• Amsume

Sjuksköterska med ångest

Hej! Sitter hemma med lagom mycket oro i kroppen efter att ha satt en KAD på en patient utan att ha stämt av med läkare innan. Ser bara framför mig hur alla är besvikna på mig osv. Ska skriva en avvikelse på mig själv det första jag gör när jag kommer tillbaka till jobbet. Men tänk att sådant här skapar en sådan ångest i hela kroppen! Patienten hade resurin flera gånger under natten och kunde verkligen inte tömma blåsan. I efterhand borde jag ha tappat efter samråd med jouren men jag vet inte riktigt vad som flög i mig... 

Vad är era värsta "missar" inom vården? Från en syrra till en annan (eller övrig vårdpersonal). För att lägga lite balsam på skammen. 

• Svar på tråden Sjuksköterska med ångest
  • Porslinsblomman

Om KAD:en sattes utan problem borde du inte ha sådan ångest. Du gjorde det för patientens bästa. Värre att ha en stor resurin! Om patienten inte ska ha kvar den är det ju bara för dagpersonalen att dra den. Klart du kunde ha tappat istället, jouren hade i vilket fall bett dig göra det ena eller det andra. Se det som en lärdom och lugna ner dig. Är du ny i yrket?

• Anonym (ssk)

Men det är väl inte fel gjort? Resurin måste ju åtgärdas, och på vissa sjukhus sätts KAD, på andra tappa x flera. Orsaken får man väl utreda (om det inte är uppenbart, tex opioider, en EDA, tumör), men det är ju inget som görs mitt i natten! 

Jag har tex trott att jag givit smärtlindring när jag i själva verket glömt att tillsätta morfin i droppet. 

• Anonym (Skinn på näsa)

Herregud! Vår jour skulle bli galet irriterad om jag sökte jour för en sådan självklar sak! Måste tuffa på dig och fatta lite egna beslut om du ska orka med i vården idag.

• Anonym (ssk)
    Anonym (Skinn på näsa) skrev 2016-09-01 18:50:46 följande:

Herregud! Vår jour skulle bli galet irriterad om jag sökte jour för en sådan självklar sak! Måste tuffa på dig och fatta lite egna beslut om du ska orka med i vården idag.

Jag tycker också att det var ett bra beslut TS tog! Det krävs nog erfarenhet för att känna sig trygg med besluten. 
  • Amsume

haha, ja okej. Skönt det iallafall! Härligt att ni har skinn på näsan, och nej jag är inte direkt ny inom vården. Tack för era något syrliga svar (:

• 8airam8

Jag har också satt en KAD utav lov från jour, av ren medmänsklighet för patienten. Dagen efter gjordes bedömning att dem skulle vara kvar på grund av tömningssvårigheter, men usch som jag skämdes innan det var utrett. Jag förstår dig.

Mitt största misstag utan att bära misstag var att ge en patient med ett uppenbart lungödem Furix och Morfin utan föregående läkarordination. Det var inte läge att vänta in vårdcentralen, och ambulansen var inte att räkna med där mitt ute på landet. Läkaren fick förlåta mig i efterhand där (och givetvis kom ambulansen sedan, men det gick inte att låta bli att agera i väntan på den).

• M1rella
    Scalaren skrev 2016-09-01 16:33:07 följande:

Men är det nåt du behöver stämma av med läkare först? Får ni inte ta egna intitiativ? 

Man ska egentligen ha fått ok från läkaren för att sätta KAD såvida det inte är absolut nödvändigt. I ts fall kanske det hade varit bättre med RIK (tappning)
  • M1rella

Jag tycker absolut inte det är något som bör skrivas en avvikelse på. Du har ju som ssk rätt att ta egna beslu där det är nödvändigt och sedan i efterhand informera läkaren. Att ringa jouren för att få sätta KAD hade inte jag gjort om jag bedömde at det var absolut nödvändigt för patientens bästa.

Svar på tråden Sjuksköterska med ångest