• 5barnsmamma74

Ej haft kontakt med min 14-åring på 6 år

Lång historia som görs kort. Mina 3 barn har bott i sin pappas hemland i 6 år. Dom åkte dit på besök som brukligt över sommarlovet men kom att kvarhållas 6 år av sin pappa, mot min vilja o mot mitt medgivande. Kontakten bröts under 4 års tid.

Nu är dom tillbaka i Sverige. Pappan hade inte råd att försörja dom. Genom domstol har jag enskild vårdnad om pojken som idag är 14 år. Flickorna är vuxna. Vi bor 40 mil ifrån varandra.

Gjorde en ny polisanmälan mot pappan men förundersökningen lades ner.

Har försökt få till en polishandräckning för att få pojken till mig men det fanns inte tillräckligt starka skäl att genomföra en sådan. Denna person som är barnens pappa är en störd o manipulativ människa. Han har påverkat barnen starkt under dessa år o dom törs inte uttrycka egen vilja av hänsyn till pappan. Jag har fått träffa barnen första gången på 6 år under några timmar på stan men han vill absolut inte att jag ska ha med mig någon när jag träffar mina barn o än mindre vill han att dom ska komma till mig. Han har gått med på samarbetssamtal via familjerätten men jag har oxå ett ombud som är redo att rycka in om vi inte skulle lyckas nå en överenskommelse.

Mitt mål är att pojken ska komma o bo hos mig. Jag har ensam vårdnad så igentligen har jag laglig rätt att hämta honom. Men det går inte att komma ifrån att han har sin trygghet hos pappan o sina syskon o hans åsikt skulle såklart vägas in vid en rättegång. Jag ska träffa pappan vid familjerätten idag. Ska vidhålla min ståndpunkt men han kmr aldrig gå med på att släppa pojken.

O hur ska jag göra för att skapa en ny relation med min son?

Jag tror inte dom har farit illa i sin pappas hemland men såklart har allt dom utsatts för satt sina spår o att dom är starkt påverkade av sin manipulativa pappa.

Hur ska jag göra för att få hem min son? Tankarna bara snurrar :(

• Svar på tråden Ej haft kontakt med min 14-åring på 6 år
  • Farfallos

Ja, du ska inte tala illa i värderande ordalag om deras pappa i alla fall, men om de har blivit itutade lögner så måste detta upp i ljuset, om än långsamt så att det får smälta in. Lögn efter lögn ska långsamt röjas och sanningen skall prövas om och om igen. När de är med dig första gången så förekom deras oro och fråga dem när de vill träffa sin pappa igen, och ge dem alternativ som du kan uppfylla. Det ger förtroende. Kan deras pappa sedan inte så är det han som kanske sviker i deras ögon. Alternativet är annars att barnen eller pappan begär att få träffas då du inte kan, och det kommer att verka som att du krånglar. 

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Birgitta02

Det verkar som om pappan fortfarande har barnen boende hos sig? Jag tror på telefonkontakt och mail etc. Att närma sig försiktigt. Det kommer ta mycket lång tid. Troligen har pappan sagt saker om dig för att hålla barnen på mattan och inte längta hem för mycket. Du får försöka förklara när tiden är mogen.

Det finns människor som är utbildade på sånt här. Ta kontakt med familjerätten som kan guida dig rätt.

• 5barnsmamma74

Ja precis barnen bor med sin pappa.

Vi ska ses hos familjerätten idag för samtal nummer 2. Jag har träffat min son o min mellanflicka vid ett tillfälle. O då med krav från hans sida att jag inte fick ha någon annan person med mig vilket jag inte heller hade. Enligt min mellanflicka så är hennes pappa rädd att barnen ska tycka mer om mig o min familj än honom..

Har aldrig någonsin pratat illa om pappan bredvid barnen. Själv har han sagt till barnen att det va jag som valde att lämna dom o det va drf han höll kvar dom i hemlandet.

Det finns otroligt mkt att jobba med här.

Undrar hur jag får den mest proffesionella hjälpen sett till barnens bästa. Han vill inte göra upp i tingsrätten vilket är en bra början iaf men han är nyckeln till att få barnen känna att det är ok att träffa mamma utan att han ska tänka på sitt ego.

• Farfallos

Han förefaller vara lite rubbad som alla andra män som gör som han gjort. Om du bara är ärlig, respektfull och är tillgänglig på alla sätt och vis så kommer barnen förstå att det är du som är föräldern med stort F.

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
Svar på tråden Ej haft kontakt med min 14-åring på 6 år