• Anonym (Hyresvärd)

Hyra ut rum

Jag och min sambo pratar om att hyra ut ett rum i källaren men funderar såklart på vad som är ett rimligt pris.

Rummet ca, 17 kvm har egen ingång, delar dock badrum och tvättstuga som är nyrenoverat -16 (vi familjen har toalett på övervåningen så är dusch som används där nere).

Parkering är gratis i området. Bor 2 km från centrum i en lite större stad 1 timme från Stockholm, goda pendlingsmöjligheter med tåg.

I hyran ingår det el, värme, internet, förbrukningsvaror såsom dasspapper, skölj/tvättmedel osv. Egentligen allt förutom mat.

Tanken är självklart att hyra ut till någon med fast inkomst, utan djur och barn samt rökfri.

Kommer tillämpa 3 månaders uppsägningstid från båda parter.

Så, vad tycker ni?

• Svar på tråden Hyra ut rum
  • Mascaraklumpar

Jag har inte någon större koll på vad rum kostar att hyra, men spontant känner jag att 3500 är rimligt för rummet du beskriver.

• Anonym (Mat)

Finns kokvrå i rummet el måste mat lagas/förvaras i ert kök?

• Anonym (Hyresvärd)
    Anonym (Mat) skrev 2016-08-27 21:03:21 följande:

Finns kokvrå i rummet el måste mat lagas/förvaras i ert kök?

Det kommer lagas och förvaras i vårat kök
  • enmamma

Med tanke på bostadsbristen runt Stockholm kan ni säkert få 4-5000kr.

Men eftersom ni får en inneboende kanske det är viktigare med rätt hyresgäst.

3500kr som tidigare skrev låter ok och då kan ni ställa krav och välja någon som passar er.

• Anonym (hyrestant)

Jag hyr ut rum i mitt hus i Uppsala.

Inte källarvåning utan på gatuplan eller vad man ska säga.

Rum ca 16 m med egen wc/dusch och pentry (som är fräscht men ej helt nytt). Delar ingång med ett annat likadant rum, de har en gemensam hall.

Får använda min källare om de behöver ha förrådsyta.
    Använder min tvättstuga.

Jag tar 3200kr/mån med hyresfritt i juli.

Tycker det är en rimlig hyra för det jag hyr ut.

• athanatos

3000-3500 är väl okej, kanske i nedre spannet eftersom de måste dela badrum och kök med er.
    Beror också lite på vad ni vill ha, om ni vill ha folk som stannar länge eller om ni är nöjda med att byta hyresgäst då och då.

• Noname00

Håller med 3000kr är rimligt med tanke på att man måste dela kök och badrum.
    Hade det funnits eget kök kan du ta 3500kr.

Då är chansen större att ni hittar en långvarig hyresgäst som ni är nöjda med som kankse hyr 1 år eller mer.
    Det är bättre än att ta 4000- 5000kr och behöva leta efter en ny var 6:e månad med kontentant av att det står uthyrt i flera månader.

• Anonym (Hyresvärd)

Tack för era svar! 3000:- var den summan som jag och min sambo tänkte också

Svar på tråden Hyra ut rum