• Äldre 28 Aug 10:31
    2856 visningar
    7 svar
    7
    2856

    Mata Tvillingar

    Vi ska snart åka hem från Neoavdelningen på Huddinge och undrar hur andra tvillingföräldrar matar sina barn. Vi matar mest med flaska kl 12,15,18,21,24,03 osv Hur löser ni sömnen mellan er, skulle vara intressant att veta. 

  • Svar på tråden Mata Tvillingar
  • Äldre 28 Aug 10:35
    #1

    Har förträngt den tiden men minns att det var jobbigt. Här är en bild på min fru från småbarnsåren.


  • Äldre 28 Aug 14:56
    #2

    Hahaha hon ser skön ut :) 

  • modsey
    Äldre 28 Aug 15:10
    #3
    jon100 skrev 2016-08-28 10:31:53 följande:

    Vi ska snart åka hem från Neoavdelningen på Huddinge och undrar hur andra tvillingföräldrar matar sina barn. Vi matar mest med flaska kl 12,15,18,21,24,03 osv Hur löser ni sömnen mellan er, skulle vara intressant att veta. 


    Grattis till tvillingar! Det är en ynnest att få två barn samtidigt men såklart ställer det lite andra krav mot när man "bara" får ett.

    Vi delade faktiskt upp dygnet på tre de första månaderna. Dvs jag sov 8 timmar på natten när maken tog det skiftet o lät mig sova helt ostört. Sen sov han 8 timmar helt ostört o jag gjorde allt. Sen hade vi ett kvälls pass ihop där vi var tillsammans och bland annat åt mat fixade lite tvätt o skötte barnen ihop. Sen var det dags att sova för mig osv

    Det fungerade för oss och om jag inte minns fel gjorde vi så i kanske 6-7 veckor.

    Ett annat tips skaffa en vagn att ha bara inomhus att dra runt dem med. Perfekt när man ska ha med sig två små själv även inne i hemmet.
  • Äldre 28 Aug 15:44
    #4

    Vi matade också våra neotvillingar var tredje timme och som jag minns det var vi vakna båda två varje gång. Varannan gång sov tvillingarna och vi sondmatade dem, så då pumpade jag och somnade medan maken sondmatade och varannan gång ammade jag dem men då behövde jag ändå att maken var med och lyfte och rapade osv. för att det skulle gå smidigt. De föddes i v. 33.

    Men det tog inte så många veckor innan de gick att glesa ut måltidera på natten.

  • Äldre 28 Aug 16:02
    #5

    Minnet är lite luddigt från den tiden pga sömnbrist. Jag tror det var ungefär så här...

    När vi sondmatade var tredje timme i början så delade vi upp passen så att en tog tidiga nattmatningen och den andra sena nattmatningen, nästa natt växlade vi. Vi tyckte båda att 3, 4 skiftet var jobbigast. Ibland fick den som var tröttast sova igenom båda nattmatningarna. Min man tog lite fler pass än jag, jag led nog mer av att inte få sova då. När amningen fungerade så tog jag det mesta på natten. Han hjälpte till där han kunde. I början var vi hemma båda två och det var tur för det var slitigt nog ändå. 
    När jag inte ammade längre, när de var ca ett halvår korrigerad tid, då tog vi varannan natt var.
    Jag vet att många tycker att den som jobbar ska få sova men så gjorde inte vi. Vi har båda varit ense om att det är jobbigare att vara hemma med tvillingarna än att gå till arbetet. Hade en av oss varit busschaufför eller hjärnkirurg hade vi nog tänkt annorlunda.

  • Äldre 28 Aug 16:08
    #6

    Ja just ja! Glömde helt att jag pumpade minst en gång på natten så det var nog därför maken tog fler pass också. Även om jag pumpade i samband med att jag sondmatade så innebar det att jag var vaken längre. Ibland pumpade jag samtidigt som han matade, jag vaknade ändå till för det mesta. 
    Mina tvillingar är två och ett halvt nu. Det är galet vad mycket jag har glömt av det där första året.

  • Magdal­ena03
    Äldre 6 Nov 16:16
    #7

    Jag ammade mina tvillingar helt de första sex veckorna.

    När maken började jobba efter sex veckor så fick de en flaska tillägg på kvällen, då sov de lite bättre.

    Eftersom jag ammade tog jag all matning.

    Mannen gjorde annat, handlade, lagade mat och bytte blöjor.

    Det gick jättebra att amma tvillingar, inga problem.

    Rekommenderar det starkt, ger ju så många fördelar.

Svar på tråden Mata Tvillingar