• mangelica

Kap verde med 3 barn? Hjälp tack!

Hej vänner.

Vi skall resa till kap verde i februari - 17. En all inclusive resa i 2 veckor med min familj. Det är jag och min sambo, våra 3 barn. Barnen är då 6,5 nästan 2,5 och 1 år.. delar av min sambos familj följer med oxo.. Men det är första gången vi reser med våra barn.. Och jag har så mycket frågor..

1. Vad ska man ta med för vagnar? vill ju inte ta med våra fina vagnar som vi har här hemma då vi inte vill att dem ska gå sönder. Men vi behöver ju 2 vagnar med fullt liggläge så barnen kan sova i dem.

2. Ska man ta med sig blöjor och mat för dem små för 2 veckor?. tänker mat för den lilla iallafall. typ burkmat. 

3. mediciner, är det något som man lika gärna kan ta med hemmifrån. tänker på alvedom och liknande.

4. Behöver barnen någon extra vaccination tro?

5. Framförallt, vad ska man tänka på mer????? 

Allt är ett stort frågetecken för mig, och jag hoppas någon av er varit i kap verde med små barn nyligen och vet hur det är. Hittade en tråd på nätet men den var gammal så jag vet inte hur mycket man vågar lita på det..

Tack på förhand mvh angelica

• Svar på tråden Kap verde med 3 barn? Hjälp tack!
  • K Kalle
    mangelica skrev 2016-08-29 11:56:04 följande:

Hej vänner.

Vi skall resa till kap verde i februari - 17. En all inclusive resa i 2 veckor med min familj. Det är jag och min sambo, våra 3 barn. Barnen är då 6,5 nästan 2,5 och 1 år.. delar av min sambos familj följer med oxo.. Men det är första gången vi reser med våra barn.. Och jag har så mycket frågor..

1. Vad ska man ta med för vagnar? vill ju inte ta med våra fina vagnar som vi har här hemma då vi inte vill att dem ska gå sönder. Men vi behöver ju 2 vagnar med fullt liggläge så barnen kan sova i dem.

2. Ska man ta med sig blöjor och mat för dem små för 2 veckor?. tänker mat för den lilla iallafall. typ burkmat. 

3. mediciner, är det något som man lika gärna kan ta med hemmifrån. tänker på alvedom och liknande.

4. Behöver barnen någon extra vaccination tro?

5. Framförallt, vad ska man tänka på mer????? 

Allt är ett stort frågetecken för mig, och jag hoppas någon av er varit i kap verde med små barn nyligen och vet hur det är. Hittade en tråd på nätet men den var gammal så jag vet inte hur mycket man vågar lita på det..

Tack på förhand mvh angelica

Nu har jag inte åkt till Kap Verde med barn, men mediciner är ju bra att ha med sig. Var hade du tänkt få tag på dem annars? Vaccination, ja det beror på vilka de har sedan innan. Jag kollade upp innan resan och behövde inte vaccinera mig, men då var jag redan vaccinerad mot hepatit a och b och hade fullgott stelkrampsskydd. Bäst att kolla!

Var på Kap Verde ska ni åka?
  • JA77

Varför skulle vagnarna bli förstörda? De ersätts ju om de går sönder på flyget. Ta med dem! Om er 1-åring äter er mat så skulle jag inte ta med burkar. Alvedon är bra att ha med sig, även om paracetamol är vanligt utomlands. 

• mangelica
    K Kalle skrev 2016-08-29 12:10:01 följande:
    Nu har jag inte åkt till Kap Verde med barn, men mediciner är ju bra att ha med sig. Var hade du tänkt få tag på dem annars? Vaccination, ja det beror på vilka de har sedan innan. Jag kollade upp innan resan och behövde inte vaccinera mig, men då var jag redan vaccinerad mot hepatit a och b och hade fullgott stelkrampsskydd. Bäst att kolla!

Var på Kap Verde ska ni åka?
    Jag antar att dem måste väll ha någon form av apotek där?. men tänkte prismässigt om det vart bättre och ta med från sverige.. jag är ju med vaccinerad. men tänkte just barnen. om någon vet ifall man skall påskynda evenuella vacc.
    ska till bvc nästa vecka. så ska ta det med dem då. men tänkte om någon visste så jag kan va lite förberädd.

santa maria ska vi till :)
  • mangelica
    JA77 skrev 2016-08-29 16:03:46 följande:

Varför skulle vagnarna bli förstörda? De ersätts ju om de går sönder på flyget. Ta med dem! Om er 1-åring äter er mat så skulle jag inte ta med burkar. Alvedon är bra att ha med sig, även om paracetamol är vanligt utomlands. 

JA77 skrev 2016-08-29 16:03:46 följande:

Har många som tyvärr fått dem förstörda på flyget. dem har fåpptt dem ersatta, men mina vagnar går inte att ersätta känslomässigt så att säga :(. vill ej riskera att dem går sönder.

jo hon äter väll våran mat för det mästa då kanske. minns inte hur det var med dem andra :) tänker bara att all mat där kanske inte är så anpassad för barn. jag kryddar inte maten till henne för mycket och jag gör ju mat som är lätt att äta. inte en biff lixom :P

alvedon tänkte jag med kunde var bra. kanske vätske ersättning  med :)
  • mangelica

har även lät att deras blöjor är likt bomull och plastpåse där.. någon som vet? kanske lika bra att ta med sig blöjor till dem..

• Ful Anka

Kap Verde? Vad ska ni dit och göra? Det finns en anledning till att de tär billigt att åka dit. Tänk på det. Hoppas ingen av er blir allvarligt sjuk säger jag.

This is my life and I don't care
  • mixXi
    Ful Anka skrev 2016-08-29 19:39:01 följande:

Kap Verde? Vad ska ni dit och göra? Det finns en anledning till att de tär billigt att åka dit. Tänk på det. Hoppas ingen av er blir allvarligt sjuk säger jag.

Har varit på Kap Verde (Santa Maria) 2 ggr. Perfekt klimat där. Mycket prisvärt (alltså flyg + hotell, affärer där nere är dyra!) Dock finns det inte så mkt att göra om man inte kör vattensporter (kitesurf etc) som jag. Räkna inte med att det finns nåt att köpa (finns en del affärer men som sagt väldigt dyrt då de importerar allt)

En del av de stora all inclusive-komplexen ligger en bit från själva byn. Så där finns ju ingenting mer än hotellet (som oftast är stora områden med flera pooler, flera restauranger etc)

Men vill man bara hänga på stranden/vid poolen och ta det lugnt är det super. Blåser en del vilket jag personligen bara tycker är skönt. Gör att det inte blir för varmt.

Hoppas inte heller någon av dem blir allvarligt sjuk... Det hoppas väl ingen? Det är alltid en risk att åka utomlands där sjukvården inte är lika utbyggd som i Sverige. Tycker inte man ska låta bli att upptäcka andra delar av världen för det?
  • K Kalle
    mangelica skrev 2016-08-29 16:42:58 följande:
    Jag antar att dem måste väll ha någon form av apotek där?. men tänkte prismässigt om det vart bättre och ta med från sverige.. jag är ju med vaccinerad. men tänkte just barnen. om någon vet ifall man skall påskynda evenuella vacc.
    ska till bvc nästa vecka. så ska ta det med dem då. men tänkte om någon visste så jag kan va lite förberädd.

santa maria ska vi till :)
    Allt på Kap Verde, utom fisk typ, importeras så allt är jättedyrt. Solkräm tex är flera gånger så dyrt att köpa där än hemma. Bra att veta!
  • K Kalle

Jag tycker inte att det är särskilt billigt alls.
  • PH76

Vi flyttade till Mauritius och bodde där två är med småbarn och jag kan rekommendera att ni har med er stadiga vagnar med stora tack då det är lättare att dra dom ibland sand/stenar/rötter och det kommer ni att vilja.

Jag antar att ni vill att de små ska kunna sova där när ni är på stranden. Sedermera rekommenderar jag bra vattenfast +50 solkräm hela dagarna för de små.

• mangelica

varför skulle vi bli sjuka av att åka dit?
  • mangelica
    K Kalle skrev 2016-08-30 10:19:52 följande:
    Allt på Kap Verde, utom fisk typ, importeras så allt är jättedyrt. Solkräm tex är flera gånger så dyrt att köpa där än hemma. Bra att veta!
    toppen :). dåå vet jag! tack så mycket :)
  • nnnnnnnn

Varför inte ha bärsele/sjal och låta dem sova inomhus eller under ett parasoll?
    Varför släpa med saker i onödan?
    Eller har ni tänkt att ni ska ta långa promenader när de sover? Hur varmt är det då? Orkar 6,5-åringen det?

Ta med 2 smidiga och lätta sulkys till nödfall och försök att klara er utan den mesta tiden.

Vilka aktiviteter har ni tänkt er? Vad ska barnen göra/delta i? Är dessa aktiviteter lämpade för vagn?

Mycket att tänka på!
    Ha det så kul...

Svar på tråden Kap verde med 3 barn? Hjälp tack!