• FrozenGarden

Hur lång tid innan lån??

Jag är snart av med min skuld hos Kronofogden och undrar hur lång tid man måste vänta innan man kan få ett banklån? Jag vill samla mina övriga skulder som ligger hos inkasso så jag blir av med det. Men med anmärkningar hos KFM blir jag inte beviljad lån. Har fast jobb och stadig inkomst så det är bara anmärkningen som skiter till det. Lyckades få mig ett par skulder för några år sen när jag var arbetslös och vill verkligen ordna upp det nu och bli fri från alltihop.

• Svar på tråden Hur lång tid innan lån??
  • Frontline

En prick hänger väl kvar i 3 år efter att skulden är betald.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • mammatill6
    Frontline skrev 2016-08-30 01:56:58 följande:

En prick hänger väl kvar i 3 år efter att skulden är betald.

Nej pricken försvinner tre år efter skulden kom till.
  • Långbenopluto
    mammatill6 skrev 2016-08-30 05:54:43 följande:
    Nej pricken försvinner tre år efter skulden kom till.
    Nej, pricken försvinner tre år efter den är betald.

För tänk om den försvann även om man inte har betalt den efter tre år?
  • Birgitta02

Det är skillnad på anmärkning och skuld. Om du har en anmärkning men skulden är betald så finns chans att få banklån. Svårare är att köpa saker på avbetalning där man enbart kollar om du har en anmärkning eller ej. När en butik, fysisk eller på nätet, kollar upp dig så kollar de bara ifall du har en anmärkning eller ej. Inte om skulden är betald.

Så ring banken när skulden är betald och då du vet att UC uppdaterat i sina register.

• mammatill6
    Scalaren skrev 2016-08-30 09:22:13 följande:

Nej, pricken försvinner tre år efter den är betald.

För tänk om den försvann även om man inte har betalt den efter tre år?

Ja då står det att man har ett skuldsatta. Men anmärkningar försvinner 3 år efter den uppstod oavsett betalning.
  • Långbenopluto
    mammatill6 skrev 2016-08-30 11:33:23 följande:
    Ja då står det att man har ett skuldsatta. Men anmärkningar försvinner 3 år efter den uppstod oavsett betalning.
    Då får du överbevisa mig innan jag ändrar åsikt. Länka gärna.
  • mammatill6

Jag är värdelös på att länka men har kopierat från kf.

Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?

Kreditupplysningsföretagen har vanligtvis kvar uppgifter på en privatperson i tre år efter den dag anmärkningen registrerades. För juridiska personer (företag) får uppgifterna finnas kvar i fem år. När en ansökan om betalningsföreläggande registreras mot en juridisk person finns den uppgiften kvar i längst två år efter utgången av det år då ansökningen gjordes

• Birgitta02
    mammatill6 skrev 2016-08-30 12:31:00 följande:
    Kreditupplysningsföretagen har vanligtvis kvar uppgifter på en privatperson i tre år efter den dag anmärkningen registrerades.
    Det där kan tolkas väldigt olika. Det står att uppgifterna finns kvar tre år efter. Men det står INTE när anmärkningen tas bort. Dvs man kan tolka att de finns kvar i MINST tre år.
    Jag har mailat UC ang detta nyss, och hoppas få ett svar som man begriper :)
  • Birgitta02

Enligt Upplysningscentralen är det så här:

KFM får in en ansökan om betalningsföreläggande. Sen kommer då delgivning etc. När anmärkningen sker hos ett kreditupplysningsföretag så sitter den där i tre år.

En gång om året, om skulden förblir obetald, gör KFM ett indrivningsförsök för att få in pengar. Blir inte skulden betald den gången så blir det en anmärkning på ytterligare tre år. Så sker varje år tills skulden är betald. I praktiken förskjuter man anmärkningen ett år i taget. Säg att KFM gör ett försök år 4 och då faktiskt får in pengarna och skulden betalas, så sitter det en anmärkning ytterligare ca två år. Året innan hade du då fått en anmärkning på tre år. Ett år har gått år 4 då man lyckades få skulden utagerad. Men då har man fortfarande en anmärkning i två år. Man utgår från datumet då skulden inkom till KFM. Så det kan vara 1,5 år eller t o m 2,5 år, helt beroende på datum.

• Birgitta02

Ett litet tillrättaläggande: Ordet anmärkning är ett ord som kreditupplysningsföretagen har. Inte kronofogden. KFM upprättar en "utredningsrapport" nån gång om året. Denna kommer kreditupplysningsföretagen tillhanda. Och det är hos kreditupplysningsföretagen som anmärkningen uppstår.

Jag har både haft mailkontakt och samtal med UC. UC ringde upp mig idag och vi har haft ett långt samtal. Och det är otroligt snårigt. Det är inte alls så enkelt som alla tror. Man kan läsa en del av det på UC:s hemsida. Men det är ytterst knapphändigt.

• Birgitta02
    mammatill6 skrev 2016-08-30 11:33:23 följande:
    Fel. Läs ovan vad jag skrivit.
Svar på tråden Hur lång tid innan lån??