• Pascal

Är jag gravid eller vad händer??

Ok, jag börjar bli väldigt konfunderad och fattar inte alls vad det är med min kropp..! Jag och min sambo försöker bli gravida.
    Min mens brukar vara någorlunda regelbunden, inte som en klocka men diffar max 3-4 dagar. Enligt min mens-app så skulle jag haft ÄL den 15/8. Kände inte av så mycket då men den 17:e så fick jag rikligt med vattniga flytningar och den 20-21:a så hade jag en sexlust över det normala. Vi hade sex varannan-var tredje dag under hela denna period.
    Enligt appen så borde min mens ha kommit i måndags men den har fortfarande inte satt igång. Känner mig jättekonstig i kroppen, trött, hängig, grinfärdig ena sekunden och superglad nästa. Har haft liknande mensvärk i 5 dagar nu men fortfarande ingenting. Inte en tillstymmelse till blodfläck i trosan.
    Gjorde gravtest igår men det visade negativt. Kan det vara så att jag hade ÄL senare än appen räknat ut så därför blir även mensen senare? Eller kan jag ha blivit gravid men att det var för tidigt för att plussa?
    Nån som varit med om samma sak? Jag håller på att bli knäpp här känns det som x)

• Svar på tråden Är jag gravid eller vad händer??
  • Cyanea

En app har egentligen ingen som helst koll på din cykel, mer än att den kan säga hur den brukar se ut vad gäller mensens datum och göra ett genomsnitt av när folk brukar ha ägglossning. Din kropp behöver inte funka som appen tror. Det vet du redan förhoppningsvis ;) 

Din ägglossning kan absolut ha varit sen. Den kan även ha uteblivit den här månaden. De flesta friska fertila kvinnor ägglossar ca 10ggr per år. Ofta kommer mensen som den ska ändå, men ibland uteblir den, blir sen eller annorlunda. Det är inte så troligt att det är en tidig graviditet som ger symptom, är det för lite hCG för att ge plus på stickan är det osannolikt att det ger symptom. Men det kan vara symptom på ägglossning, som i så fall kan ha skett senare än din app trott. 

Ge det någon vecka till och testa igen. Du är inte knäpp alls, de flesta blir väldigt konfunderade när cykeln inte är som den brukar och man har symptom. Symptomen är ju riktiga, frågan är bara om det verkligen är en graviditet som spökar till det eller något annat. 

• Pascal
    Cyanea skrev 2016-09-01 16:53:55 följande:

En app har egentligen ingen som helst koll på din cykel, mer än att den kan säga hur den brukar se ut vad gäller mensens datum och göra ett genomsnitt av när folk brukar ha ägglossning. Din kropp behöver inte funka som appen tror. Det vet du redan förhoppningsvis ;) 

Din ägglossning kan absolut ha varit sen. Den kan även ha uteblivit den här månaden. De flesta friska fertila kvinnor ägglossar ca 10ggr per år. Ofta kommer mensen som den ska ändå, men ibland uteblir den, blir sen eller annorlunda. Det är inte så troligt att det är en tidig graviditet som ger symptom, är det för lite hCG för att ge plus på stickan är det osannolikt att det ger symptom. Men det kan vara symptom på ägglossning, som i så fall kan ha skett senare än din app trott. 

Ge det någon vecka till och testa igen. Du är inte knäpp alls, de flesta blir väldigt konfunderade när cykeln inte är som den brukar och man har symptom. Symptomen är ju riktiga, frågan är bara om det verkligen är en graviditet som spökar till det eller något annat. 

Haha nej att appen inte har stenkoll det vet jag ;)
    Vet att mensen kan hoppa över ibland men det har aldrig hänt mig på dom här ca 12 åren jag har haft mens. Så det skulle ju vara himla typiskt om den gör det nu bara för att vi har börjat försöka. Men det skulle inte förvåna mig, det är väl min vanliga tur... x)

Jaa jag får vänta och se!
  • Cyanea
    Pascal skrev 2016-09-01 16:59:32 följande:
    Haha nej att appen inte har stenkoll det vet jag ;)
    Vet att mensen kan hoppa över ibland men det har aldrig hänt mig på dom här ca 12 åren jag har haft mens. Så det skulle ju vara himla typiskt om den gör det nu bara för att vi har börjat försöka. Men det skulle inte förvåna mig, det är väl min vanliga tur... x)

Jaa jag får vänta och se!
    Jag vet hur det är ;) Så var det för mig också. Å andra sidan hade jag ju gått på preventivmedel länge, så det var ju inga naturliga cykler. Tycker att jag sett VÄLDIGT många som säger exakt samma sak här på familjeliv - har aldrig haft en sen mens i sitt liv i princip, men plötsligt händer det ;)
Svar på tråden Är jag gravid eller vad händer??