• Anonym (12345)

Olika uppväxt och syn på ekonomi nytt & begagnat.

Ni som lever med någon med olika syn på ekonomi och konsumtion.
    Oftast har man det med sig hemmifrån helt eller delvis även om man skapar sin egna väg i livet.

Jag personligen köper gärna både nytt och begagnat medans min sambo är helt ointresserad av att ens titta om det finns något, hitta man tex en ikeamöbel oanvänd i obruten förpackning så skulle hen inte ens överväga att åka och titta, utan köper hellre nytt.

Attityden är ungefär som att begagnat är slitet, använt av någon annan, uttjänt.
    Jag personligen har svårt att lägga ut pengar på något som inte används eller inte måste vara i tiptop, tex köpa hyllor i ett förråd för 1000kr när man kan köpa något begagnat för ett par 100kr eller få det gratis mot att man hämtar upp det.
    Enn gång sa hen "du skulle kunna inreda hela lägenheten med blocketmöbler" och mitt svar vart direkt, javisst om jag hade jag inte några pengar så skulle jag inte tveka att göra det eller för att hålla kostnaderna nere.

Jag är också emot att handla olika erbjudanden på rea för handlandets skull, få 50% rabatt när man handlar för minst 600kr i tex någon inredningsaffär då det oftast handlas något nytt som man inte behöver, vaser , porslin eller något annat som inte används alls eller bara några ggr per år.
    Jag är tex helt oförstående till att köpa en blomkuka för 800kr som oftast bara kommer användas en säsong för att sedan ställas undan för att man vill ha något annat eller att den blivit ful.

Det blir lite , köp, köp, köp, rea,rea, rea man handlar enbart för att man kan känns det som.
    Och där är skillnaden mot att jag köper någon begagnat, jag letar upp det för att jag behöver en viss produkt, inte handlar det som dyker upp.
    Att inte handla någon begagnat eller nytt från tex blocket går ofta hand i hand, har man aldrig köpt något så säljer man ej heller något.
    Det är omständigt, jobbigt, det är enklare att slänga det istället för att låta någon komma och hämta upp det mot betalning.
    Jag personligen brukar dra in minst 2000kr per år på sådant som jag vill göra mig av med genom att sälja det billigt.

Förstår även att skaffar man nya saker så måste man även göra sig av med något för att ha ordning och reda, Men när det heter "åhh va bra nu ska vi renss nu ska vi slänga" och man röjer och slänger tex en garderob för att helgen efter åka till ikea för att köpa en annan garerob?
    Det blir lite konsumtion för konsumerandets skull.

Jag personligen fick inte allt när jag växte upp ibland var det nytt ibland begagnat tex en cykel, och iband fick jag vänta på det jag ville ha, jag var väligt kreativ gillade att bygga saker och reparera tekniskt som jag är, vilket gjorde att jag ibland fick nytta av någon annans grejer.

Har alltid haft den mentaliteten och attityden att det kan komma extremt regniga dagar och då kan det vara bra att ha ett par 100 tusen på kontot att ta av och lika mycket kvar när man väl gjort det.
    Mitt ekonomiska tänk har gjort att jag kunna spara pengar till bostad vilket många andra inte gjort utan konsumerat, och det märks tydligt när det säljs bostad så ska det direkt köpa ny bil och nytt till hemmet, vilket man egentligen inte behöver.

Det har lett till att mina pengar växer, istället för at konsumera upp så har jag sedan tidig ålder byggt upp kapital vilket växer för varje år, den ökningen kan jag använda efter ett par år till ny bil eller amortering på bostad och ändå ha hela sparkapitalet kvar.
    Jag behöver ej helller månadsspara så mycket längre och kan när jag vill använda lönen till att köpa något nytt eller gå på nöjen.

Något som ej hade varit möjligt om jag inte levt efter mina värderingar.
    Det är inget fel att leva och konsumera man gör helt som man vill, ibland får man dock kompromissa.
  • Svar på tråden Olika uppväxt och syn på ekonomi nytt & begagnat.
  • Aniiee

Um.... jag är inte säker på vad du vill med tråden. Klaga av dig (vilket du nu har gjort) eller ha svar på något specifikt. Klargör gärna.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (12345)
    Aniiee skrev 2016-08-27 16:24:05 följande:

Um.... jag är inte säker på vad du vill med tråden. Klaga av dig (vilket du nu har gjort) eller ha svar på något specifikt. Klargör gärna.

Diskutera med andra om olika åsikter med sin partner, hur dom är och vart dom kommer ifrån.
    Söker inget svar på något specifikt isåfall hade jag skrivit det.
    Så har du nåt att bidra med eller njuter du av singellivet?
  • Anonym (Spara)

Jag är typen som gärna sparar. Köper därför endast sådant jag är i behov av och jämför då olika alternativ för att komma undan så billigt som möjligt.

Min sambo vill inte ha sådant som andra har använt utan köper hellre nytt. Det spenderas friskt för att det är roligt hellre än för att något saknas och behövs.

Jag rensar ur garderoben regelbundet. Säljer det som jag inte behöver längre. Håller mig till en basgarderob och kompletterar med accessoarer. Köper då gärna lite dyrare saker av bra kvalitet som håller mer än ett år. Min sambo köper för att det var billigt, snyggt och mitt framför näsan. Slänger dugliga kläder hellre än skänker eller säljer om det inte får plats mer saker i garderoben. Aldrig annars.

När det kommer till inredning av hemmet köper jag även då gärna saker av bra kvalitet som håller länge. Kanske går materialet att måla om ifall jag tröttnar på färgen. Jag kollar om det jag behöver finns på tex Blocket innan jag köper nytt. Min sambo köper gärna billigt, men det ska vara nytt. Åker hellre 10 mil till IKEA än köper av en granne ett kvarter bort eller får gratis av en kollega. Så vi är väldigt olika vilket naturligtvis leder till konflikter ibland. Då får vi båda kompromissa. Vi kanske köper det jag anser att vi behöver och så får sambon köpa något dekorativt som passar till. Eller så avstår vi helt tills vi båda har kommit på andra tankar.

• Anonym (***)

Jag håller med dig helt och hållet. Vi lever i ett konsumtionssamhälle, där många handlar för pengar de inte har. Allt för att hålla skenet uppe. Ha lika fin bil som grannen, lika fint kök som vännerna, åka utomlands för att alla på jobbet gör det.

• Aniiee
    Anonym (12345) skrev 2016-08-27 16:55:22 följande:
    Diskutera med andra om olika åsikter med sin partner, hur dom är och vart dom kommer ifrån.
    Söker inget svar på något specifikt isåfall hade jag skrivit det.
    Så har du nåt att bidra med eller njuter du av singellivet?
    Ok =) Undrade bara för att vara på den säkra sidan.

Och visst har jag att bidra, särskillt som det ät ganska intressant hur man kan bli så olika trots att man växt upp under liknande ekonomiska omständigheter. Eller rent av exakt samma omständigheter. Vilket är fallet med mig, min bror och min flickvän.

Men, för att koncentrera oss på mig och min flickvän.

Vi har ganska olika syn på ekonomi och pengar. Hon vill ha det hon vill ha nu och nytt. Tycker hon att hon har råd så blir det köpt även om hon då får avstå annat. Jag vill också ha nytt, men mänga saker kan jag köpa begagnat. Vissa saker tummar jag aldrig på, som tygmöbler, det ska vara nytt. Däremot är jag kanske lite mer tålmodig än min flickvän. Jag behöver inte ha alltig nu, helst igår. Jag spara gärna en tusenlapp i månaden i några månader, så behöver jag inte tulla på resten av nöjena, så att säga. Hon är också en sån som ibland vill byta/köpa nytt för bytandets skull, eller för att hon hittar något som är "awesome". Jag är mer av typen som använder prylarna tills de faller isär *host*mormors lilleman*host*.

Detta trots att vi har konstaterat att våra föräldrar hade ungefär samma syn på pengar och tjänade ungefär lika mycket när vi var barn och tonåringar. Bådas föräldrar köpte allt nytt, förutom att vi syskon i min familj tagit kläder av varandra och lekt med varandras leksaker i viss mån, och min flickvän är ensambarn, det spelar säkert in. Sen har vi också växt upp i lite olika kulturer med olika förväntningar på ekonomin, det spelar säkert också in. Till exempel betalade jag min universitetsutbildning själv, medan hon fick "betalt" av staten för sin.

Det där med vad man får med sig av sina föräldrar tror jag att man måste gå ytterligare en eller två generationer bakåt för att se om det har någon inverkan, framför allt på attityderna runt pengar och ekonomi. I alla fall i vårt fall. Min mamma och pappa köpte allting nytt för de var båda uppväxta ganska, inte fattiga, men medel på sin tid. De satte ett värde i att allt var nytt, de var liksom stolta över att de kunde ge oss barn det, för det kunde inte deras föräldrar på samma sätt. De var uppväxta i hem där man satte sitt bo EN gång och gick saker sönder köpte man begagnat, Att byta soffa efter 5 år fanns inte i sinnevärlden. Men när de själva fick barn så gick det på ett helt annat sätt att köpa nytt när man behövde eller bara ville (även om då attitiden de hade från sina föräldrar var att det gjordes vid behov, inte för att man tröttnat på soffan eller bokhyllan eller vad det nu var. Attityden fanns kvar från deras föräldrar, även om eokknomin såg annorlunda ut). Kontrastera då min flickvän, som kommer från "gamla pengar". Där har de fått allt de pekat på i generationer. Allt nytt hela tiden för att de har och har haft råd och vana att göra så länge. Samma attityd går igen. 
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (12345)
    Anonym (***) skrev 2016-08-27 17:26:44 följande:
    Jag håller med dig helt och hållet. Vi lever i ett konsumtionssamhälle, där många handlar för pengar de inte har. Allt för att hålla skenet uppe. Ha lika fin bil som grannen, lika fint kök som vännerna, åka utomlands för att alla på jobbet gör det.
    I vårt fall så handlar vi aldrig för pengar vi inte har, de enda lån jag har är till bostaden och bilen, skulle dock aldrig pengar till bilen om jag inte hade motsvarande pengar på kontot en säkerhet jag har så jag kan betala av hela om jag vill.
    Skulle aldrig casha bostaden hellre inte när utlåningsräntan är lägre än avkastningen på fonder.
  • Anonym (12345)

Vissa saker köper jag nytt beror lite på vad det är och vilken tidperiod man är i.
    Jag skulle tex aldrig köpa ett dyrare fint bord som ändå blir repigt , hackat och kantnött under de första småbarnsåren, renovera köksluckorna väntar jag också med.
    Jag gillar dock kvalite oavsett om det är nytt eller begagnat ränt skönt att göra en bra deal, köpa tex ett kvalitetsverktyg för 25% av nypriset som är använt några ggr varje sommar på någons landställe för att ta ett exempel.

Hygienartiklar skulle jag aldrig köpa begagnat.

• Anonym (Slösa)

Jag och min sambo har haft olika ekonomiska förutsättningar som barn. Jag själv kommer från en familj som haft det ganska bra ställt under min uppväxt. Jag köper det jag vill ha(och om jag har råd), medan min sambo helst vill kunna motivera varför han ska köpa den eller den saken. Att vara ekonomisk tycker jag är en bra egenskap men att vara snål äcklar mig. Tyvärr har min sambo börjat bli mer åt det sistnämnda genom åren vilket har lett till både en och två mindre trevliga diskussioner här hemma.

• Anonym (12345)
    Anonym (Slösa) skrev 2016-08-27 20:00:29 följande:
    Jag och min sambo har haft olika ekonomiska förutsättningar som barn. Jag själv kommer från en familj som haft det ganska bra ställt under min uppväxt. Jag köper det jag vill ha(och om jag har råd), medan min sambo helst vill kunna motivera varför han ska köpa den eller den saken. Att vara ekonomisk tycker jag är en bra egenskap men att vara snål äcklar mig. Tyvärr har min sambo börjat bli mer åt det sistnämnda genom åren vilket har lett till både en och två mindre trevliga diskussioner här hemma.
    Vad innebär i ditt fall "att ha råd" och vad är det  som gör att du upplever att han går från ekonomiskt till snål?
  • Anonym (Block)

Vi har nog rätt lika tänk angående ekonomi till vardags. Vi jämför gärna kilopriset på toapapper för att se vilket som är mest prisvärt. Men kan köpa något för tusenlappar bara för att vi vill ha det.

Sen är det lite olika, barnvagn är begagnad men bilstol är splitterny och den dyraste.

Vi köper aldrig sådant vi inte har kontanter till och tänker ofta igenom våra köp, men ibland blir det såklart fel ändå.

Att handla och sälja på blocket känns oftast väldigt jobbigt och tidskrävande. Därför slänger jag hellre än försöker sälja. Köpa kan gå an ibland men jag föredrar nytt för det känns lite ohygieniskt att köpa andras begagnade grejer.

• Anonym (12345)
    Anonym (Block) skrev 2016-08-28 23:08:43 följande:
    Vi har nog rätt lika tänk angående ekonomi till vardags. Vi jämför gärna kilopriset på toapapper för att se vilket som är mest prisvärt. Men kan köpa något för tusenlappar bara för att vi vill ha det.
    Sen är det lite olika, barnvagn är begagnad men bilstol är splitterny och den dyraste.

Vi köper aldrig sådant vi inte har kontanter till och tänker ofta igenom våra köp, men ibland blir det såklart fel ändå.

Att handla och sälja på blocket känns oftast väldigt jobbigt och tidskrävande. Därför slänger jag hellre än försöker sälja. Köpa kan gå an ibland men jag föredrar nytt för det känns lite ohygieniskt att köpa andras begagnade grejer.
    Har du provat någon gång att sälja på blocket eller facebook?
    Jag väljer att sälja sådant som jag kan sälja dels för att jag får något för det och det kommer till användning istället för att köra till sopen, hyra släp etc.

Vad är det du menar med ohygieniskt, är allt samma samma oavsett om det är en bil, bokhylla eller kläder?
    Jag personligen tycker det är stor skillnad på en begagnad bil och ett par underkläder, jag köper tex inte begagnade underkläder men gärna bil, hyllor bord, begagnad säng skulle jag kunna köpa dock skulle jag köpa ny bäddmadrass.
  • Anonym (Block)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-29 01:22:46 följande:

Har du provat någon gång att sälja på blocket eller facebook?

Jag väljer att sälja sådant som jag kan sälja dels för att jag får något för det och det kommer till användning istället för att köra till sopen, hyra släp etc.

Vad är det du menar med ohygieniskt, är allt samma samma oavsett om det är en bil, bokhylla eller kläder?

Jag personligen tycker det är stor skillnad på en begagnad bil och ett par underkläder, jag köper tex inte begagnade underkläder men gärna bil, hyllor bord, begagnad säng skulle jag kunna köpa dock skulle jag köpa ny bäddmadrass.

Åh jo jag har sålt några grejer och ska snart sälja ett babyskydd. Tycker det är jobbigt med alla oseriösa och ibland gränslösa svar, samt att främlingar ska komma in i mitt hem.

Ja absolut är det skillnad på olika saker.

För mig känns tanken på att sova i någons begagnade säng jätteäckligt. Där har de har haft sex, deras barn har kissat på sig, kvinnan har läckt mens, år av kvalster och svett. Soffor känns nästan lika hemskt att köpa begagnat.

Kläder skulle jag kunnat köpa, men jag hade velat undersöka plaggen ordentligt innan köp, om ägaren står bredvid så hade jag inte kunnat göra det i lugn och ro. Därför köper jag ej kläder på blocket men gärna på secondhand.

Bilar, lampor, krukor, vaser och en hel del annat köper jag gärna begagnat men föredrar att köpa saker i en affär som sagt där inte ägaren hänger över axeln och hoppas att man ska köpa grejen och gå någon gång.

Sedan känner jag nog lite att när man väl kommit så långt i processen att man åker över till någon för att titta på saker så har man i stort sätt lovat att köpa det. Att då komma dit och inte känna att det är rätt längre skulle vara jobbigt för mig.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Block) skrev 2016-08-29 08:37:07 följande:
    Åh jo jag har sålt några grejer och ska snart sälja ett babyskydd. Tycker det är jobbigt med alla oseriösa och ibland gränslösa svar, samt att främlingar ska komma in i mitt hem.

Ja absolut är det skillnad på olika saker.
    För mig känns tanken på att sova i någons begagnade säng jätteäckligt. Där har de har haft sex, deras barn har kissat på sig, kvinnan har läckt mens, år av kvalster och svett. Soffor känns nästan lika hemskt att köpa begagnat.

Kläder skulle jag kunnat köpa, men jag hade velat undersöka plaggen ordentligt innan köp, om ägaren står bredvid så hade jag inte kunnat göra det i lugn och ro. Därför köper jag ej kläder på blocket men gärna på secondhand.

Bilar, lampor, krukor, vaser och en hel del annat köper jag gärna begagnat men föredrar att köpa saker i en affär som sagt där inte ägaren hänger över axeln och hoppas att man ska köpa grejen och gå någon gång.

Sedan känner jag nog lite att när man väl kommit så långt i processen att man åker över till någon för att titta på saker så har man i stort sätt lovat att köpa det. Att då komma dit och inte känna att det är rätt längre skulle vara jobbigt för mig.
    Jag förstår vad du menar, jag brukar välja bland spekulanterna, sällan jag behöver släppa in dem i hemma då jag oftar har det jag ska göra mig av med utanför eller i förrådet.

Intressant det där med kläder, jag tänker tvärtom, där har alla kläder blandats med varandra när folk slängt dom i containrar där kan det vara vad som helst, fördelen av att köpa kläder direkt av en person är att man ser hur dom ser ut och deras hem.
    Vet ett par som sålde märkesklder deras hem är sterilt och kläderna är helt nya en fördel att se hur det ser ut runtomkring.

Åker man till någon hon  hemmet ser ut som en svinstia så  är det bara säga att prukten inte passar eller att det inte riktigt var som man tänkt sig inte mer med det.
    Pruta är jag dålig på, dock bra på att argumentera emot dåliga prutförsök.
  • Anonym (Ellie)

Jag och min sambo hade extremt olika syn på ekonomi när vi träffades. Jag köpte typ ingenting som jag verkligen inte behövde. Fick ångest om jag någon gång köpte typ en jacka för 2000kr. Alldeles för mycket pengar för en jacka tyckte jag. Det grundade sig inte i att jag inte hade råd. Utan handlade om att jag mådde bättre av att pengarna var på mitt sparkonto =)

Min sambo däremot spenderade alltid hela hans lön. Han mådde bra av att köpa saker och bjuda folk till höger och vänster och köpa presenter etc etc.

Nu när vi varit tillsammans 5 år börjar vi närma oss varandra. Fortfarande sparar jag mycket mer än min sambo. Men det är väldigt sällan han köper en skjorta för 1500kr fastän han inte behöver den, bara för han gick förbi den och den var snygg (sånt hände hela tiden förut)

Vi har typ gemensam ekonomi. Och har kommit fram till att det är bättre att vi använder hans lön till alla löpande utgifter (Eftersom han är mindre benägen att göra av med pengar när han har mindre på kontot) Och så sparar att vi min lön och använder till större inköp. Funkar mycket bra =)

• Anonym (Ellie)

Kan tillägga att han vuxit upp med en pappa som tjänat massa pengar och gjort av med allt (vilket lett till att pappan nu när han är arbetslös knappt har några pengar alls fastän han under många år tjänat 100.000+ i månaden...)

Hans storasyster är extremt ekonomisk/sparsam/snål (kalla det vad ni vill..) Och har under många år sparat stor del av hennes lön och lägger aldrig pengar på onödiga saker.

Jag och mina syskon har vuxit upp i en familj där det alltid funnits mycket pengar. Det har dock varit ärvda pengar och lönerna mamma och pappa haft har inte varit så märkvärdiga. Mamma och pappa har haft fina saker och så men aldrig "onödiga" saker. Utan t.ex köptes en tv var det en ganska dyr och fin sådan, men sen hade man den tills den inte funkade längre.

Min lillebror och storasyster är båda två relativt sparsamma av sig också.

Sammanfattningsvis tror jag det både handlar om uppväxt men också personlighet.

• gbgumman

Vi är både lika och olika. Jag kan vara mycket småsnål aldrig kaffe eller fika på stan bara för att det är mysigt. Min man kan lätt kasta ut småsummor under en dag och sedan inte förstå att det gått 500kr på typ inget. Men han insåg att när han sluta med det och plötligt var Florida resan betald. Så nu är vi mer lika.

Där vi är lika både nu och innan är att vi hellre lägger dyra pengar på sakar som vi kommer gilla hela livet istället för att byta ut saker pga olika trender. Vi spar till designmöbler och så. Gillar det klassiska.

• Anonym (12345)
    gbgumman skrev 2016-08-29 12:48:32 följande:
    Vi är både lika och olika. Jag kan vara mycket småsnål aldrig kaffe eller fika på stan bara för att det är mysigt. Min man kan lätt kasta ut småsummor under en dag och sedan inte förstå att det gått 500kr på typ inget. Men han insåg att när han sluta med det och plötligt var Florida resan betald. Så nu är vi mer lika.

Där vi är lika både nu och innan är att vi hellre lägger dyra pengar på sakar som vi kommer gilla hela livet istället för att byta ut saker pga olika trender. Vi spar till designmöbler och så. Gillar det klassiska.
    Låter som ni hittat en bra balans :)
Svar på tråden Olika uppväxt och syn på ekonomi nytt & begagnat.