• vadelma

    Intervju internt, berätta om graviditet vecka 7

    Hej,

    Jag ska på en intervju för en tjänst internt inom företaget. På intervjun kommer jag vara i vecka 7. Känns alldeles för tidigt att berätta, är det okej att vänta tills jag ev. blir erbjuden tjänsten?

  • Svar på tråden Intervju internt, berätta om graviditet vecka 7
  • lililil

    Jag skulle väntat. Tycker inte att man har nån skyldighet att berätta så tidigt, man vet ju inte vad som kan hända. 

  • Carambolan

    Jag hade väntat. Jag hade inte sagt nåt vid erbjudandet heller utan väntat till typ v 16-18 när jag vanligen hade berättat, om jag varit kvar på min tjänst.

  • vadelma
    Carambolan skrev 2016-08-31 15:36:24 följande:

    Jag hade väntat. Jag hade inte sagt nåt vid erbjudandet heller utan väntat till typ v 16-18 när jag vanligen hade berättat, om jag varit kvar på min tjänst.


    Det känns bara så dumt eftersom jag ju bara kommer hinna jobba några månader med tanke på uppsägningstid och sådär.
  • Frontline

    Vänta du, det finns ju många som inte ens har en aning om att dom är gravida i vecka 7.
    Har kompisar som upptäckte att dom var gravida efter vecka 20..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • vadelma
    Frontline skrev 2016-08-31 16:07:20 följande:

    Vänta du, det finns ju många som inte ens har en aning om att dom är gravida i vecka 7.
    Har kompisar som upptäckte att dom var gravida efter vecka 20..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Okej, jag kommer inte berätta på intervjun. Men om jag blir erbjuden tjänsten bör jag väl ändå berätta?
  • Frontline
    vadelma skrev 2016-09-01 10:27:56 följande:
    Okej, jag kommer inte berätta på intervjun. Men om jag blir erbjuden tjänsten bör jag väl ändå berätta?
    Vänta du tills det börjar synas att du är gravid..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • MiasMamma
    Frontline skrev 2016-09-01 14:35:21 följande:
    Vänta du tills det börjar synas att du är gravid..
    För att? 
  • Frontline
    MiasMamma skrev 2016-09-01 14:46:09 följande:
    För att? 
    Varför inte?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Trillian80

    Jag var så ärlig att jag berättade att jag var gravid när jag fick mitt första riktiga jobb. Då fick jag höra att jag minsann inte kunde vara föräldraledig nån längre tid ifall jag ville behålla jobbet.
    (Jag jobbar förstås inte kvar där längre)
    Så här i efterhand så vet jag att det där var diskriminerande och jag hade kunnat stämma arbetsgivaren men lätt att vara efterklok.

    Du har ingen skyldighet att berätta. Gör du däremot det och inte får jobbet så finns det en risk för arbetsgivaren att bli utpekade som diskriminerande och de kan ev bli skadeståndskyldiga (om det går att visa på att det var därför du inte fick jobbet). Även om det känns lite jobbigt att behöva gå på föräldraledigt kort efter så går de förhoppningsvis på dina meriter och tycker att du är värd att satsa på, även om du tänkt vara lite ledig. 

Svar på tråden Intervju internt, berätta om graviditet vecka 7