• Äldre 24 Aug 12:04
    1003 visningar
    3 svar
    3
    1003

    ssri och amning/sen graviditet

    Jag blir inte klok på det här. Läkaren vill att jag i förebyggandesyfte ska ta citalopram direkt efter förlossningen (gärna innan sa hon oxå). Jag känner att jag inte kan ta ett beslut i frågan. Hur skulle/har ni tänkt? Prova amma (det funkade inte förra gången) och chansa utan medicin eller ta medicin och ge flaskan (det blir ju människor av barnen ändå) Eller amma med medicin (som läkaren tycker)?

  • Svar på tråden ssri och amning/sen graviditet
  • Äldre 24 Aug 12:30
    #1

    Hej, jag vet inte vad för medicin du tar, men jag hade flaskmatat, det är enkelt, smidigt och barnen blir mätta, sover bra och du slipper oroa dig för de läkemedel du tar ska överföras till barnet. Om du inte ska amma, ta Dostinex direkt efter förlossningen så upphör produktionen. Men ta det direkt, ju längre du väntar, desto större risk att produktionen drar igång och du får ont. Att inte amma ger matningen samma fina närhet som amning, du slipper dessutom ev problem med mjölkstockning, att barnet har dig som napp och såriga bröst. Din man kan dela på matningen och ger honom en fin och nära kontakt också samtidigt som du får andrum och kan få sova. Mina barn har redan från första veckorna sovit bra på nätterna, andra vänner har behövt ammat varannan timme nätterna igenom.. Jag har själv valt bort amningen och det har varit jättebra. De barn jag sett flaskmatas har alla sett välnärda ut, de blir ju alltid mätta. Du behöver små termosar till destillerat (kokat) vatten, varmt och kallt som du förbereder genom att alltid ha kokat vatten på kylning. Doserare för pulver är bra och bra flaskor som du diskar och destillerar (kokade på spisen varje kväll) eller så kör du tetror och värmer upp, enkelt och smidigt om man reser och inte orkar hålla på med termosar. Vi tyckte att 6 flaskor var bra att ha för att inte behöva diska hela tiden. Vi destillerade nog bara 6 månader för vid 4 månader började barnen m smakportioner och vi kände då att det verkade lite onödigt att sterilisera när vi inte gjorde det med tallrikar och annat. Så sedan blev det kranvatten och micro istället. Lycka till! Föräldrarskapet är långt, amningsperioden försvinnande kort.

  • Äldre 24 Aug 15:20
    #2

    Svårt det där. Går själv på Sertralin och läkaren tycker egentligen det är bäst att inte mixtra med dosen för mycket under graviditet. Jag var envis och halverade dosen ändå och har mått lite sådär. Är i v32 nu och har inte tänkt på att jag kanske inte får amma. Eller det är olika för olika läkemedel? Är livrädd för förlossningsdepression men tar det om den dagen kommer. Den första tiden kan man må dåligt ändå pga hormonsvängningar. Helt normalt!

  • Äldre 24 Aug 17:48
    #3

    Har en vän som är läkare och kollade deras läkar fass som tydligen är en annan än den vi kan nå. Hon sa att det enda som kan hända är att ungen blir lite trött...

    Flaskmatade min första så är inte helt främmande för det. Men vore roligt om amningen funkade den här gången

Svar på tråden ssri och amning/sen graviditet