• Anonym (Anonym)

hinna med träning med småbarn?

Hej, jag tänkte höra när ni småbarnsföräldrar tränar? När tränar ni? (tid på dygnet) Var tränar ni? (gym eller hemma) Och vad tränar ni? (sport, styrka, pass) Själv tränar jag varje morgon (löpträning) innan barnen vaknar och vi föräldrar rusar iväg till lämning / jobb. Jag går alltså upp kl. 5 på morgonen och är hemma kl. 6. Men nu när hösten börjar komma är det så mörkt ute vid den tiden. Det har börjat kännas otryggt att ge sig ut och springa så här tidigt (rädd för våld, rån etc.) Jag hämtar barnen kl. 15.00 och mannen är hemma från jobbet 18.45, då är det middag, mys med barnprogram och sedan nattning. Har vi tur sover alla barnen vid 9. Då är jag helt slut och orkar inte ge mej ut och springa, (plus att det börjar bli mörkt då). Mitt lokala gym öppnar kl. 6 på morgonen men hinner inte gå för mitt tåg till jobbet går 7.10 och jag måste bara hemma kl. 6 då barnen vaknar. Mitt lokala gym stänger 21.00. Så jag tänkte höra hur ni andra helst gör? Min tanke är nu att köpa ett hemmagym. Vad tror ni?

• Svar på tråden hinna med träning med småbarn?
  • Duckan

Vi har turen att inte komma hem så sent. Mellan 17-17.30 så jag springer medan maken lagar maten. Ibland tränar jag ett snabbt pass på lunchen och på helgerna finns det mer tid.
    Ett hemmagym låter väl som en god idé för dig så kan du springa på helgerna.

• Anonym (Hej)

Hej,

Du skriver att du åker tåg. Kan du gå av tåget en bit innan och springa sista biten? Så slår du två flugor i en smäll. 

Sedan kan jag tycka att det är lite snefördelat om det alltid är du som hämtar barnen kl 15 och din man är hemma först 18:45, där borde det gå att hitta andra lösningar så att du kan träna två gånger i veckan åtminstone, dvs du slutar samma tid men din man hämtar barnen så du frigör en eftermiddag för träning.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Hej) skrev 2016-08-31 10:35:33 följande:

Hej,

Du skriver att du åker tåg. Kan du gå av tåget en bit innan och springa sista biten? Så slår du två flugor i en smäll. 

Sedan kan jag tycka att det är lite snefördelat om det alltid är du som hämtar barnen kl 15 och din man är hemma först 18:45, där borde det gå att hitta andra lösningar så att du kan träna två gånger i veckan åtminstone, dvs du slutar samma tid men din man hämtar barnen så du frigör en eftermiddag för träning.

Det blir svårt då min man jobbar i annan stad och hans pendling tar 1 1/2 timme varje dag. Han söker nytt men har inte hittat. Jag jobbar bara 40 minuter med tåg från min stad. Tyvärr är det 5.5 mil mellan min station och mitt jobbs station, så det finns ingen station tidigare som jag kan gå av på. Men tack för tanken. Kanske när min man jobbar närmare hemmet.
  • Anonym (Anonym)
    Duckan skrev 2016-08-31 10:34:06 följande:

Vi har turen att inte komma hem så sent. Mellan 17-17.30 så jag springer medan maken lagar maten. Ibland tränar jag ett snabbt pass på lunchen och på helgerna finns det mer tid.
    Ett hemmagym låter väl som en god idé för dig så kan du springa på helgerna.

Vad skönt att kunna komma hem så tidigt, min dröm!!! Jo, på helgerna fungerar träningen som vanligt. Men under veckorna är det bara så stressigt.
  • Duckan

Ni har inte barnpassning på ert gym antar jag? Det är ju vanligt att det finns annars.

• Anonym (Anonym)
    Duckan skrev 2016-08-31 10:47:50 följande:

Ni har inte barnpassning på ert gym antar jag? Det är ju vanligt att det finns annars.

Jasså, det visste jag inte. Vårt gym är inte så modernt.
  • Annica71

Köp en crosstrainer och träna hemma medan barnen roar sig själv.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Anonym (En annan som tränar med små barn)

Hej! Kanske att du kan gå på gymmet när din man kommer hem typ 2 ggr i veckan eller så? Sen kommer du hem till läggningen och hjälper till med det. Om du kommer hem tidigare med barnen från dagis kan du förbereda de mesta, kanske ge barnen middag och sen gå på gymmet så fort din man är hemma. Så gör vi i alla fall. Hemmagym är annars ett alternativt, jag har tränat i hemmet ganska länge men min uppfattning är att man får en bättre träning samt kan slappna av med/få mera egen tid om man går iväg och tränar än om man stannar hemma och är "tillgänglig" hela tiden, lycka till!

• Mrs Moneybags

Mitt tips är att träna på lunchen och/eller på vägen till eller från jobbet.

Jag har börjat promenera till jobbet, tar ca 1 timme. 

Man får acceptera att träningen blir lite lidande under några få år som man har småbarn, men sen blir det ju lättare. Det blir lite andra träningsformer för mig och lite stressigare, men så länge det blir av så...

• Anonym (Anonym)
    Anonym (En annan som tränar med små barn) skrev 2016-08-31 11:06:06 följande:

Hej! Kanske att du kan gå på gymmet när din man kommer hem typ 2 ggr i veckan eller så? Sen kommer du hem till läggningen och hjälper till med det. Om du kommer hem tidigare med barnen från dagis kan du förbereda de mesta, kanske ge barnen middag och sen gå på gymmet så fort din man är hemma. Så gör vi i alla fall. Hemmagym är annars ett alternativt, jag har tränat i hemmet ganska länge men min uppfattning är att man får en bättre träning samt kan slappna av med/få mera egen tid om man går iväg och tränar än om man stannar hemma och är "tillgänglig" hela tiden, lycka till!

Ja, det får helt enkelt bli något sådant. Även om det är stressigt så känns det ju bra efteråt.
  • Hi5

Jag bor ensam med mina pojkar. De är 6, 12 och 16, så det är bara lillen som behöver passas. Han lägger sig vanligen 19:00
    Innan jobbet är inte ett alternativ att träna, då får jag inte min sömn.
    Jag lämnar dem 07:15 på morgonen och hämtar dem 17:15 på eftermiddagen, bortsett på måndag och onsdag så jag hämtar 16:15.
    Tränar såhär:
    Måndag har barnen simträning 17:30-18. Då är jag på gymmet i samma byggnad.
    Jag går dit med lillen tidigare så är han med mig första halvtimmen, sedan lämnar jag honom på simningen och fortsätter ensam. Middagen är klar sedan innan. När vi kommer hem är det mat och läggning.
    Tisdagen är idag träningsfri för alla. Vi umgås och myser. Jag tränar lite hemma när de små lagt sig, mellan 20-21. Blandat styrka och zumba (oftast jobbar jag på nya koreografier).
    Onsdag har jag pass kl 19-20 (är zumbainstruktör). Lillen följer med, mellan är hemma, äldsta har träning. 
    Torsdag har jag också pass 19-20. Då är middagen klar sedan innan, äldsta är hemma och lägger yngsta.
    Fredagen och lördagen är träningsfria, alternativt så zumbar jag någonstans eller springer en runda.
    Söndagen har jag pass kl 17. Barnen är hos mina föräldrar som står för söndagsmiddagen :)

Det är vi vuxna som lär barnen vad kvalitetstid är.

Du behöver inget gym för att träna hemma. Det tar bara plats (jag har haft ett).
    Jag tränar mycket på youtube och andra sidor. Kolla på www.blogilates.com. Hon har en youtubekanal också med massor av bra träning.
    Tabata är en fantastiskt bra och effektiv träningsform också, som bara kräver din egen kropp som motvikt.

Men mina barn är som sagt i säng kl 20 de dagar jag tränar hemma, efter 21 hade jag nog inte orkat. Måste ju duscha och torka håret och försöka vara i säng senast 22:30.

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Anonym (Pinta)

Snabba promenader med barnvagn, lyft av tunga barn - det kan ju vara nåt om man inte hinner med annat.

• Carambolan

Vi har ett dygnet-runt-öppet gym tvärs över gatan från där vi bor. Jag och min man brukar turas om att gå och träna varannan dag medan den andra nattar barnen, brukar bli träning nån gång mellan 20-22 alltså. Funkar toppen.

Anonym (Anonym) skrev 2016-08-31 11:23:44 följande:

Ja, det får helt enkelt bli något sådant. Även om det är stressigt så känns det ju bra efteråt.

Ja, sen glömde jag tillägga att man kan göra både och, till ex försöka ta sig iväg på gymmet en gång mitt i veckan och på helgen och de övriga dagarna köra på hemmagymmet, på det sättet blir det inte så stressigt samt man får lite träning ofta och ett par gånger i veckan lite hårdare eller bättre träning på gymmet plus egentid...

Och som någon annan skrev hade jag aldrig ett gym hemma utan lite vikter och en matta och använde app eller träningsvideo på Youtube från olika kanaler, befit, efit30, blogilates, gymra, det finns hur många som helst!

• Anonym (Mimmi)

Hinna är inte problemet...dygnet har ju 24 timmar he he he.... Nä,skämt å sido,bristen är O R K E N. Är dessutom ensamstående. Passar på med hederlig vardagsmotion och raska powerpromenader till och från jobbet,funkar för mig. När barnen blir större kommer jag att kunna lägga mer tid och variation på min egen träning. Just nu prioriteter jag annat,inget jag lider av.

• Anonym (skog)

Just nu när barnen är små blir träningen inte så prioriterad. Däremot är vi OFTA ute med barnen i bl.a. skogen, vandrar, klättar i berg osv. Barnen är 6 och 4 år och hänger med utan problem. Jag använder stegräknare och kommer vid dessa dagar upp til ca 12.000-15.000 steg så är nöjd med det.

Emellanåt tar jag mig en powerwalk för att få lite puls.

Svar på tråden hinna med träning med småbarn?