• Anonym (Mia)

3,5-åring som talar otydligt

Har en son på 3,5 år som talar väldigt otydligt. Tycker det låter lite nasalt när han pratar. Jag förstår honom ganska väl, men inte alltid. Men andra har ofta väldigt svårt att förstå honom, både barn och vuxna. Förskolepersonalen förstår honom någorlunda, men inte allt.

Specialpedagogen träffade sonen på förskolan och tyckte mest att han pratar snabbt. Han saknar vissa ljud, men inget onormalt för hans ålder.

Men det blir mer och mer frustrerande för sonen att han inte kan göra sig förstådd. Nu börjar han på storbarnsavdelningen på förskolan och jag är lite orolig för hur det ska gå.

Bvc tyckte på 3-årskontrollen att han talar normalt. Men jag upplever att alla barn i hans ålder, och även de som är yngre, talar mycket tydligare.

Min plan är att höra med sonens nya förskollärare vad de tycker och sen kontakta Bvc igen för att få remiss till logoped.

Finns det något mer jag kan göra? Någon som har haft liknande problem, när och hur blev det bättre?

• Svar på tråden 3,5-åring som talar otydligt
  • Kerubmamman

Om man pratar nasalt kan han ha problem med polyper eller körteln bakom näsan. Det kan du kolla via bvc/hc. De remitterar vidare vid behov. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Mia)
    Kerubmamman skrev 2016-08-27 21:40:19 följande:

Om man pratar nasalt kan han ha problem med polyper eller körteln bakom näsan. Det kan du kolla via bvc/hc. De remitterar vidare vid behov. 

Tack för ditt svar. Jag läste lite om det, men han har inga andra symptom på det. Kanske kan vara enda symptomet?
  • Anonym (Vaxmamman)

Hur är det med hörseln? Min son var lite sen med talet sades det, kollade upp hörseln och den var ok men vi valde ändå att gå vidare på det spåret. Stackars barnet hade vaxproppar utan dess like! När de plockades bort (av läkare givetvis, ett förtydligande innan "fl-maffian" vässar pennan) så blev det ett helt annat ljud i talet! Han hade helt enkelt hört oss "mufflat" och trodde det skulle låta så... Så har ni inte kollat upp hörseln är det mitt bästa tips :)

• Anonym (Mia)
    Anonym (Vaxmamman) skrev 2016-08-27 21:50:18 följande:

Hur är det med hörseln? Min son var lite sen med talet sades det, kollade upp hörseln och den var ok men vi valde ändå att gå vidare på det spåret. Stackars barnet hade vaxproppar utan dess like! När de plockades bort (av läkare givetvis, ett förtydligande innan "fl-maffian" vässar pennan) så blev det ett helt annat ljud i talet! Han hade helt enkelt hört oss "mufflat" och trodde det skulle låta så... Så har ni inte kollat upp hörseln är det mitt bästa tips :)

Det har jag inte tänkt på! Eller jag har tänkt på hörseln, men har mest tänkt att jag vet ju att han hör. Har inte tänkt på att "annorlunda" hörsel kan påverka. Tack för tipset. Ska be dem kolla det också på Bvc.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Vaxmamman) skrev 2016-08-27 21:51:43 följande:

Man kan svara anonymt även här :)

Jaha! Då var det ju onödigt att jag skapade en ny tråd...
  • Anonym (ABC)

Hjälper du honom genom att upprepa det han säger och korrigerar så att han får höra hur du säger det?

Har ingen erfarenhet av otydligt tal och vad det kan bero på men endel ord har min son lärt sig uttala lite fel och det har varit svårt att ändra på. Vi har suttit och sakta uttalat bokstäverna och orden så att varje ljud kommer fram. När han började intressera sig för alfabetet blev det lite lättare och roligare.

Om ingen annan, speciellt inte er förskolan har reagerat så är det säkert ingen fara. Läs mycket böcker är väl ett tips. En logoped har säkert många små övningar och knep så känner du dig orolig så försök få en sådan kontakt.

• Anonym (Vaxmamman)

Ja, be att få remiss till hörselmottagningen! De både gör hörseltest och tittar ordentligt i öronen, och åtgärdar om det behövs. Bvc gör ju också tester och tittar men de hade ju missat detta eftersom barnet hörde (men inte klara toner). Hoppas det är så enkelt även för er! :)

Anonym (Mia) skrev 2016-08-27 21:55:37 följande:

Det har jag inte tänkt på! Eller jag har tänkt på hörseln, men har mest tänkt att jag vet ju att han hör. Har inte tänkt på att "annorlunda" hörsel kan påverka. Tack för tipset. Ska be dem kolla det också på Bvc.

• Anonym (Mia)
    Anonym (ABC) skrev 2016-08-27 22:06:37 följande:

Hjälper du honom genom att upprepa det han säger och korrigerar så att han får höra hur du säger det?

Har ingen erfarenhet av otydligt tal och vad det kan bero på men endel ord har min son lärt sig uttala lite fel och det har varit svårt att ändra på. Vi har suttit och sakta uttalat bokstäverna och orden så att varje ljud kommer fram. När han började intressera sig för alfabetet blev det lite lättare och roligare.

Om ingen annan, speciellt inte er förskolan har reagerat så är det säkert ingen fara. Läs mycket böcker är väl ett tips. En logoped har säkert många små övningar och knep så känner du dig orolig så försök få en sådan kontakt.

Ja, jag upprepar allt han säger (fast på korrekt sätt). Det jobbiga blir när jag inte förstår vad han säger, för då blir han jätteledsen.

Tyvärr är sonen inte särskilt intresserad av bokstäver, så det dröjer nog innan vi kan dra nytta av det...

Det var förskolelärarna som föreslog att specialpedagogen skulle träffa sonen, för uttalet. Så de har ju också tyckt att det är svårt att förstå honom.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Vaxmamman) skrev 2016-08-27 22:30:38 följande:

Ja, be att få remiss till hörselmottagningen! De både gör hörseltest och tittar ordentligt i öronen, och åtgärdar om det behövs. Bvc gör ju också tester och tittar men de hade ju missat detta eftersom barnet hörde (men inte klara toner). Hoppas det är så enkelt även för er! :)

Ska göra det! Tack!
  • Anonym (Mia)

Någon mer med tips/erfarenheter?

Svar på tråden 3,5-åring som talar otydligt