• Äldre 25 Aug 22:04
    2786 visningar
    2 svar
    2
    2786

    Present till låtsasvän?

    Hej!

    Här kommer en till tråd i raden om trådar om låtsasvänner. Vår snart 4-åring har haft sin låtsasvän i några månader nu. Vi kan kalla vännen för Lena.Skrattande Vi har för det mesta accepterat det utan att ifrågasätta, då det mest handlat om berättelser om vad Lena gör, var hon bor etc. Men på sista tiden har det uppstått tillfällen då jag inte riktigt vet hur jag ska reagera. Härom dagen var vi på HM och då valde hon en klänning åt Lena som vi skulle ta med när vi åker dit. Jag sa att jag skulle ringa Lenas mamma och fråga vilken storlek hon har, men det visste hon ju redan, det var: 1..9..9..0..0 (läste från prislappen Skrattande). Jag försökte med att jag behöver ringa och fråga vilka klänningar Lena gillar, men det visste hon självklart också, det var just denna hon gillade så mycket och behövde. Jag frågade om hon själv skulle låna klänningen nån gång (bara för att kolla om hon själv vill ha den) - det skulle hon inte, klänningen var till Lena. När jag hängde tillbaka klänningen och var på väg ut blev hon jätte ledsen och grät en lång stund. I efterhand funderade jag på vad som hade hänt om vi köpte klänningen - bara för att se. Glad
    Ikväll när hon skulle lägga sig, behövde hon en riktig telefon för att ringa till Lena. Jag gav henne min telefon i tron att hon skulle ha ett låtsassamtal med henne. Hon slog ett nummer men "ingen svarade". Hon blev jätte ledsen (hon var redan trött) och grät om att hon verkligen ville prata med Lena men att det inte gick. Hennes pappa ringde då till min telefon från ett annat rum och låtsades vara Lena, men det genomskådade hon direkt. Hon grät sig till sömns och sa bl.a. men mamma, vi åker ju aldrig till Lena, du sa att vi skulle åka till henne... Vad svarar jag??Tyst Jag försöker verkligen undvika att säga "du vet väl att Lena inte finns på riktigt" men snart vet jag inte längre hur jag ska ställa mig till det...?

  • Svar på tråden Present till låtsasvän?
  • Äldre 25 Aug 22:18
    #1

    Du kan ju låta henne ha sin fantasi utan att kliva in i den. Typ: "Det är jättekul att du har en kompis som heter Lena, men jag kan ju inte se henne så jag kan ju inte följa med dig dit"

  • Äldre 26 Aug 23:25
    #2

    Det låter lite som att ni (omedvetet) uppmuntrar detta eller gör er roliga över det.

    Du hade väl t ex inte köpt eller låtsats vara med på att köpa en klänning till en riktig kompis för att i sista stund hänga tillbaka den?

    Eller ringt och låtsats vara en kompis om hon ringde ett riktigt samtal och ingen svarade?

    Jag hade nog läst på lite om låtsaskompisar eller åtminstone sagt typ "Den klänningen får Lenas mamma köpa." och "Lena har nog redan har gått och lagt sig, därför svarar hon inte i telefon."

    Jag kan själv inget om hur det fungerar med låtsaskompisar men jag hade nog betett mig som om det var en riktig kompis. En riktig kompis kan man inte ringa när det är läggdags, en riktig kompis har egna föräldrar som köper deras kläder osv.

Svar på tråden Present till låtsasvän?