• Myysan

    tänker jag för mycket

    Jag förstår inte varför vi inte blir gravida. Vi har snart försökt 1år och vi fick MF i december. Tycker att det är så jobbigt. Tänker på ifall det är något fel på mig eller ifall det är så att jag inte blir gravid för att jag tänker för mycket. Fler som har det så att det gått långt tid?

  • Svar på tråden tänker jag för mycket
  • Lian Kesko

    Hej Myysan!

    Har ni testat att åka iväg på en liten minisemester?
    Ni kan ju också säga att ni försökt i 3 år, men att inget hänt för att komma in snabbt för en utredning och tester för att se kvaliteten på spermierna och annat dyl.

    Får hoppas det löser sig.

  • Rosenblad

    Ja vi är på 11e försöket och har sökt hjälp. Väntar just nu på att antingen mensen eller plusset ska komma, vill verkligen inte gå till 1 års försök :/ Känns ångestfyllt. Tror inte tankar kan påverka eller att man tänker för mycket, utan mer att det inte riktigt klicka med allt där nere. Eller att det befruktas men sen händer något, stannar i utvecklingen, fäster inte osv. Tror mer "små saker" händer som påverkar allting än att tankar kan påverka.

  • Lian Kesko
    Rosenblad skrev 2016-08-26 20:41:28 följande:

    Ja vi är på 11e försöket och har sökt hjälp. Väntar just nu på att antingen mensen eller plusset ska komma, vill verkligen inte gå till 1 års försök :/ Känns ångestfyllt. Tror inte tankar kan påverka eller att man tänker för mycket, utan mer att det inte riktigt klicka med allt där nere. Eller att det befruktas men sen händer något, stannar i utvecklingen, fäster inte osv. Tror mer "små saker" händer som påverkar allting än att tankar kan påverka.


    Tankar kan givetvis påverka, så är det i alla situationer. Kallas ju prestationsångest, vilket kan märkas eller inte märkas. Men kroppen i sig märker ju av det.

    Mitt barns mamma, blev inte gravid någon gång på flera år.
    Vi åkte på semester en vecka utomlands, och vips. :)
  • Rosenblad
    Lian Kesko skrev 2016-08-26 20:48:51 följande:

    Tankar kan givetvis påverka, så är det i alla situationer. Kallas ju prestationsångest, vilket kan märkas eller inte märkas. Men kroppen i sig märker ju av det.

    Mitt barns mamma, blev inte gravid någon gång på flera år.

    Vi åkte på semester en vecka utomlands, och vips. :)


    Jag tror inte det finns en koppling mellan att man vill ha barn - inte får barn. Kraftig stress kan påverka kroppen men det känner man inte nu och det är inget man får av att ha sex. Prestationsångest kan påverka mannen, jo tack det vet jag men jag har då aldrig kännt prestationsångest när det gäller barnaskapande. Finns inget som säger att ju mer man tänker att man vill ha barn, ju mer ökar risken för att man inte får barn. Det är bara din åsikt och vad du tror. Har hört många sånna historier om både det ena och andra. Har också haft semester, inga barn där inte. Har legat lågt, inga barn. Har kört hårt, inga barn. Så att tankar kan påverka förmågan om ett barn blir till, det kan vi inte säga. Det får var och en ha sin egen tolkning på och inte säga att "såhär är det" för det vet ingen. Och ditt barns mamma kan inte stå för en hel befolkning. Har många både mammor, gravida och ofrivilligtbarnlösa just nu i min närhet och det är mer än tankarna som påverkar. Har man svårt att bli gravid hjälper det inte att låtsas att man inte håller på med barnverkstaden några veckor. Då behöver man oftast hjälp om det gått lång tid och då hjälp med att spola äggledarna, ivf osv, inte ändra tankarna.
  • Rosenblad

    Märkts att det inte är kvinnor som försöker bli gravida som svarade utan folk som bara läste senaste inlägget på FL. Orkar inte diskutera saker, är inte intresserad av det. Jag är intresserad av att bli gravid, inget annat. Att någon kommit på lösningen på alla våra problem i "planera barn" forumet är jag inte intresserad av. Hade det varit så enkelt hade jag inte hängt här 11 mån tillbaka och kämpat för att få vårt första barn. Så enkelt är det inte för alla.

  • Lian Kesko
    Rosenblad skrev 2016-08-26 21:11:49 följande:

    Märkts att det inte är kvinnor som försöker bli gravida som svarade utan folk som bara läste senaste inlägget på FL. Orkar inte diskutera saker, är inte intresserad av det. Jag är intresserad av att bli gravid, inget annat. Att någon kommit på lösningen på alla våra problem i "planera barn" forumet är jag inte intresserad av. Hade det varit så enkelt hade jag inte hängt här 11 mån tillbaka och kämpat för att få vårt första barn. Så enkelt är det inte för alla.


    Men om du redan testat allt, tror du att du blir gravid genom att önsketänka här?

    Ta ur tummen ur röven, kontakta vården.
  • corona
    Lian Kesko skrev 2016-08-26 21:21:14 följande:

    Men om du redan testat allt, tror du att du blir gravid genom att önsketänka här?

    Ta ur tummen ur röven, kontakta vården.


    Du skrev ju precis att tankar kan påverka...
  • Myysan

    Glömde säga att vi har ett barn sedan innan och vill nu ha ett syskon och förstår inte varför det tar sådan tid. Förra gången tog det 6 månader.

  • Rosenblad
    Lian Kesko skrev 2016-08-26 21:21:14 följande:

    Men om du redan testat allt, tror du att du blir gravid genom att önsketänka här?

    Ta ur tummen ur röven, kontakta vården.


    Haha verkligen inte, därför vi har "planera barn" för att följas i vägen till ett barn. När har jag skrivit att jag önsketänker? Jag tar ägglossningstester, vi har sex. Vi väntar på BIM. Av att önsketänka får jag inga barn. Och om du är läskunnig så ser du att vi redan har sökt hjälp så tummen är ute sen länge. Du bidrar inget i denna del av forumet kan jag ju säga.
  • Maramina
    Myysan skrev 2016-08-26 21:29:28 följande:

    Glömde säga att vi har ett barn sedan innan och vill nu ha ett syskon och förstår inte varför det tar sådan tid. Förra gången tog det 6 månader.


    Vårt första tog sju månader. När hon var två började vi försöka med att få till ett syskon till henne. När hon var fyra, dvs ytterligare två år senare kom lillasystern med hjälp av ivf. Det visade sig att det var fel hos oss både och att ettan mer eller mindre var ett mirakel som blivit till naturligt.

    I och med att vi hade försökt i sju månader med ettan innan vi lyckades blev vi inte stressade när vi inte lyckats få plus efter ett halvår. Så om det är som vissa tror, att avslappning fungerar för att bli gravid, så borde vi blivit gravida betydligt fortare än vad vi blev, och dessutom utan hjälp av en tredje part (= ivf-kliniken)
  • InaLo

    Hej!

    Mina första två barn var oplanerade och tredje graviditeten kom på första försök. Men slutade i missfall. Trodde då att det skulle ta sig fort ingen men det tog 10 aktivt försök med äl stickor och temp . Visst kan de bara vara slumpen men jag tror kroppen var i obalans efter MF.

    Lycka till!

  • Myysan
    InaLo skrev 2016-08-27 09:14:03 följande:

    Hej!

    Mina första två barn var oplanerade och tredje graviditeten kom på första försök. Men slutade i missfall. Trodde då att det skulle ta sig fort ingen men det tog 10 aktivt försök med äl stickor och temp . Visst kan de bara vara slumpen men jag tror kroppen var i obalans efter MF.

    Lycka till!


    Vissa är ju väldigt fertila och blir gravida direkt efter missfall. Men tyvärr så tillhör vi inte den kategorin. Har en på jobb som är gravid och tycker är det är så orättvist. Hon är jätte fertil. Hon har haft 2 missfall detta året och gravid för 3:e gången. Men det är ju fortfarande lika hemskt för henne att ha haft MF.
Svar på tråden tänker jag för mycket