• Anonym (Vab?)

Vab när barnen är över 12?

Hur gör ni när era barn 12 och uppåt är rejält sjuka? T ex har en riktigt hemsk magsjuka, en öroninflammation som gör jätteont eller hög feber?

Dvs inte så sjuka att de ska till sjukhus men ändå rejält medtagna och i behov av att någon håller koll på dem?

Min äldste fyllde nyss 12 och är hemma själv sjuk nu men funderar över hur folk gör med sina större barn när det är värre än vanlig förkylning.

• Svar på tråden Vab när barnen är över 12?
  • Anonym (Malin)

oftast hjälper ju alvedon och Ipren vid feber och ont i öronen sen sover de ju mest. Mina klarar sig själv. Skulle de däremot va något stort som att de har opererats osv kan man söka vab ändå.

• Anonym (Lori)

Jag brukar ringa hem och kolla läget då och då bara. Har aldrig varit med om att mina tonåringar varit så sjuka att de inte klarar sig själva.

• Anonym (!)

Man får vabba med läkarintyg

• Anonym (Vad)

Min son har drag av autism så jag funderar en del kringt hur vi kommer att göra i hans fall. Undrar om vi kan få ett särskilt i tyg från Hab?

• Anonym (!)
    Anonym (Vad) skrev 2016-08-31 17:36:46 följande:

Min son har drag av autism så jag funderar en del kringt hur vi kommer att göra i hans fall. Undrar om vi kan få ett särskilt i tyg från Hab?

Min son har EP o vi har vab till han blir 21 , det intyget har legat på FK sen han fick det för 10 år sen
  • Anonym (M)

Fick läkarintyg när jag vabbade min 13 åring i våras, vi fick då tillbringa tid på sjukhus pga misstänkt blindtarm så då skrev läkaren intyg att jag behövde vara med henne

Fick pengar direkt från FK så va inga problem

Är de riktigt sjuka o inte klara sig själv hemma går det nog att ringa vc o få ett intyg skulle jag tro

• Anonym (Vab?)

Tack för svar! Tänker t ex på värsta sortens magsjuka där man är helt däckad, eller lunginflammation etc. Inte lämnar man en 12-åring hemma själv då.

Bra att veta att man kan få läkarintyg och få vara hemma även med äldre barn.

• gbgumman

Kommer du till läkare så får man ett intyg. Det fick vi när vi fick åka ambulans in typ en vecka efter 12 årsdagen.

Annars hade jag nog tagit sem eller så hade mannen jobbat hemifrån.

• Anonym (Vab?)
    gbgumman skrev 2016-09-01 22:48:42 följande:

Kommer du till läkare så får man ett intyg. Det fick vi när vi fick åka ambulans in typ en vecka efter 12 årsdagen.

Annars hade jag nog tagit sem eller så hade mannen jobbat hemifrån.

Ja, problemet är att jag inte kan ta semester utan flera veckors förvarning och kan inte heller jobba hemifrån.
Svar på tråden Vab när barnen är över 12?