• hallonpannkaka

Kollega sjuk 16 ggr på 9 månader

Jag och min ganska nya kollega ingår i ett team, det är bara vi på företaget som har kunskapen att göra det vi gör. Vår chef kan hjälpa till någorlunda men det händer inte särskilt ofta.
    Min kollega är som jag upplever det sjuk väldigt ofta.
    Det innebär att vi får en stor backlog då ingen gör hennes del av jobbet när hon är borta utan allt faller över på mig.

Är det verkligen rimligt att ha ca 16 sjuktillfällen på 9 månader? Orsaken är oftast migrän som jag har förstått det?
    Kan jag ställa några krav på arbetsgivaren att lösa situationen som i mina ögon är ohållbar?

Min husläkare vill sjukskriva mig på heltid då han anser att min arbetsbelastning är helt orimlig och jag har fått stressrelaterade problem som huvudvärk, svårt att sova, nedstämdhet och svår värk i axlar/nacke.

Tips på hur jag ska hantera detta tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-01 22:57
    Jag ber om ursäkt för bilden som absolut inte har något med saken att göra, det blev något knas när jag skapade inlägget från mobilen.

• Svar på tråden Kollega sjuk 16 ggr på 9 månader
  • Holma

Migrän är för jävligt , inte alls konstigt om denne är hemma mycket .

• Linnis92

Arbetsgivaren har väl en skyldighet att koppla in företagshälsovården om en person är borta för mycket? Kanske är helt ute och cyklar, men tycker att 16 gånger på 9 månader är mycket. Måste ju finnas något man kan göra mot migrän?

• Arenaman

Meddela din chef att det är svårt att klara arbetet i samband med att din kollega är frånvarande. Prata utifrån ditt perspektiv och lägg dig inte i om huruvida din kollega är borta för ofta, varför denne är borta eller vad chefen ska göra åt det. Utan konstatera att din kollega har haft minst en frånvaro, att det har konsekvenser för ditt arbete och prata om hur det kan lösas.

Det är din chef som får gå tillbaka och se om din kollega har för hög frånvaro eller ej. Och för din kännedom så finns det lösningar som en chef kan ta till, vilka de är varierar från bolag till bolag, men så gott som alla har någon form av företagshälsovård som kan anlitas.

• v i r r a
    hallonpannkaka skrev 2016-09-01 20:50:34 följande:

Jag och min ganska nya kollega ingår i ett team, det är bara vi på företaget som har kunskapen att göra det vi gör. Vår chef kan hjälpa till någorlunda men det händer inte särskilt ofta.

Min kollega är som jag upplever det sjuk väldigt ofta.

Det innebär att vi får en stor backlog då ingen gör hennes del av jobbet när hon är borta utan allt faller över på mig.

Är det verkligen rimligt att ha ca 16 sjuktillfällen på 9 månader? Orsaken är oftast migrän som jag har förstått det?

Kan jag ställa några krav på arbetsgivaren att lösa situationen som i mina ögon är ohållbar?

Min husläkare vill sjukskriva mig på heltid då han anser att min arbetsbelastning är helt orimlig och jag har fått stressrelaterade problem som huvudvärk, svårt att sova, nedstämdhet och svår värk i axlar/nacke.

Tips på hur jag ska hantera detta tack!

Prata med chefen.

Det kan ju finnas en orsak som du inte vet, eller ska veta men det spelar mindre roll. Huvudfrågan är att DIN arbetssituation inte funkar.

Chefen har ett arbetsmiljöansvar och bör förstås följa upp din kollegas höga sjukfrånvaro om hen inte redan gjort det. Chefen borde också hålla koll på läget för alla andra i arbetsgruppen/andra medarbetare.

Det är förstås inte rimligt att några medarbetare konstant får täcka upp för andra under någon längre tid om det inte är så att ni har mycket luft i tjänsterna och det låter det inte som att ni har.

Har ni någon tydlig rollbeskrivning eller kanske mål/resultat som ni vet att ni förväntas uppnå? Är du med i facket?
  • Holma
    Linnis92 skrev 2016-09-01 20:55:48 följande:

Arbetsgivaren har väl en skyldighet att koppla in företagshälsovården om en person är borta för mycket? Kanske är helt ute och cyklar, men tycker att 16 gånger på 9 månader är mycket. Måste ju finnas något man kan göra mot migrän?

Inte mycket man kan göra åt migrän mera än medicin som finns men inte alltid hjälper tyvärr
  • v i r r a
    Holma skrev 2016-09-01 21:04:24 följande:

Inte mycket man kan göra åt migrän mera än medicin som finns men inte alltid hjälper tyvärr

Så är det men det hjälper inte TS...

Blanda inte in kollegans sjukfrånvaro när du pratar m chefen. Det spelar ingen roll hur motiverad/omotiverad eller normal/onormal din kollegas sjukfrånvaro är. Lägg fokuset på hur du upplever din arbetssituation och inte på varför eller hur ofta kollegan är borta.
  • Vvvvvvv

Håller med övriga. Du ska påtala för din chef att din arbetssituation är ohållbar. Varför din kollega är borta bör du inte diskutera med chefen, det är mellan dem. Berätta istället hur situationen påverkar dig och att du måste sjukskriva dig om det fortsätter.

• nytt eller gammalt

Om det är migrän så är 16 tillfällen på 9 månader inte särskilt mycket. En tidigare kollega har migrän och fick testa ALLT de kunde komma på, men hon var ändå borta 25% av tiden.

Totalt förkastligt för arbetsgivaren (hon var dessutom chef så det blev kännbara konsekvenser) som inte kunde göra så mycket förutom att se till att det fanns annan person som tog hennes ansvar när hon var borta.

• Gladskit

Kan bara tillägga att om man har svår migrän så kan man få ett högriskskydd, som innebär att Försäkringskassan går in och står för sjuklönekostnaderna eftersom det är "dyrt" för arbetsgivaren att ha en medarbetare som tyvärr är sjuk väldigt ofta.
    Det kan vara skönt för medarbetaren att veta att man inte är en belastning kostnadsmässigt och det är bra för arbetsgivaren som då får ekonomisk kompensation > skulle kanske kunna ha råd att bemanna med en vikarie.

Min mamma har svår migrän och är sängliggande 2-3 dagar ungefär 10ggr per år. Hennes läkare ordnade med högriskskyddet och hon har haft det i rätt många år nu.

Sen har man bara 10 karensdagar på rullande 12 månader, sen får personen 80% sjuklön från dag ett. Alltså blir det än dyrare för arbetsgivaren att ha en person som har passerat det här antalet karenser. Ytterligare ett incitament för din arbetsgivare att ta tag i situationen, för allas skull.

Svar på tråden Kollega sjuk 16 ggr på 9 månader