• Anonym (Vill inte dö !! :-()

JAG VILL INTE DÖ !!

Jag är väldigt ung (fortfarande i tonåren)

Jag har på de sistone tiden tänkt på hur det är att dö.

När jag ser på mormor och morfar blir jag rädd. Jag vill INTE bli gammal och jag vill INTE lida.

Jag funderar hela tiden på hur det är att dö och vad som händer efter döden.

Föreställ er att ni stänger ögonen och aldrig öppnar dom. ALDRIG ALDRIG nånsin !!! År efter år går förbi , det går 10 år, det går 20 år, det går 30 år men du öppnar aldrig ögonen. Tänk er när ni sover, föreställ er själva när ni sover och att aldrig vakna mer, ALDRIG nånsin !!

Åren går snabbt. När man tänker på vissa saker som hände 2014 (2 år sedan) så känns det som att det hände igår. Tiden går jävligt fort.

Jag undrar varför vi lever om vi ändå kommer dö. Visst, vissa har ett bra liv, dom är rika, har familj osv. Men det tar också slut, dagarna går förbi, man blir gammal och dör till slut. Och sen? Du får aldrig öppna ögonen mer och känna hur det är att leva.

Detta har påverkat mig ganska mycket. Jag kan inte sova. Jag gråter och har mardrömmar.

Jag funderar på att hoppa av skolan. Varför gå till skolan och lära sig saker när jag ändå kommer bli gammal och dö så småningom?

Att leva är så hemskt! Jätte hemskt! Jag klarar inte av att känna så här. Någon mer som gör det?

• Svar på tråden JAG VILL INTE DÖ !!
  • 8airam8

Jag har sett väldigt många människor dö. De flesta har sluppit att lida särskilt svårt, de har blivit gamla och krafterna har tagit slut i takt med livet. Nöjda och tacksamma fram till det är de inte orkat mer. Några har varit på tok för unga och svårt, svårt sjuka med en sörjande familj omkring sig.

Alla kommer vi att dö en dag, och de flesta vet inte när. Du kan inte låta bli att leva för den sakens skull. Tänk att stå där vid sin sista stund och inse att man varit rädd hela sitt liv istället för att kräma ut allt det goda ur det?

• Aniiee

Jag vet hur det känns. Tro mig, jag vet. Men du ska få ett litet visdomsord från min morfar, som satt i koncentrationsläger under andra värdskriget och hade döden runt sig varje dag:

Döden spelar ingen roll. När du dör så dör du och sen är du död, och vet inget bättre. Livet spelar roll. Ditt liv spelar roll för ditt liv kan du leva. När du lever ditt liv kan du göra. Du kan lära och tillverka och påverka och knyta band och älska. Ditt liv är det enda som verkligen är ditt. En dag kommer döden och hämtar dig, och när han gör det, vilket vil du göra? Skrapa med foten och säga att du ingenting gjorde med livet du fick, eller se honom i ögonen och säga: Jag gjorde mitt bästa med gåvan. Jag lärde, jag levde, jag älskade, jag blev älskad. Jag lyckades inte varje dag, jag var inte bäst jämt, men jag gjorde mitt bästa.

Ta vara på tiden, min älskade, för tid är det enda du har. 
    Ta vara på livet, min älskade, det enda liv du har.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (Vill inte dö !! :-()
    8airam8 skrev 2016-08-28 01:09:43 följande:

Jag har sett väldigt många människor dö. De flesta har sluppit att lida särskilt svårt, de har blivit gamla och krafterna har tagit slut i takt med livet. Nöjda och tacksamma fram till det är de inte orkat mer. Några har varit på tok för unga och svårt, svårt sjuka med en sörjande familj omkring sig.

Alla kommer vi att dö en dag, och de flesta vet inte när. Du kan inte låta bli att leva för den sakens skull. Tänk att stå där vid sin sista stund och inse att man varit rädd hela sitt liv istället för att kräma ut allt det goda ur det?

Jag vill inte dö. Jag har blivit född och vill leva hela tiden. Vad kommer att hända med mig när jag dör? Folk kommer gråta som älskade mig men sen efter några veckor är jag bara ett minne ..
  • Tow2Mater

Själv tror jag jag kommer leva vidare hos Gud efter jag dör. Du kan ju själv välja vad du tror du kommer att göra. Det är ett aktivt val.

• Pentra

Det är felaktigt att påstå att man kommer att stänga ögonen för att aldrig mer vakna och leva, så därför tänker jag aldrig så. Precis som Jorden kretsar runt solen och året har sitt kretslopp så har också livet det. Livet är det viktigaste, vackraste, dyrbaraste och mest delikata vi äger, och en utav de största meningarna med livet är bl.a. att ständigt nyfiket och vetgirigt lära, skaffa oss sanna kunskaper, höja vårt medvetande, söka harmoni i vår vardag och leva och hjäkpa andra att leva. Att tillfälligt sluta ögonen och vila en stund är nödvändigt och tillhör, även det, livet. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• kjellström

Men oj vilka jobbiga tankar du har. Finns det någon du kan prata med om hur du mår för det låter som du behöver hjälp.

Du vill leva, men som det låter så tar du ju inte vara på och njuter av det liv du fått, vilket är mycket sorgligt.

Kan det hjälpa dig att tänka såhär " vart fanns jag för x antal år sedan" ( innan du var född) för du finns ju nu.

Vill också tipsa om boken ljusfolket av Benny Rosenqvist.

Kram

• kjellström

[quote=76919711][quote-nick]Aniiee skrev 2016-08-28 01:13:11 följande:[/quote-nick]

Jag vet hur det känns. Tro mig, jag vet. Men du ska få ett litet visdomsord från min morfar, som satt i koncentrationsläger under andra värdskriget och hade döden runt sig varje dag:

Döden spelar ingen roll. När du dör så dör du och sen är du död, och vet inget bättre. Livet spelar roll. Ditt liv spelar roll för ditt liv kan du leva. När du lever ditt liv kan du göra. Du kan lära och tillverka och påverka och knyta band och älska. Ditt liv är det enda som verkligen är ditt. En dag kommer döden och hämtar dig, och när han gör det, vilket vil du göra? Skrapa med foten och säga att du ingenting gjorde med livet du fick, eller se honom i ögonen och säga: Jag gjorde mitt bästa med gåvan. Jag lärde, jag levde, jag älskade, jag blev älskad. Jag lyckades inte varje dag, jag var inte bäst jämt, men jag gjorde mitt bästa.

Ta vara på tiden, min älskade, för tid är det enda du har. 

Ta vara på livet, min älskade, det enda liv du har.

Väldigt fina ord

• Anonym (T)

Jag tycker det är jätteskönt att tänka på att alla ska dö! Vissa dagar är den tanken det enda som får mig upp ur sängen. För det gör inget om jag gör fel, det är ingen fara om jag inte har gjort så mycket av mitt liv för i döden finns inga titlar. Rik som fattig, alla ska brännas eller grävas ner. Vissa beslut jag tar baseras på döden, typ "jag kanske blir överkörd och dör imorgon" om jag vill göra nåt men inte riktigt vågar, då gör jag det bara. Memento mori, det är bara dom som lever med döden på sin vänstra axel som verkligen lever, sa min farmor.

Svar på tråden JAG VILL INTE DÖ !!