• Nätarbetare

    Vågar man ha en Rolls?

    Är lite sugen på en gammal fin Rolls, om den får plats inne. Kostar inte mer än en nyare Svenne-bil. Men vågar man parkera en sån ute här, när alla delar är satans dyra och kommunister kan få spel?

    Har inte sett någon här på länge, såg en nästan ny utomlands i somras utanför dörren till en lyxkrog. Kostar 2-3 miljoner.nu.

  • Svar på tråden Vågar man ha en Rolls?
  • Rabarbapuppa

    Parkering ute (för en Rolls Royce) är för mig en icke-fråga. Varför i hela världen skulle den tvingas stå ute? Man köper inte en äldre Rolls utan att först ha klarat ut förvaringsfrågan. Dessutom kommer den behöva din omvårdnad och nogrannhet, och då vill du hållas inomhus. Det jag snarare skulle ha i åtanke är först och främst inköpsbudgeten, var i pris/vilket objekt är det man satsar på/lägger sig på - och relaterat till detta, vilken storlek på buffert för reservdelar och liknande bör jag ha?

    Den andra frågan som egentligen också tangerar en icke-fråga eftersom jag anser den vara en självklarhet, och det är att man MÅSTE kunna skruva bil själv. 
    Man lämnar helt enkelt inte en äldre Rolls till verkstad för att köra löpande service och samtidigt tro att man ska kunna ha plånboken i behåll. Ska det bli någon form av ekonomi så gör man det mesta själv.

    Däremot kan det vara bra att ha en kontakt med en bra verkstad som generellt kan ta engelska bilar och har kunskaper om dessa. Allt är inte svindyrt på en Rolls, duktiga verkstäder kan ta vissa saker du inte klarar själv då det inte är bilar byggda på raketforskning trots allt.


    Förbered dig på en del internetshopping från engelska handlare och utrusta dig med en uppsättning hylsor i tum-dimension. 

    Lycka till!

    /Puppa


     


     

  • gahadas

    Hade aldrig parkerat den ute.

    Problemet är ju inte att köpa den, utan att äga den. Kom att tänka på Top Gear s02e01, då James May berättar om hur hans gamla Bentley förstör hans liv

  • Nätarbetare
    Rabarbapuppa skrev 2016-09-02 10:53:05 följande:

    Parkering ute (för en Rolls Royce) är för mig en icke-fråga. Varför i hela världen skulle den tvingas stå ute? Man köper inte en äldre Rolls utan att först ha klarat ut förvaringsfrågan. Dessutom kommer den behöva din omvårdnad och nogrannhet, och då vill du hållas inomhus. Det jag snarare skulle ha i åtanke är först och främst inköpsbudgeten, var i pris/vilket objekt är det man satsar på/lägger sig på - och relaterat till detta, vilken storlek på buffert för reservdelar och liknande bör jag ha?

    Den andra frågan som egentligen också tangerar en icke-fråga eftersom jag anser den vara en självklarhet, och det är att man MÅSTE kunna skruva bil själv. 
    Man lämnar helt enkelt inte en äldre Rolls till verkstad för att köra löpande service och samtidigt tro att man ska kunna ha plånboken i behåll. Ska det bli någon form av ekonomi så gör man det mesta själv.

    Däremot kan det vara bra att ha en kontakt med en bra verkstad som generellt kan ta engelska bilar och har kunskaper om dessa. Allt är inte svindyrt på en Rolls, duktiga verkstäder kan ta vissa saker du inte klarar själv då det inte är bilar byggda på raketforskning trots allt.


    Förbered dig på en del internetshopping från engelska handlare och utrusta dig med en uppsättning hylsor i tum-dimension. 

    Lycka till!

    /Puppa


     


     


    Den kallnade snabbt då bilder kom med ratten på fel sida och den står i Italien på Sardinien, fast han annonserar här med svenskt nummer. Kan passa på Cypern om de har vänstertrafik.

    Givetvis ska den stå i vårt garage men man kanske vill använda bilen också och inte bara köra runt.

    Ja de har delar från andra och man kan köpa beg. Han har kostat på den 10.000 Euro.

    Bara att leta, en investering.
  • Nätarbetare
    gahadas skrev 2016-09-02 12:43:28 följande:
    Hade aldrig parkerat den ute.

    Problemet är ju inte att köpa den, utan att äga den. Kom att tänka på Top Gear s02e01, då James May berättar om hur hans gamla Bentley förstör hans liv
    Men man vill ju åka o handla eller se på hus etc, inte bara glida runt för att gömma den sedan.

    Köpa är svettiga priser och äga är nog att hitta billiga delar.
  • Rataxes

    Skulle gärna äga en sådan om någon annan betalade de löpande kostnaderna. Väldigt många konstruktioner är specifika för Rolls/Bentley och kräver att man kan gräva djupt i plånboken. T.ex. hydraulaggregatet till bromsarna.
    Går bilen illa får man låta någon med testutrustning för dessa kontrollera, de är inte kompatibla med OBD I/II.
    Motorer och automatlådor är relativt skottsäkra, V8 motorerna är i princip en Chryslerkopia och GM TH400 automaten klarar det mesta och kostar inte skjortan om något mot förmodan händer.
    Största risken med att köpa beg. RR/Bentley är att någon tidigare ägare snålat med service. Även dessa bilar far illa av att slarva med (dyr) service.


    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
  • kontrollant
    Nätarbetare skrev 2016-09-02 15:40:46 följande:
    Men man vill ju åka o handla eller se på hus etc, inte bara glida runt för att gömma den sedan.

    Köpa är svettiga priser och äga är nog att hitta billiga delar.
    Hitta billiga delar till en Rolls-Royce kan nog bli svårt, finns inte direkt hos Biltema. Skrattande
    Men här kan du fråga om köpråd: http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=3
  • Nätarbetare

    Tar nog bara in en till Inköpspris så man har marginaler. En vanlig Cabbe duger, ska se på en GDS till 1% av priset på en Rolls. Så sällan det råkar vara Cabväder och man har ett ärende med bil.

    Rolls är mer som glidarbil men häftigt.

Svar på tråden Vågar man ha en Rolls?