• 101214

Bråk med fritids

Hej

Tänkte hört hur ni andra har det med fritids tider.

Min son går i skolan 9-14:30 och jag jobbar 15-00:30. Så enligt fritids så ska jag lämna honom nio, hämta 13:30, lämna tillbaka 14:30 och pappan hämta 16:30. Jag tycker det blir väldigt ryckigt för barnen som har föräldrar som arbetar eftermiddagar/ natt att du måste hämta vid skolslut för att sedan lämna tillbaka dom en timme senare. Är det flera kommuner som har så? Vi är hemma ca 25 minuter innan vi ska åka tillbaka igen. Jag tycker att han borde få vara kvar den timmen men rektorn menar på att jag är ledig och fritids är till för dom som arbetar och jag behöver inte platsen förrän 14:30 så då får han inte vara kvar. Och att alla skulle vilja ha plats när dom är lediga. Men de handlar om en timma. Hade kunnat ta 1,5 timme för då hinner vi ju vara hemma en timme. Tycker synd om att barnen ska ha hämtning/ lämning kl 9,13:30,14:30,16:30. Alltså fyra gånger ska han hämtas/lämnas per dag. Är det bara jag som tycker att det känns ryckigt? Hur gör ni?

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-31 12:03
    Tiderna han går är 9-13:30 INTE 14:30. Skrev fel högst upp:)

• Svar på tråden Bråk med fritids
  • 101214

Har ju redan sagt att det är den tiden jag behöver så kan ju inte ändra nu när jag pratade med både fröknar och rektorn tre gånger :/

• 101214

Dom menar på att fritids är till för dom som arbetar och att jag är ledig. Vet inte vad jag ska göra? Får både min och sonens skull. Jag får inte sova innan kvällsjobb då jag har dom två små tills 14:30. Och han måste flänga runt. Jag har pratat med fröknarna rektorn och hon på kommunen som hänvisar till rektor. Vad ska jag göra? Vi är flera föräldrar med dessa tider men dom andra vågar inte tjafsa.

• Knäcken

Låt det vara så i 2-3 veckor och säg sedan att du har fått nytt schema för att undvika detta "hattet" för ditt barn. Lämna in nya tider där han går 9-1630, varje dag.

Snacka om trångsynt rektor. Jobbar själv inom förskolan och vi skulle aldrig komma på tanken att göra så.

Sen har du ju även rätt till att sova på dagen när du jobbar natt.

• 101214

Enligt dom så slutar jag för tidigt på natten för att få göra det. Men om jag slipper hämta honom efter skolan så kan jag sova lite snabbt när dom små sover vid halv ett till typ två men de går ju inte när jag ska upp o hämta honom. Så mina dagar blir från 06-02:00 varje dag. För somnar aldrig före två när jag är hemma ett. Men vad gör jag om dom ber om schema? För på mitt schema står ju mina riktiga arbetstider.

• Lena
    101214 skrev 2016-08-31 12:27:46 följande:

Enligt dom så slutar jag för tidigt på natten för att få göra det. Men om jag slipper hämta honom efter skolan så kan jag sova lite snabbt när dom små sover vid halv ett till typ två men de går ju inte när jag ska upp o hämta honom. Så mina dagar blir från 06-02:00 varje dag. För somnar aldrig före två när jag är hemma ett. Men vad gör jag om dom ber om schema? För på mitt schema står ju mina riktiga arbetstider.

Säg att du ska ordna ett och dröj på det. glöm av osv.
  • sextiotalist

De verkar helt vansinnigt. Det är säkert en sådan kommun som kräver in exakta arbetstider från arbetsgivaren och kräver dispens om man har längre restid än 30 minuter.
    Fråga vad som är viktigast? att de följer sina principer ut i minsta molekyl eller om de har någon tanke på barnet?

Svar på tråden Bråk med fritids