Vad tycker ni om spontana/oanmälda besök?
Vad tycker ni om att få oväntade besök? Att någon bara "hade vägarna förbi" och kommer för ett oanmält besök.
Själv blir jag väldigt irriterad över det. Min svärfar har en förmåga att alltid dyka upp vid de mest opassande ögonblicken.
* Mitt i maten, stress, med hungriga och trötta barn.
* Precis när man lagt sig och slumrat till 10 min på soffan efter en tuff dag på jobbet.
* På helgförmiddagen när vi tagit sovmorgon och går omkring med håret på ända och med pyjamasbyxor och linne med brösten hängande.
* Vi är precis påväg att åka någonstans.
* Sent på kvällen när barnen ska gå och lägga sig och den besökande ska börja leka med barnen för det var ju "sååå längesen sedan sist".
Min man har flera gånger sagt att vi inte gillar hans oanmälda besök men han blir bara sur och säger att det är det som gäller för vi vill ju "tydligen aldrig träffas annars". Hur svårt ska det vara att förvarna? Att ringa en stund innan och höra om det passar?
Andra släktingar och vänner är likadana men jag har sagt till och nu funkar det något bättre på det även om det hänt att personer blivit sura om hen får höra att det inte funkar att hen kommer förbi just nu.
Sen är det absolut inte så att någon bara "har vägarna förbi oss". Vi bor en bit ut på landet och det finns ingen som bara kör förbi här utan att ha tänkt komma och hälsa på, så det är planerat från besökarnas sida redan från början. Då tycker jag att de kan ringa först!