Anonym (Letar) skrev 2016-11-14 16:35:54 följande:
Hej. Dottern föddes i okt i en dramatisk förlossning (igångsättning) som slutade i snitt (valde själv och be om snitt till slut) lång historia..
Tyvärr fick jag ej med mannen på att ha en doula, jag tjatade rejält men han ville ej. I efterhand så ångrar han sig och jag med. Jag är inte nöjd med hans stöd under förlossningen men vi har ej pratat om det. El jag har ej sagt jag är missnöjd, går hos kuratorn tillsammans så snart ska vi närma oss det.
Vi pratar redan om att skaffa syskon ganska tätt (har svårt att bli gravid) och min man har redan nu sagt nästa gång ska vi ha en doula med.
Bor du i södra Skåne?
Låter verkligen som en dramatisk upplevelse som behöver bearbeta. Bra att du gå och snackar med någon. Viktigt att komma ihåg här om ni nu funderar på ett syskon är att ingen förlossning eller graviditet är lik den andra. Bara för det blev som det blev första gången betyder inte det att det blir så igen. Men att förbereda sig mentalt underlättar alltid oavsett hur det slutar.
Jag bor i Malmö och är verksam doula i hela Skåne. Jag rekommenderar verkligen en doula om ni upplevde det så som ni gjorde det denna gången. Mycket av den anledningen att doulan ser sånt som ni inte ser och kan ge stöd på ett annat sätt genom att visa hur din man kan stötta. Vi är osynliga, men stöttande. Lite svårt att förklara, men ni skall föda och vi finns som stöd.
Skriv gärna om du känner att jag kan hjälpa till inför framtida barn. Och lycka till!