• Anonym (Mamman)

Vilken ålder fick era barn ta hål i öronen?

Vid vilken ålder fick era barn hål i öronen och vad anser ni är en rimlig ålder? Nyfiken.

Min dotter blir 2 månader nästa vecka och jag hade tänkt mig runt 5 månader. Pappan vill dock vänta till 1-årsåldern. Men jag tänker mig att det är lättare på en 5 månaders än en 1-åring eftersom de inte är där och pillar hela tiden.. Men jag vet inte.

Ni som tagit hål i öronen på era barn i ungefär samma ålder (1 år och under), hur reagerade de och pillade de mycket?

• Svar på tråden Vilken ålder fick era barn ta hål i öronen?
  • Anonym (Annie)

5-6 år var hon ungefär och ville själv.

• Birgitta02
    Anonym (Annie) skrev 2016-08-25 15:23:31 följande:
    5-6 år var hon ungefär och ville själv.
    Min tös var 11 år när hon fick ta hål i öronen.
  • TantMedKratta

När dom är stora nog att förstå att det gör ont och när de själva utrycker en önskan om att ta hål i öronen. Så runt 9-10 kanske. Borde vara förbjudet att ta hål i öronen på bebisar. Vidrigt.

• Vaniljmorot

Herre, varför ska en bebis ha hål i öronen? :o Jag tog hål i öronen när jag var femton, men tycker det kan vara ok tidigare om barnet verkligen vill. Finns absolut ingen anledning att pierca en bebis!

• Frontline
    Anonym (Mamman) skrev 2016-08-25 15:11:29 följande:
    Vid vilken ålder fick era barn hål i öronen och vad anser ni är en rimlig ålder? Nyfiken.

Min dotter blir 2 månader nästa vecka och jag hade tänkt mig runt 5 månader. Pappan vill dock vänta till 1-årsåldern. Men jag tänker mig att det är lättare på en 5 månaders än en 1-åring eftersom de inte är där och pillar hela tiden.. Men jag vet inte.
    Ni som tagit hål i öronen på era barn i ungefär samma ålder (1 år och under), hur reagerade de och pillade de mycket?
    Har din dotter frågat om att få ta hål i öronen redan?
    Ni verkar ha en väldigt välutvecklad dotter som frågar om det redan.

Min dotter är snart 6 år och har inte frågat om det men den dagen hon gör det så kanske det blir.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • K med lilla E

Tror min dotter var runt 9, det ville dock aldrig läka riktigt så dom hålen växte igen och sen har hon gjort det ytterligare en gång, samma visa med att de inte vill läka. Nu är hon 12 och har inte sagt något mer om det så jag låter det vara tills hon vill igen. Men att ta hål i öronen på en spädis? Nej absolut inte, barnmisshandel anser jag!

• Anonym (WT)

Varför ska du ta hål i öronen på en bebis? Är hon din lilla docka du ska smycka eller vad är ditt problem! Kan hon inte få välja själv när/om hon vill ha hål i öronen?

• Anonym (senare tonår)

När hon var mindre sade jag att hon fick bli 18 (mest för att slippa tjat och skjuta på famtiden, men principen var att hon skulle kunna ta ett informerat beslut, särskilt medtanke på allergier etc). Nu är hon 12 och vill inte ha längre.
    (Själv fick jag ta hål i öronen vid 13 och inte vuxen nog att ta ställning till ev konsekvenser. )

Om en flicka i lägre tonåren har det är det inget jag går i taket för även om det innebär att det är föräldern som tagit beslutet (för i den åldern förstår man inte att värdera för- och nackdelar). Småflickor, eller extremt bebisar, med hål iöronen tycker jag ser enbart konstigt ut, fast jag vet att det är vanligt i vissa invandrargrupper.
    Rent principiellt tycker jag att icke medicinskt nödvändiga ingrepp i kroppen ska tas av den det berör, i en ålder där man kan ta ett informerat beslut.

• Anonym (!)

När dom vill själv o förstår vad det innebär .

Man gör det inte på en bebis

• mammaåten

En rimlig ålder är när dom är tillräckligt stora för att kunna ta hand om hålen själva på ett bra sätt.

Jag själv var 10 år.

Svar på tråden Vilken ålder fick era barn ta hål i öronen?