• Danne90

Köpa bil?

Hej!

Det är en person som jag känner vars granne har en opel astra modellår 90, till salu. Den har bara haft en ägare, men den har gått 15000mil. Han vill 6000kr för bilen. Den är nybesiktad men det fattas vinterdäck till bilen, men min vän skulle kolla upp bra/prisvärda vinterdäck.

Jag bor i en liten stad och det är inte ens säkert att jag kommer använda mig speciellt mycket av den. Jag kommer i stortsett bara köra i staden. Men det kan vara skönt att ha en bil nu i vinter. Vad tror ni?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Köpa bil?
  • Ful Anka

Bilen är 26 år... Man räknar att en bil i genomsnitt körs 1500 mil om året. Den ska då ha körts 39000 mil egentligen, vilket ingen Opel klarar. Tycker det verkar som ett bra köp för en så pass gammal bil. Kan bli svår att reparera kanske då det knappast finns nya reservdelar till den längre...

This is my life and I don't care
  • Danne90
    Ful Anka skrev 2016-08-29 19:30:53 följande:

Bilen är 26 år... Man räknar att en bil i genomsnitt körs 1500 mil om året. Den ska då ha körts 39000 mil egentligen, vilket ingen Opel klarar. Tycker det verkar som ett bra köp för en så pass gammal bil. Kan bli svår att reparera kanske då det knappast finns nya reservdelar till den längre...

Tack för svar!

Jo, det är väl ksk det där med reservdelar förstås. Jag har väl tänkt att jag till en början inte ville lägga ut över 10k och uppåt på en bil jag nog ändå inte kommer använda så mycket. Jag tänkte att om en bil för exempelvis 6000kr skulle krångla och den tillslut inte längre går att åtgärda, så tycker jag att jag kommer undan rätt billigt.

Men det är klart, en mer modern bil är ju en investering och gör ju det enklare med reservdelar bland annat. Men jag tänker väl lite så att jag kör en billigare bil tills den längre inte går att åtgärda. Det kan ju ske samma dag jag köper den eller några veckor framåt, men förhoppningsvis håller den ett tag.
  • Aikido

Kan du få reda på lite mer om hur den har skötts? Har den stått i garage eller ute? Servad eller bara bytt olja? Kamrem bytt (om inte så är det dags precis nu)?

• Frontline
    Danne90 skrev 2016-08-29 21:46:14 följande:
    Men det är klart, en mer modern bil är ju en investering och gör ju det enklare med reservdelar bland annat. Men jag tänker väl lite så att jag kör en billigare bil tills den längre inte går att åtgärda. Det kan ju ske samma dag jag köper den eller några veckor framåt, men förhoppningsvis håller den ett tag.

En mordern bil är ju knappast en investering, den kanske står sig bättre i pris men knappast en investering.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • bängolle

En bil är knappast en investering och en nyare lär inte stå sig bättre än den gamla opeln. Tror inte det blir några problem med reservdelar heller.

• Danne90
    Aikido skrev 2016-08-29 22:25:36 följande:

Kan du få reda på lite mer om hur den har skötts? Har den stått i garage eller ute? Servad eller bara bytt olja? Kamrem bytt (om inte så är det dags precis nu)?

Jag vet inte riktigt. Ska ta reda på det. Men min vän skulle byta oljan etc.
  • Danne90
    Frontline skrev 2016-08-30 02:57:20 följande:

En mordern bil är ju knappast en investering, den kanske står sig bättre i pris men knappast en investering.

Okej! Då lutar jag allt mer att slå till på denna bil
  • Danne90
    Frontline skrev 2016-08-30 02:57:20 följande:

Okej! Då lutar jag allt mer att slå till på denna bil
    bängolle skrev 2016-08-30 09:57:06 följande:

En bil är knappast en investering och en nyare lär inte stå sig bättre än den gamla opeln. Tror inte det blir några problem med reservdelar heller.

Okej, det låter bra om det är så!
  • Danne90
    infochristina skrev 2016-08-30 12:19:54 följande:

Går den felfritt ett år är det ett klipp.kanske kan du pruta en tusenlapp

Okej, tack för svar!
Svar på tråden Köpa bil?