• Anonym (Ska flytta)

    Gemensam vårdnad - flytt?

    Hur ligger det till?

    Får jag flytta?

    Samarbetet är inte det bästa och både familjerätt och tingsrätt har varit inblandade.

    Jag har dock domslut på att dottern ska bo hos mig, dvs jag är boendeförälder.

    Kommer få flytta till en annan kommun 7 mil bort.

    (närmare familj och arbete osv)

    Tar cirka 45-60 minuter med bil från pappan.

    Dottern är 4 år och pappan har umgänge varannan helg.

    Får jag flytta eller hur ligger det till?

    Umgänget kan ju fortsätta utan större problem.

  • Svar på tråden Gemensam vårdnad - flytt?
  • Awesome

    Flytt ska godkännas av båda föräldrarna om man har gemensam vårdnad. Men sätter han sig på tvären och du är boendeförälder så är det ändå fritt fram för dig, så svaret är ja.

  • Anonym (Ska flytta)
    Awesome skrev 2016-09-01 15:15:26 följande:

    Flytt ska godkännas av båda föräldrarna om man har gemensam vårdnad. Men sätter han sig på tvären och du är boendeförälder så är det ändå fritt fram för dig, så svaret är ja.


    Jag hoppas du har rätt.
  • BeautifulMoments

    Ja! Skicka in flyttanmälan till Skatteverket utan hans underskrift. Han får då ett brev från Skatteverket att flyttanmälan inkommit utan hans underskrift och att han har 2 v på sig att skriva under annars gör Skatteverket en utredning om var barnet ska va skrivet. Då ringer de dagis osv för att ta reda på var barnet bor, sen lär det skrivas hos dig. Du har ju även dom från tingsrätten som säger du är boendeförälder.


    My life, My choice!
  • Anonym (Z)

    Har ni gemensam vårdnad så måste väl han skriva på dagisbyte, bvcbyte osv oxå.

    Jag skulle rådfråga familjerätten om hur man går smidigast till väga.

    Det finns en gräns för hur långt man kan flytta sen får den som flyttat köra både hämtning- och lämnigvägen när barnet ska träffa den andre föräldern. Mins inte hur många mil det är, men värt att kolla upp.

  • BeautifulMoments
    Anonym (Z) skrev 2016-09-01 17:32:52 följande:

    Har ni gemensam vårdnad så måste väl han skriva på dagisbyte, bvcbyte osv oxå.

    Jag skulle rådfråga familjerätten om hur man går smidigast till väga.

    Det finns en gräns för hur långt man kan flytta sen får den som flyttat köra både hämtning- och lämnigvägen när barnet ska träffa den andre föräldern. Mins inte hur många mil det är, men värt att kolla upp.


    Nej det stämmer inte.

    lawline.se/answers/10704
    My life, My choice!
  • Anonym (Ska flytta)
    Anonym (Z) skrev 2016-09-01 17:32:52 följande:

    Har ni gemensam vårdnad så måste väl han skriva på dagisbyte, bvcbyte osv oxå.

    Jag skulle rådfråga familjerätten om hur man går smidigast till väga.

    Det finns en gräns för hur långt man kan flytta sen får den som flyttat köra både hämtning- och lämnigvägen när barnet ska träffa den andre föräldern. Mins inte hur många mil det är, men värt att kolla upp.


    OK. Skulle det vara så med milen så kan erbjuda att mötas halva vägen var. Tar som sagt 45-60 min bara.
  • BeautifulMoments
    Anonym (Ska flytta) skrev 2016-09-01 19:02:34 följande:

    OK. Skulle det vara så med milen så kan erbjuda att mötas halva vägen var. Tar som sagt 45-60 min bara.


    Nej det ska va över 10 mil. Och umgängesföräldern ska ha huvudansvaret oavsett antal mil. Läs länken om du vill veta mer ingående :)
    My life, My choice!
  • Anonym (Ska flytta)

    Kan säga såhär.. Pappan vägrar sammarbeta.

    Jag får inte byta dagis osv. Han vill ha varannan vecka så småningom om och kan inte pendla till ett annat dagis. (sen att han har mellan 4-10 mil till sitt jobb enkel väg går bra att åka till, men inte ett umgänge?)

    Lustiga är att pappan är skriven i en kommun där jag har dagisplatsen, men bor hos sin nya i en annan kommun....

  • Anonym (L)
    Anonym (Ska flytta) skrev 2016-09-07 13:35:17 följande:

    Kan säga såhär.. Pappan vägrar sammarbeta.

    Jag får inte byta dagis osv. Han vill ha varannan vecka så småningom om och kan inte pendla till ett annat dagis. (sen att han har mellan 4-10 mil till sitt jobb enkel väg går bra att åka till, men inte ett umgänge?)

    Lustiga är att pappan är skriven i en kommun där jag har dagisplatsen, men bor hos sin nya i en annan kommun....


    Tänk på ditt barns bästa och det är att få träffa pappan. Varför ska du flytta så långt från? Om han pendlar långt till jobbet och sen ska pendla till umgänge efter en lång arbetsdag? Så varför får inte pappan på hos sin nya i en annan kommun men du får flytta?
Svar på tråden Gemensam vårdnad - flytt?