LovisaC1982 skrev 2016-08-25 00:09:52 följande:
Hej!
Jag arbetar inom renhållning vilket innebär att jag helt enkelt kör sopbil. Den bilen jag kör är ensamarbete och en vanlig arbetsdag tömmer jag ca 270 kärl med en total vikt om ca 3 ton. Jag skulle tippa på att en lugn dag går jag i och ur bilen 300 gånger och de tuffaste dagarna runt 400. De tyngsta kärlen får jag använda kroppen för att trycka på vilket oftast är just magen. När jag var gravid var jag så fokuserad på att gå hem på just graviditetspenning 60 dagar innan så jag körde bara på trots att jag var så tung och trött. Det sista orkade och kunde jag inte gå in i bilen som vanligt plus att magen var i vägen så jag fick gå in med sidan först och sen dra mig upp med stången och ratten. Jag var också väldigt andfådd så när jag fick anstränga mig lite extra så kunde jag knappt andades och i mitt jobb finns inte det utrymmet med tid att man kan ta pauser så det var bara att kämpa på. Dessutom var det här på vintern så ibland låg snön tjock och det var halt, vid ett tillfälle i vecka 26 ramlade jag faktiskt.
Summan av det hela var att eftersom jag är så envis läs dum så klarade jag mig halvvägs igenom vecka 30. När jag väl gick hem genom att jag sjukskrev mig var jag så trött och sliten så jag sov mer eller mindre i en vecka. Hade jag gjort om den resan så hade jag begärt omplacering senast i vecka 25.
Vet inte om det var pga jobbet eftersom det här är mitt första barn men när jag väl gick hem hade jag väldigt mycket sammandragningar och antagligen redan då en del förvärkar och min lille är född 15 dagar för tidigt.
Jag är dock inte avskräckt utan vill gärna ha syskon men då måste jag ha bättre stöttning från min arbetsgivare. Det är ett tips som jag kan ge; var tydlig mot din arbetsgivare och stå på dig. Så fort du känner att jobbet är tungt så be om andra uppgifter. Lycka till och undrar du nåt mer så fråga på
. Mvh Louise
Tack för att du delar med dig, Har tänkt att det kommer bli jobbigt med magen och flåset =) Upp , ner, dra, släpa, bära, bråka. Inte det ultimata jobbet att ha när man är gravid kanske.
Är dock orolig hur chefen kommer att reagera, jag har sagt att vi inte ska ha fler barn när han frågat, men man kan ju ändra sig. =)