• Anonym (hur)

Olovlig andrahandsuthyrning - hur komma åt?

Har du några förslag på hur man kommer åt olovlig andrahandsuthyrning av bostäder, lokaler och p-platser enligt dagens lagar och regler eller förslag på ändringar så att man lättare kommer åt problemet?

Dels så kommer ju inte dessa lägenheter ut på den vanliga marknaden och dels känner övriga boende inte samhörighet och att man verkar för gemensam trivsel med de som hyr hos våra grannar utan att den grannen har lov att hyra ut.

Vi har ca en handfull misstänkt olovliga andrahandshyresgäster i vårt område med ca 140 lägenheter.

• Svar på tråden Olovlig andrahandsuthyrning - hur komma åt?
  • Arenaman

Sitter du i styrelsen för föreningen kan du vända dig till bostadsrätterna så hjälper de dig.
    Sitter du inte i styrelsen för föreningen ska du kontakta styrelsen för föreningen och låta dem hantera det.

• Tom Araya
    Arenaman skrev 2016-09-01 01:58:45 följande:

Sitter du i styrelsen för föreningen kan du vända dig till bostadsrätterna så hjälper de dig.
    Sitter du inte i styrelsen för föreningen ska du kontakta styrelsen för föreningen och låta dem hantera det.

I vårt fall är det hyresrätter.
  • linkann
    Anonym (hur) skrev 2016-09-01 01:53:53 följande:

Har du några förslag på hur man kommer åt olovlig andrahandsuthyrning av bostäder, lokaler och p-platser enligt dagens lagar och regler eller förslag på ändringar så att man lättare kommer åt problemet?

Dels så kommer ju inte dessa lägenheter ut på den vanliga marknaden och dels känner övriga boende inte samhörighet och att man verkar för gemensam trivsel med de som hyr hos våra grannar utan att den grannen har lov att hyra ut.

Vi har ca en handfull misstänkt olovliga andrahandshyresgäster i vårt område med ca 140 lägenheter.

Så samhörigheten skulle kännas bättre om de hyrde med tillstånd?
    Exakt vad är skillnaden?
    Det är ju samma människor oavsett.

Stör dessa hyresgäster dig?
    Hur vet du att de bor olovligt?
  • Anonym (.)

Så kan man ju tänka. ELLER så sköter man sitt eget och skiter i vad andra gör. Låt stackarna som fått tag på lgh bo där i fred, inte din lgh de hyr i andra hand.

• viseversa

är det hyresgäster så hör du av dig till föreningen med dina misstankar. Jag hade gjort detsamma då det faktiskt drabbar mig som betalar för min kötid samt mina barn som kanske blir utan boende pga att folk bor olovligt i hyreslägenheterna. 

• Tom Araya
    linkann skrev 2016-09-01 05:21:09 följande:
    Så samhörigheten skulle kännas bättre om de hyrde med tillstånd?
    Man får tillstånd att hyra ut i andrahand max ett år i taget och att få förlängt tillstånd är svårt, därför försvinner mycket av andrahandsuthyrningen om folk följer reglerna om tillstånd.
    De som hyr i andrahand utan tillstånd är ju tvungna att hålla en låg profil, de bor ju inte där officiellt, så de är inte en del av samhörigheten och tar del i att skapa gemensam trivsel.
    Det är ju samma människor oavsett.
    Hur vet du det?
    Stör dessa hyresgäster dig?
    Ja, de stör mig då de inte följer de regler som gäller, både vad det gäller bostadskö och hyresvärdens regler, exempelvis i tvättstugan, grovsopor mm.

Rent generellt så följer det också som en naturlig del av att känna ett område som sitt hem att måna om gemensam trivsel.
    Hur vet du att de bor olovligt?
    När den som på papperet har hyreskontraktet inte bott där på länge, setts regelbundet på andra adresser, sex polska byggnadsarbetare ses gå in och ut ur tvårumslägenheten regelbundet under månader, år....ja, då misstänker vi att lägenheten hyrs ut i andrahand och om det är med eller utan tillstånd kan vi kolla upp med hyresvärden.

Det svåra är sedan att kunna bevisa detta så att hyresvärden kan vidta åtgärder, därav denna tråd.

• Tom Araya
    Anonym (.) skrev 2016-09-01 06:54:13 följande:

Så kan man ju tänka. ELLER så sköter man sitt eget och skiter i vad andra gör. Låt stackarna som fått tag på lgh bo där i fred, inte din lgh de hyr i andra hand.

Resonerar du lika när du själv drabbas av att lagar och regler åsidosätts?

Jag har vänner som står i bostadskö som hade haft glädje av att dessa som avflyttat från sina lägenheter släpper dem istället för att vara giriga och ska tjäna pengar på andrahandsuthyrning. Är du själv en av de som hyr eller hyr ut i andrahand utan tillstånd?

Om du vore konsekvent i ditt moraliska ställningstagande att var och en ska sköta sitt så skulle du inte ha yttrat dig alls i detta, men det är väl som vanligt med folk som har tveksam moral att de lever som de lär bara när det passar dem.
  • Tom Araya
    viseversa skrev 2016-09-01 08:23:59 följande:

är det hyresgäster så hör du av dig till föreningen med dina misstankar. Jag hade gjort detsamma då det faktiskt drabbar mig som betalar för min kötid samt mina barn som kanske blir utan boende pga att folk bor olovligt i hyreslägenheterna. 

"Föreningen"?
  • viseversa
    Tom Araya skrev 2016-09-01 19:13:28 följande:
    "Föreningen"?
    Ja jag bor i en hyresgästförening. Sen vet jag ju inte vad det heter för andra. Men jag bor själv i skb.
  • Tom Araya
    viseversa skrev 2016-09-02 08:12:57 följande:
    Ja jag bor i en hyresgästförening. Sen vet jag ju inte vad det heter för andra. Men jag bor själv i skb.
    SKB är SKB, mig veterligen finns inte så många andra med hyresrätter på det viset.

Hyresrättsföreningen tar inte sådana ärenden, de hänvisar till hyresvärden.
Svar på tråden Olovlig andrahandsuthyrning - hur komma åt?