Mamma kommer inte på mitt bröllop
Jag kommer att gifta mig i nästa år med mitt livs kärlek. Min fästman och jag kommer bra överens med alla släktingar både på min sida av släkten och hans, och vi är lyckliga.
Vi kommer att ha ett bröllop i mindre skala, cirka 50 gäster med enbart närmaste familj och vänner. Vi bjuder inte in alla partners/avecer ifall vi inte känner dem bra, eftersom vi kommer att arrangera två fester i olika tillfällen. Den primära vigseln är utomlands i min fästmans hemland, den andra på hemmaplan.
Problemet är att mina föräldrar för två år sedan bröt upp dramatiskt efter 25 års äktenskap, ingen hade förutspått skilsmässan och allt fult kom ut på en gång. Mina föräldrar pratar inte längre varandra pga att det är så bittert mellan dem, vilket är förståeligt eftersom det handlade om flera olika saker - inkluderar en otrohet från mammas sida.
Oundvikligen hamnade jag i medlarrollen. Jag fick trösta mamma och pappa, fick hjälpa mamma att packa och flytta och bära hennes nya soffa. Jag var tvungen att försöka komma till en vettig lösning kring hur vi ska fira jul, allt. Mina föräldrar tog sig inte på den vuxna rollen i skilsmässan. Jag fick också ta ansvar över min syster - det var även jag som fick meddela henne om skilsmässan.
Mamma flyttade genast in med sin nya man. Har sett honom ett x antal gånger, men jag känner inte honom och vi har inte mycket gemensamt. Har inget emot att mina föräldrar gått vidare, vill bara att de ska vara lyckliga. Av denna anledning sade jag ja till att gå på mammas vigsel med den nya mannen - ett år efter att mamma flyttat ifrån pappa. Det var tungt för mig, men jag ville erbjuda mitt stöd. Samtidigt vill jag inte såra pappa.
Pga en mindre bröllopsbudget och den lilla gästlistan, samt att det enbart är två år sedan skilsmässan, så känner jag och min fästman att det är bäst att inte bjuda in den nya mannen. Vi känner inte honom, och dessutom har min mamma isolerat sig från allmänheten - ingen har träffat den nya mannen. Mamma går ensam på släkttillställningar, utan att ens tala om sin nya man. Lite som att hon vill hålla honom hemlig, eller leva dubbelliv. Av denna anledningen så tycker vi att det är olämpligt att den stooora introduktionen för släkten - och pappa - kommer att bli på vårt bröllop. Det är vår dag och vi vill fokusera på oss, och inte på att undvika onödigt drama bland mina föräldrar (som inte talar med varann, alls).
Talade med pappa om detta och han vill komma på bröllopet trots att mamma är där. Har förklarat denna situation för mamma tusen gånger, att det är tungt att medla och att ta detta ansvar i skilsmässan. Och att eftersom det är en liten fest och skilsmässan är såpass färsk, så ser jag inte hur den nya mannen kan vara där. Min pappa lever som singel och han dejtar ingen, så är rädd för att detta ska riva upp onödigt många sår i denna "maktobalans".
Har föreslagit åt mamma att hon kan introducera den nya mannen för hennes sida av familjen, t.ex till mormor och morfar eller hennes syskon. Men hon vill inte. Hon anser att "ingen vill prata med mig", hon spelar offer. Hon har inget eget ansvar i detta, eller i skilsmässan.
Trots dessa förklaringar så har mamma sagt nu att hon inte kommer på mitt bröllop. Hon anser att jag försöker manipulera henne känslomässigt i detta när jag enbart försöker förklara att saker fortfarande är spända/ouppklarade i familjen. Hon vägrar komma på bröllopet utan sin nya man (som tydligen också är sårad, trots att han inte känner mig heller). Hon anser att "jag inte godkänner hennes nya liv". Har sagt att det inte spelar nån roll vem den nya mannen är, en nobelpristagare eller en riktig hunk, för problemet är ju inte den nya mannen. Problemet är den ouppklarade skilsmässan.
Det här är oerhört svårt för mig. Jag känner att min egen mamma väljer sin nya man framför mig, trots att jag enbart visat stöd för henne i allt. Det känns som min mamma lämnat mig. Det här känns som det största sveket i mitt liv, även om hon ändrar sig och kommer ensam på bröllopet så kommr jag aldrig kunna förlåta detta helt.
Jag undrar nu, har jag gjort fel? Borde jag låtit den nya mannen komma och se "alla" för första gången på mitt utländska bröllop?
Borde jag i fortsättningen ha en relation med min egen mamma?