• Loppan84

    Huvud ner eller på tvären hur kändes det?

    Är gravid i vecka 32 och vet att min bebis vände sig på nått sätt för en dryg vecka sen - magen sjönk ordentligt, fosterrörelser blev annorlunda och jag kunde börja andas och äta igen (när magen var hög tryckte det mycket mer på magsäck och lungor).

    I början efter vändningen kände jag lite nedpress och var säker på att han lagt sig med huvudet ner. Känner fortfarande press mot bäckenet ibland och rörelser där samt sparkar uppåt mot revbenen. men sista dagarna har han börjat PRESSA utåt på både sidorna samtidigt. Det måste väl va omöjligt om han inte ligger på tvären? Fattar faktiskt ingenting.

    Kan nån beskriva hur det känns när han lagt sig med huvudet ner eller på tvären som fått bekräftat hur bebisen låg?

    1,5 vecka till nästa kontroll och vill förbereda mig p då jag är väldigt rädd för förlossningen och t.ex sätesbjudning är min skräck så när jag trodde att han låg lagt sig huvudet neråt så slappnade jag av mycket mer :-/

  • Svar på tråden Huvud ner eller på tvären hur kändes det?
  • FruNyfiken

    Jag väntade tvillingar. Tvilling 2 låg överst och låg hela tiden på tvären. Tvilling 1 låg först med huvudet nedåt, men lade sig i tvärläge några veckor innan BF. Hon låg långt ner. Så långt ner att det kändes som att hon var på väg att ramla ur. Och vid undersökningen innan snittet låg hon så långt ner att de inte fick in några hjärtljud när jag satt ner. Jag, tvärtemot läkaren, blev inte orolig. Jag kände ju hur hon rörde sig och sparkade ut mot sidorna.

  • Loppan84

    Tack för svar.

    Känner ju ganska likt, tryck vääääldigt långt ner och sparkar ut mot sidan. Det som gör mig förvirrad är när det pressar åt båda sidorna samtida, alltså

    Inte typiska sparkar utan mer som en press. Kände du nått liknande?

    Så kan jag tänka mig att det är annorlunda med tvillingar - om det är svårt för mig att gissa hur han ligger nu måste det ju va omöjligt när man har dubbelt så många huvud och armar att hålla reda på ;)


    FruNyfiken skrev 2016-08-28 20:50:04 följande:

    Jag väntade tvillingar. Tvilling 2 låg överst och låg hela tiden på tvären. Tvilling 1 låg först med huvudet nedåt, men lade sig i tvärläge några veckor innan BF. Hon låg långt ner. Så långt ner att det kändes som att hon var på väg att ramla ur. Och vid undersökningen innan snittet låg hon så långt ner att de inte fick in några hjärtljud när jag satt ner. Jag, tvärtemot läkaren, blev inte orolig. Jag kände ju hur hon rörde sig och sparkade ut mot sidorna.


  • LilaLavendel

    Tvärläge är inte särskilt vanligt.
    Om barnet hamnar i säte är det säkraste tecknet att du kan känna en rund boll uppe vid revbenet. En rumpa har en spetsigare form.

    Mvh "sätesföderska x2" och författare till Sätesboken.

  • Aamanddal

    Min bebis ligger med huvudet nedåt (senaste koll var idag) v32 och jag känner också hur hon trycker ut mot båda sidorna samtidigt ibland. Jag kan tänka mig att det är ryggen mot ena sidan och typ knäna/händerna mot andra sidan. Hon har legat med huvudet nedåt i nån vecka nu. Kände samma sak när jag väntade sonen.

  • Loppan84

    Ja har hört flera som sagt detta nu, kan vara samma här. Känns mer som rumpa än huvud på ena sidan och är definitivt fot på andra. Får säkert svar på nästa kontroll men känns så långt borta nu ;)

    Tack för svar


    Aamanddal skrev 2016-08-29 22:35:46 följande:

    Min bebis ligger med huvudet nedåt (senaste koll var idag) v32 och jag känner också hur hon trycker ut mot båda sidorna samtidigt ibland. Jag kan tänka mig att det är ryggen mot ena sidan och typ knäna/händerna mot andra sidan. Hon har legat med huvudet nedåt i nån vecka nu. Kände samma sak när jag väntade sonen.


  • Loppan84

    Haha ja det var en bra bok för speciellt intresserade ;)


    LilaLavendel skrev 2016-08-29 19:22:24 följande:

    Tvärläge är inte särskilt vanligt.

    Om barnet hamnar i säte är det säkraste tecknet att du kan känna en rund boll uppe vid revbenet. En rumpa har en spetsigare form.

    Mvh "sätesföderska x2" och författare till Sätesboken.


  • FruNyfiken
    Loppan84 skrev 2016-08-28 21:47:53 följande:

    Tack för svar.

    Känner ju ganska likt, tryck vääääldigt långt ner och sparkar ut mot sidan. Det som gör mig förvirrad är när det pressar åt båda sidorna samtida, alltså

    Inte typiska sparkar utan mer som en press. Kände du nått liknande?

    Så kan jag tänka mig att det är annorlunda med tvillingar - om det är svårt för mig att gissa hur han ligger nu måste det ju va omöjligt när man har dubbelt så många huvud och armar att hålla reda på ;)


    När tvilling 1 lade sig på tvären, tyckte jag att jag kände det ganska tydligt. Alla sparkar var ut mot sidorna, alla tryck också. Ungefär som en som ligger i tvärläge och trycker ut benen och töjer. Allt skedde mot sidorna, inget uppåt mot magen.
    Tvilling 2 låg i tvärläge hela tiden, från första början. Med henne hände inget mitt på magen, allt var ut mot sidorna. Och ultraljud varannan vecka visade ju tydligt att hon låg i tvärläge hela tiden.
    Jag kände en tydlig skillnad på sparkarna när tvilling 1 också lade sig i tvärläge!
  • Loppan84

    Jösses hur gick det sen? Blev det KS?


    FruNyfiken skrev 2016-08-30 22:10:13 följande:

    När tvilling 1 lade sig på tvären, tyckte jag att jag kände det ganska tydligt. Alla sparkar var ut mot sidorna, alla tryck också. Ungefär som en som ligger i tvärläge och trycker ut benen och töjer. Allt skedde mot sidorna, inget uppåt mot magen.

    Tvilling 2 låg i tvärläge hela tiden, från första början. Med henne hände inget mitt på magen, allt var ut mot sidorna. Och ultraljud varannan vecka visade ju tydligt att hon låg i tvärläge hela tiden.

    Jag kände en tydlig skillnad på sparkarna när tvilling 1 också lade sig i tvärläge!


  • FruNyfiken
    Loppan84 skrev 2016-08-30 22:47:09 följande:

    Jösses hur gick det sen? Blev det KS?


    Ja, det blev snitt. Med tvillingar gör de inget vändningsförsök eftersom det är för trångt.
Svar på tråden Huvud ner eller på tvären hur kändes det?