• Nätarbetare

Avstå underhållsbidrag?

Ang. nya lagen där kvinnor ska kostas på insemination, kan man undra om det som annars är underhållsbidrag kommer med på något sätt.

Och om de använder naturmetoden, kan de avstå underhåll från en man, eller måste säga fader okänd?

• Svar på tråden Avstå underhållsbidrag?
  • Dixie

TS - brukar du glömma dina inloggningsuppgifter - eller varför dyker du upp med nya användarnamn med jämna mellanrum?! Är det inte lättare att bara ha kvar ett konto, eftersom du alltid återkommer.....

• Aniiee

Lika kryptiskt som vanligt, men jag gör ett försök till svar ändå.

Om en ensam kvinna gör en insemination så är barnet sedan berättigad underhållsstöd. Om en kvinna får barn med en man "a la natura" så är barnet berättigat underhållsstöd. Om fadern i det senare fallet kan identifieras så är han skyldig att betala underhållsbidrag, om han har råd med det. Har han inte det, eller om fadern inte kan identifieras, så är barnet fortfarande berättigat underhållsstöd.

Man kan alltid strunta i att begära underhållsstöd, vare sig fadern är okänd eller känd, hur barnet än blivit till. 

Om barnet adopteras av kvinnans evetvuella partner så förverkas rätten till underhållsstöd.

Rätta mig om jag har fel någonstans....

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Nätarbetare
    Aniiee skrev 2016-08-29 23:05:56 följande:
    Lika kryptiskt som vanligt, men jag gör ett försök till svar ändå.

Om en ensam kvinna gör en insemination så är barnet sedan berättigad underhållsstöd. Om en kvinna får barn med en man "a la natura" så är barnet berättigat underhållsstöd. Om fadern i det senare fallet kan identifieras så är han skyldig att betala underhållsbidrag, om han har råd med det. Har han inte det, eller om fadern inte kan identifieras, så är barnet fortfarande berättigat underhållsstöd.

Man kan alltid strunta i att begära underhållsstöd, vare sig fadern är okänd eller känd, hur barnet än blivit till. 

Om barnet adopteras av kvinnans evetvuella partner så förverkas rätten till underhållsstöd.

Rätta mig om jag har fel någonstans....
    Man kan alltså inte friskriva sig som man?
  • Nätarbetare
    Dixie skrev 2016-08-29 22:57:07 följande:
    TS - brukar du glömma dina inloggningsuppgifter - eller varför dyker du upp med nya användarnamn med jämna mellanrum?! Är det inte lättare att bara ha kvar ett konto, eftersom du alltid återkommer.....
    Det här är ingen Kontaktsajt
  • Aniiee
    Nätarbetare skrev 2016-08-30 00:55:21 följande:
    Om man är överens med kvinnan så kan man det.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • zemer
    Nätarbetare skrev 2016-08-30 00:55:21 följande:

Nej. Inte heller en kvinna vars barn bor mest hos pappan kan "friskriva" sig.

Men underhåll är ju inget man automatiskt bara får. Antingen får man ju komma överens eller begära det genom försäkringskassan.
  • Nätarbetare
    zemer skrev 2016-08-30 01:09:06 följande:
    Nej. Inte heller en kvinna vars barn bor mest hos pappan kan "friskriva" sig.
    Men underhåll är ju inget man automatiskt bara får. Antingen får man ju komma överens eller begära det genom försäkringskassan.
    Då kräver Fk

• zemer
    Nätarbetare skrev 2016-08-31 05:43:29 följande:

Då kräver Fk

Ja men om försäkringskassan ska kräva pengar av ena föräldern så måste den andra föräldern ansöka om det. Det händer inte bara automatiskt.
  • Nätarbetare
    zemer skrev 2016-08-31 10:56:09 följande:
    Ja men om försäkringskassan ska kräva pengar av ena föräldern så måste den andra föräldern ansöka om det. Det händer inte bara automatiskt.
    Men dom har nog regressrätt
  • zemer
    Nätarbetare skrev 2016-08-31 16:00:58 följande:

Men dom har nog regressrätt

Ja. Men oavsett, vill man ha underhåll genom eller av försäkringskassan så måste man ansöka. Man får det inte bara automatiskt.
Svar på tråden Avstå underhållsbidrag?