till arbetsgivaren,. Det är arbetsgivaren som sätter lönen till den anställde. Det kan vara 15000, men det kan också vara 30 000. Det är upp till arbetsgivaren. Men lönebidraget. TSs arbetsgivare får 80% av det där lönebidraget på 20.000. Det är inte den anställde som får det. Den anställde ska ha en adekvat heltidslön enligt avtal. Det har inte den här arbetsgivaren fattat. Det är inte meningen att lönebidraget, som arbetsgivaren får, ska täcka hela lönen och de sociala kostnaderna. Men tydligen har TS arbetsgivare förstått det så. Och vill behålla så mycket pengar som möjligt och inte ligga ute med för stor lön. Den där lönebidragsbranchen är så full av skit! Många lönebidragstagare är hjälpta av det, men väldigt många företag utnyttjar det å det grövsta.
  • Anonym (räknenisse)

Alla lönebidrag är en summa per dag, aldrig en summa om 20.000 på en månad. Det är lite olika beroende på vilket bidrag man har men eftersom TS inte säger något om att det rör sig om någon funktionsnedsättning så utgår jag från att det lönebidraget är nystartsjobb eller SAS och där ligger maxbeloppet per arbetsdag på mellan 800 och 900 kronor. Om jag då räknar på 900*22 dagar så är maxbeloppet för en månad vid heltid 19800 och det ska täcka både lönen, sociala avgifter och semesterersättning.

Om du har en anställd med en lön på 18.000 så är kostnaden för den personen en månad
    lön                         18.000
    semesterers          2340
    sociala avgifter       6390
    Fora                       1630
    Löneskatt                 160

Summa                  28.518

I det fallet så motsvarar de 80% i realiteten 70%.

Bidraget är ju helt och hållet baserat på den lön man kommer överens om men då upp till takbeloppet. Arbetsgivare är ju inte korkade på något vis även om du tycks tro det men jag lovar dig att ingen arbetsgivare tror att bidraget ska täcka hela lönekostnaden. Man anger ju lönen i ansökan, man bekräftar genom att skicka in det påskrivna anställningsavtalet och ofta den första lönespecifikationen.

Man kan tycka vad man vill om dessa bidrag, det är kanske bra för att få ut de långt ifrån arbetsmarknaden men annars håller jag i mångt och mycket med min chef när arbetsförmedlingen lovar bidrag om vi anställer någon: "Jag har inte råd att anställa någon som inte kan jobba för sin egen lön"

• Anonym (X)

Prata med både AMS och facket.

Även om du ligger back verkar det konstigt att dra allt på en gång.

• Anonym (Lurad)

Förlåt, skrev fel. Ligger 40 timmar minus. Vilket är en arbetsvecka!!! I lön får jag ut 15.500 kr i månaden efter skatt. I vilket fall som helst så skulle det så inte dras mer än 4000 kr.

Frågan är ju om dom kan dra från min intjänade semesterersättning? Den jag sparat ihop hela året!

• Cadencee

Inte samma situation men då min systers jobb klantade sig (kommunen) och gav henne en månadslön hon inte skulle ha (pga sjukskrivning) så fick hon en bruttolöneskuld. Pengarna skulle dras på lönen sen när hon började jobba igen. Det lin syster inte vetat om är att när man är mammaledig får man 10% i fp-tillägg i 180 dagar MEN här har kommunen dragit dom pengarna pga skulden utan att berätta. Ingen fara skedd då syrran inte ens visste om dessa pengar och nu när hon började jobba som timvikarie har man fortsatt att dra pengar från lönen. Vilket dom iofs sagt tidigare att man skulle.

Jag har timbank på jobbet så får ligga minus utan att det dras pengar men vid årets slut får man inte ligga över en viss tid minus, då blir man betalningsskyldiga

Svar på tråden Chefen lurar mig och tar min lön!!