• Minime01

Årsinkomst till FK

Jag ska börja jobba 1/9 och vill ange min årsinkomst till FK.
    Ska jag ange den lön jag kommer få dessa 4 månader som är kvar på året eller ska jag räkna ut min årsinkomst för detta året fast jag bara jobbar 4 månader?

Jag har en månadslön på 25 000 kr och det blir ju väldigt stor skillnad om jag anger 4 månader eller 12..

hur ska jag göra så det blir rätt?

• Svar på tråden Årsinkomst till FK
  • Anonym (Knvhh)

Du tar dina 25.000 gånger 12 så har du din årsinkomst som du uppger :)

• Anonym (Hurså?)

Varför ska du anmäla din årsinkomst? Såvitt jag förstått räknas ändå bara inkomster som beräknas pågå i minst sex månader, så det gör nog varken till eller från att du "vill" anmäla din årsinkomst till FK.

• Anonym (Ellen)

Precis, det är inte relevant exakt vad du kommer att tjäna innevarande år. Vissa kollar på sin lönespec och det är fel eftersom du tex. inte ska räkna med semesterersättningen. Utan ta månadslön x 12.
    Det du ska lägga till om du har, är återkommande mertid/övertid samt tillägg för jour och beredskap som du har enligt schema.

• Anonym (Hurså?)
    Anonym (Knvhh) skrev 2016-08-30 08:13:35 följande:

Du tar dina 25.000 gånger 12 så har du din årsinkomst som du uppger :)

Nej - om det inte är en tillsvidaretjänst eller ett längre vik på minst sex månader har man inte alls rätt att göra så.
  • Anonym (Knvhh)
    Anonym (Hurså?) skrev 2016-08-30 08:17:14 följande:

Nej - om det inte är en tillsvidaretjänst eller ett längre vik på minst sex månader har man inte alls rätt att göra så.

Jag förutsatte att det var en tillsvidaretjänst eller längre vik då TS har månadslön. Inte speciellt många timvikarier eller allmännvisstidsanställa som har det,
  • ardath bey

Försäkringskassan kommer inte att registrera din inkomst förrän du ska ansöka om något ersättning. Så det är bortkastad tid att skicka in något nu.

• Anonym (FK anställd)

Det är definitivt din inkomst from den 1 september -månadslön x 12 - som ska ligga till grund för din sgi from detta datum.

Man har alltid rätt att begära att få sin sgi fastställd, oavsett om man har ett pågående ersättningsärende / anspråk el ej.

Vad gäller kravet på 6 månaders varaktighet är detta förvisso en grundprincip men i de fall en provanställning eller ett vikariat som förväntades ha en varaktighet på minst sex månader ser vi även till avsikten ; hade den enskilde tänkt fortsätta jobba i samma omfattning om anställningen inte avslutats etc.

• Minime01
    Anonym (FK anställd) skrev 2016-09-03 21:42:49 följande:

Det är definitivt din inkomst from den 1 september -månadslön x 12 - som ska ligga till grund för din sgi from detta datum.

Man har alltid rätt att begära att få sin sgi fastställd, oavsett om man har ett pågående ersättningsärende / anspråk el ej.

Vad gäller kravet på 6 månaders varaktighet är detta förvisso en grundprincip men i de fall en provanställning eller ett vikariat som förväntades ha en varaktighet på minst sex månader ser vi även till avsikten ; hade den enskilde tänkt fortsätta jobba i samma omfattning om anställningen inte avslutats etc.

Tack..
  • ardath bey

Tack för info, jag hade fel. Vad jag undrar är dock vad det meningsfulla är med att begära en SGI i det läget? När ersättning ska begäras kan ju inkomsten ha ändrats många gånger om.

• Anonym (FK anställd)

Du har helt rätt i att det oftast inte är så meningsfullt att få sin sgi fastställd om man inte har något anspråk. Det är också mycket ovanligt att folk gör det.

Jag kan tänka mig att det kan vara en god idé om man vet med sig att man tex kommer att vabba och inte vill att ersättningen sinkas pga att ens arbetsgivare evt inte skickar in löneuppgifter meddetsamma osv.

Vad gäller inkomstförändringar så beror det på om man är kvar hos samma arbetsgivare. Om ja (och man har samma tjänst och arbetar i samma omfattning som när sgi utredningen gjordes) behöver vi oftast inte göra en ny utredning, om den nya inkomsten motsvarar en "normal" löneutveckling kan man oftast helt enkelt fastställa sgi utifrån den enskildes uppgifter.

Svar på tråden Årsinkomst till FK