• Sanahl80

Arbeta mer med löneutmätning

Jag är föräldraledig och har löneutmätning. Jag får behålla ca 5000kr av min föräldrapenning, resten får kronofogden.
    Jag ska börja arbeta igen den 1/11, 75%. Får jag fortfarande bara behålla de 5000kr av min lön, och även om jag går upp och jobbar 100%? Min fråga är alltså om det kvittar hur mkt jag jobbar så får jag inte behålla mer för det?
    (Min man har precis blivit beviljad skuldsanering)
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Arbeta mer med löneutmätning
  • KaSaM

Det finns ett visst Förbehållsbelopp och allt över det kommer kronofogden att dra av för att betala skulden. Så i princip innebär det att din skuld betalas mycket snabbare när du arbetar heltid men du kommer troligen inte få ut mer pengar.

• TTTTx

Det kan bli en förändring tex om du har kostnader för att ta dig till/från jobb. Behövs bil/bensin, busskort osv.

Tänk på att det är till dina skulder du betalar. Kronofogden är endast en mellanhand mellan gäldenär och borgenär. Det låter som du tycker någon tar dina pengar, när det egentligen bara är att du betalar tillbaka vad du en gång lånat, konsumerat.

• Sanahl80

Var skulderna kommer ifrån vet du inte, ta inte för givet att vi lånat och konsumerat för så är inte fallet.

• Holma
    Sanahl80 skrev 2016-09-02 18:04:30 följande:

Var skulderna kommer ifrån vet du inte, ta inte för givet att vi lånat och konsumerat för så är inte fallet.

Då blir jag nyfiken hur man får skulder om man inte orsakat dom själv ?
  • LU923
    Råd till de som sitter i en omöjligt ekonomisk situation i Sverige.
    Flytta till ett u-land.

Du som har en kompetens, en vara eller tjänst som går att sälja över nätet i Sverige, eller kan skaffa dig nåt sånt. Gör det. Sätt upp en enkel sajt, öppna Facebook m.fl. sociala sajter, börja nätverka, skaffa kunder genom god kvalitet. Det finns flera sajter nu som tar hand om hela logistiken och alla betalningar, allibaba.com freelancer.com e-bay m.fl.

Gör rätt sak, inte det som alla andra gör. 80% är att göra rätt saker, 20% är hur man gör det. Försök inte sälja snö till eskimåer, går inte hur bra du än är. Men sälj gärna snö till tropikerna, där de är tokiga i snö. Sälj palmer och kokosnätter till eskimåerna. Om du förstår vad jag menar. 

I ett u-land är utgifterna mikroskopiska jämfört med i Sverige. Hårklipp 10-25 kr. Taxi 20 kr. Meddela utflyttning till en fake adress så allt kommer i retur "adressaten okänd", Kronofogden slutar försöka utmäta dig, efter ett försök.

Spara ihop vad du är skyldig, med 60,000 kr-150,000 kr/månad i inkomst och ingen moms, skatt eller social avgifter och utgifter på omkring 10,000 kr i månaden lever du som en prinsessa med ditt barn som går i privat skola.

Eftersom ni är vita (européer, amerikaner, koreaner, kineser, japaner...) har ni automatiskt rockstjänestatus direkt ni landar. Är du inte vit, glöm alltihop. Rasism, jomenvisst.

Du får ingen välfärd från Sverige eftersom du är utflyttad utanför EU, inte barnbidrag, inte pensionspoäng, inte VAB, inte vård, ingen skolpeng. Du får FRIHET, ekonomisk frihet, självkänsla.

Med 100,000 kr netto i månaden kan du operera hela kroppen privat hos en plastkirurg utbildad i USA, som längtat hem till sitt u-land, mycket billigt. Efter några månader har du tjänat ihop 600,000 kr och du skickar dessa till dina fordringsägare.

På ett år är du skuldfri, vacker och har inte lurat någon på pengar utan betalat tillbaka allt. Skäms inte för att du inte betalat skatt, du får ingen välfärd i alla fall under tiden.

Viktigaste vaccinationen; "Vaccinera dig mot oärliga män/kvinnor" Du kommer bli uppvaktad av killar/tjejer, way out of your league. Artister med stor talang som ute efter att gifta sig med dig för att få ett svenskt visum och smita från f.d. partners och barn och en hopplös framtid. Så fort ni är i Sverige så dumpar en sådan dig.

Hjälp rätt människor/projekt direkt i u-landet. Gå med i en frikyrka, AA/NA eller en golfklubb som passar dig. Det är där all business görs och du får direkt ett jättenätverk. Du kan där finna hyfsade medarbetare som inte sitter fast i peningmani, droger, eller skulder själva. Betala dem 400-4000 kr/månad beroende på kompetens, från hemhjälp till civ.ing i programmering, för 5-6 dar i veckan 8-12 tim/ dag. Detta kallas i globalisering.

Samalde erfarenheter efter 16 år utomlands i u-land.
Svar på tråden Arbeta mer med löneutmätning