• Jasmin Karlsson

Vet INGEN skillnad mellan "var" och "vart" längre?

Jag ser nästan aldrig att människor väljer rätt mellan "var" och "vart" längre! Bryr man sig inte? Vet man inte när man ska använda vad? Ska jag acceptera detta som att språket förändras och det är såhär nu?
    "Vart" används till allt..

För de som inte kan skillnaden:
    "Var" används om en plats, "Var kan man köpa god korv?"
    "Vart" används om en riktning, "Vart ska vi åka?"

• Svar på tråden Vet INGEN skillnad mellan "var" och "vart" längre?
  • Carambolan

Min mellanstadielärare gav knepet att tänka att vart är kort för "varåt", så är det svårare att välja fel.

• Aikido

Norrbaggar är väl rätt svåra på det där? Fast de blandar väl in vars också? Tror inte var existerar i deras vokabulär. Bara att peta in babelfisken i örat och tugga i sig.

• äldreochklokare

nej det är väl så. Många ord som folk är slarviga med helt enkelt. Samma med de-dem (dom), folk är helt förvirrade och vet inte vad subjekt och objekt är osv.

jag är språklärare och stör mig oerhört, haha 

• Aikido
    äldreochklokare skrev 2016-08-30 10:48:08 följande:
    nej det är väl så. Många ord som folk är slarviga med helt enkelt. Samma med de-dem (dom), folk är helt förvirrade och vet inte vad subjekt och objekt är osv.

jag är språklärare och stör mig oerhört, haha 
    Det är därför du är så bra på att inleda meningar med stor bokstav och avsluta med punkt?
  • Långbenopluto
    Aikido skrev 2016-08-30 10:49:32 följande:
    Det är därför du är så bra på att inleda meningar med stor bokstav och avsluta med punkt?
    *asgarv* Tummen upp!
  • Jasmin Karlsson
    Aikido skrev 2016-08-30 10:46:39 följande:

Norrbaggar är väl rätt svåra på det där? Fast de blandar väl in vars också? Tror inte var existerar i deras vokabulär. Bara att peta in babelfisken i örat och tugga i sig.

Men "vars" är deras dialekt, så det accepterar jag.
    "Vart är osten?" är bara fel.
  • Emil

Jag har också märkt av detta fenomen, vilket stör mig enormt. Sprang på en ganska trevlig sida för er som är osäkra: varellervart.se/

• Stårschan

Suck. Med tanke på att inte ens journalisterna som skriver i dagstidningen  - som ju ändå ska vara språkbärande! - där jag bor, så har jag börjat resignera. Var och varannan morgon hittar jag fel på de/dem och var/vart i Sundsvalls Tidning. Och det är inte bara en ensam skribent som har problem med detta, utan flera.

• noorah

Kanske lite ot men ett bra tips för att veta när det ska vara de eller dem är att tänka utifrån engelskan they (de) och them (dem). Andra bekymmer, väl förekommande här på fl, är ord som symptom, särskrivningar i alla dess former och överanvändandet av utropstecken.

Svar på tråden Vet INGEN skillnad mellan "var" och "vart" längre?