• Anonym (Hon)

Hur vet man om man har brutit ett revben? Och vad gör man åt det?

Jag fick ett hårt slag mot ryggen/sidan för en vecka sedan. I början var jag bara lite öm men sen kom ett stort blåmärke och nu en vecka senare gör det rejält ont när jag anstränger musklerna runt skadan. Jag kan andas utan problem och har ingen feber eller andra allmänna symtom. Är det vanligt att det blir värre efter några dagar och hur ska man veta när man ska söka vård? Vilket jag helst inte gör om jag kan slippa det. 

• Svar på tråden Hur vet man om man har brutit ett revben? Och vad gör man åt det?
  • badrap

Det känns som ett tryck liksom mot bröstkorg eller på sidan, gör ont när du rör dig.. Ganska mycket, eller hur?!

Finns inget att göra förutom att ligga och vila då lönge som det behövs!

• Anonym (Jag)

Blir du så slagen bör du söka vård och lämna samtidigt.

Jag kände som en knäpp och rejäl smärta direkt, märkte att något gick sönder. Kunde inte gå helt upprätt, även om jag rörde mig försiktigt. Blev långsamt bättre under 1-2 månader, efter 2 månader kunde jag börja jogga försiktigt. Lyckades leva vardagsliv efter 1 vecka, men med lite rörelse, inga lyft eller så. Men känt av det flera år då jag kört max inom idrotten och blivit extremt andfådd. Inget blåmärke, feber vet jag inte för jag hade typ redan 40 innan. Knäckte mitt när jag var mycket vältränad, speciellt mycket magmuskler och fick lunginflammation så jag hostade lungorna ur mig. Sökte ingen vård, det går ju inte att gipsa direkt

• Anonym (well)

precis som badrap skriver. inte så mycket att göra åt utan smärtstillande och vila. För att vara säker på att det är en fraktur krävs en röntgen men det är tveksamt om du får remiss för det, eftersom man ändå inte gör mer än skriver recept på typ Citodon.

Svar på tråden Hur vet man om man har brutit ett revben? Och vad gör man åt det?